You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
This repo is archived. You can view files and clone it, but cannot push or open issues/pull-requests.

108 lines
8.0 KiB
Markdown

This file contains ambiguous Unicode characters!

This file contains ambiguous Unicode characters that may be confused with others in your current locale. If your use case is intentional and legitimate, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to highlight these characters.

+++
title="Obraz Rudolfa II. ve filmu"
[extra]
group="6., 7. a 9.ročník ZŠ"
time="90 až 120 minut"
authors=["Kateřina Krupková, KDDD, PedF UK"]
+++
## Vzdělávací cíl
- Žáci vnímají kontext vzniku filmů a souvislost tohoto kontextu s jeho obsahem
- Žáci si uvědomují, že filmová fikce není přesným odrazem minulosti a může se rozcházet s hodnocením historiků
## Vazba na RVP ZV
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
- D-9-1-02 uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány
## Ústřední badatelská otázka:
- Jaký je obraz Rudolfa II. ve filmu z roku 1951 a proč tomu tak je?
## Zdroje
- Císařův pekař Pekařův císař [film]. Režie Martin FRIČ. Československo, 1951.
- Josef Janáček: Rudolf II. a jeho doba, Praha 1987.
- Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137.
- Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952.
## Ukázky
{{ video(
src="cisaruv-pekar-1.mp4"
title="Ukázka 1: Císařův pekař Pekařův císař"
year="1951"
author="r. Martin Frič"
) }}
Rudolf II. se ráno probudil s bolestmi zubu. Rádce se ho snaží uklidnit a
nabízí mu umělecká díla, která by ho mohla přivést na jiné myšlenky. Císař
odmítá, a nakonec se rozčílí.
{{ video(
src="cisaruv-pekar-2.mp4"
title="Ukázka 2: Císařův pekař Pekařův císař"
year="1951"
author="r. Martin Frič"
) }}
Scéna společného zpěvu, ve které se promítá dobová ideologie. Scéna ilustruje
podřízenost kulturní produkce dobové ideologii i za cenu ohýbání historické
skutečnosti.
### Kontext ukázek
První ukázka ilustruje specifikum historické fikce Fričův obraz Rudolfa není
historicky věrný, na druhé straně však vychází z historického poznání, ale
výrazně exponuje některé Rudolfovy rysy až do karikatury.
Druhá ukázka ilustruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové
ideologii. Film vypovídá spíše o době, ve které vznikl, než o době, kterou
popisuje.
### Popis zdroje
Děj se odehrává v době vlády Rudolfa II. v Praze, vzhledem k politické situaci, kterou
popisuje, zřejmě po roce 1600.
### Hodnocení zdroje
Toto dílo bylo silně ovlivněno režimem a můžeme ho tedy používat jako ukázku doby
vzniku filmu lépe než jako ukázku doby, o které film vypráví. Nicméně díky hereckým
výkonům může být i tak dílo mezi žáky oblíbené a přitáhnout jejich pozornost.
## Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou
všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc
nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s
odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné
řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných
aplikací využívajících sdílené prostředí)
{{ document(
filename="pracovni-list"
title="Pracovní list"
) }}
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika
kritérií:
- Popisují žáci korektně všechny filmové scény?
- Porozuměli žáci specifikům filmové fikce (postřehli, že filmová díla jsou ovlivněna uměleckými záměry a společenským kontextem, ve kterém vznikají)?
- Postřehli žáci vliv komunistické ideologie na některé scény Fričova filmu?
### Návrh hodnotící tabulky
Pro účinné hodnocení a zpětnou vazbu odpovědi na badatelskou otázku můžete
využít následující hodnotící rubriky, která kategorizuje historické myšlení do
třech úrovní: na základní, průměrnou a výbornou.
| | základní úroveň | průměrná úroveň | výborná úroveň |
|------------------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| Rudolf II. jako panovník a jako filmová postava | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu a **formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství)** | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu, formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) a **formuloval hypotézu, proč tomu tak je (např. že filmaři chtěli mít Rudolfa zajímavějšího)** |
| význam společenského kontextu pro vyznění filmu | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panovalv ČSR komunistický režim.| žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, **zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy.** | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. **Formuluje konkrétně, jak se tyto zájmy projevily ve filmu.** |
| úroveň argumentace | žák srozumitelně formuluje své argumenty, nevyužívá přitom historickou analýzu z jednotlivých úkolů. | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **některé tyto argumenty** jsou podložené závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **většina těchto argumentů** je podložena závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) |