+++ title="Obraz Rudolfa II. ve filmu" [extra] group="6., 7. a 9.ročník ZŠ" time="90 až 120 minut" authors=["Kateřina Krupková, KDDD, PedF UK"] +++ ## Vzdělávací cíl - Žáci vnímají kontext vzniku filmů a souvislost tohoto kontextu s jeho obsahem - Žáci si uvědomují, že filmová fikce není přesným odrazem minulosti a může se rozcházet s hodnocením historiků ## Vazba na RVP ZV - D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků - D-9-1-02 uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány ## Ústřední badatelská otázka: - Jaký je obraz Rudolfa II. ve filmu z roku 1951 a proč tomu tak je? ## Zdroje - Císařův pekař – Pekařův císař [film]. Režie Martin FRIČ. Československo, 1951. - Josef Janáček: Rudolf II. a jeho doba, Praha 1987. - Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137. - Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952. ## Ukázky {{ video( src="cisaruv-pekar-1.mp4" title="Ukázka 1: Císařův pekař – Pekařův císař" year="1951" author="r. Martin Frič" ) }} Rudolf II. se ráno probudil s bolestmi zubu. Rádce se ho snaží uklidnit a nabízí mu umělecká díla, která by ho mohla přivést na jiné myšlenky. Císař odmítá, a nakonec se rozčílí. {{ video( src="cisaruv-pekar-2.mp4" title="Ukázka 2: Císařův pekař – Pekařův císař" year="1951" author="r. Martin Frič" ) }} Scéna společného zpěvu, ve které se promítá dobová ideologie. Scéna ilustruje podřízenost kulturní produkce dobové ideologii i za cenu ohýbání historické skutečnosti. ### Kontext ukázek První ukázka ilustruje specifikum historické fikce – Fričův obraz Rudolfa není historicky věrný, na druhé straně však vychází z historického poznání, ale výrazně exponuje některé Rudolfovy rysy až do karikatury. Druhá ukázka ilustruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové ideologii. Film vypovídá spíše o době, ve které vznikl, než o době, kterou popisuje. ### Popis zdroje Děj se odehrává v době vlády Rudolfa II. v Praze, vzhledem k politické situaci, kterou popisuje, zřejmě po roce 1600. ### Hodnocení zdroje Toto dílo bylo silně ovlivněno režimem a můžeme ho tedy používat jako ukázku doby vzniku filmu lépe než jako ukázku doby, o které film vypráví. Nicméně díky hereckým výkonům může být i tak dílo mezi žáky oblíbené a přitáhnout jejich pozornost. ## Návrh postupu při výuce Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí) {{ document( filename="pracovni-list" title="Pracovní list" ) }} Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika kritérií: - Popisují žáci korektně všechny filmové scény? - Porozuměli žáci specifikům filmové fikce (postřehli, že filmová díla jsou ovlivněna uměleckými záměry a společenským kontextem, ve kterém vznikají)? - Postřehli žáci vliv komunistické ideologie na některé scény Fričova filmu? ### Návrh hodnotící tabulky Pro účinné hodnocení a zpětnou vazbu odpovědi na badatelskou otázku můžete využít následující hodnotící rubriky, která kategorizuje historické myšlení do třech úrovní: na základní, průměrnou a výbornou. | | základní úroveň | průměrná úroveň | výborná úroveň | |------------------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| | Rudolf II. jako panovník a jako filmová postava | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu a **formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství)** | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu, formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) a **formuloval hypotézu, proč tomu tak je (např. že filmaři chtěli mít Rudolfa zajímavějšího)** | | význam společenského kontextu pro vyznění filmu | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panovalv ČSR komunistický režim.| žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, **zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy.** | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. **Formuluje konkrétně, jak se tyto zájmy projevily ve filmu.** | | úroveň argumentace | žák srozumitelně formuluje své argumenty, nevyužívá přitom historickou analýzu z jednotlivých úkolů. | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **některé tyto argumenty** jsou podložené závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **většina těchto argumentů** je podložena závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) |