8.0 KiB
+++ title="Obraz Rudolfa II. ve filmu"
[extra] group="6., 7. a 9.ročník ZŠ" time="90 až 120 minut" authors=["Kateřina Krupková, KDDD, PedF UK"] +++
Vzdělávací cíl
- Žáci vnímají kontext vzniku filmů a souvislost tohoto kontextu s jeho obsahem
- Žáci si uvědomují, že filmová fikce není přesným odrazem minulosti a může se rozcházet s hodnocením historiků
Vazba na RVP ZV
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
- D-9-1-02 uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány
Ústřední badatelská otázka:
- Jaký je obraz Rudolfa II. ve filmu z roku 1951 a proč tomu tak je?
Zdroje
- Císařův pekař – Pekařův císař [film]. Režie Martin FRIČ. Československo, 1951.
- Josef Janáček: Rudolf II. a jeho doba, Praha 1987.
- Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137.
- Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952.
Ukázky
{{ video( src="cisaruv-pekar-1.mp4" title="Ukázka 1: Císařův pekař – Pekařův císař" year="1951" author="r. Martin Frič" ) }}
Rudolf II. se ráno probudil s bolestmi zubu. Rádce se ho snaží uklidnit a nabízí mu umělecká díla, která by ho mohla přivést na jiné myšlenky. Císař odmítá, a nakonec se rozčílí.
{{ video( src="cisaruv-pekar-2.mp4" title="Ukázka 2: Císařův pekař – Pekařův císař" year="1951" author="r. Martin Frič" ) }}
Scéna společného zpěvu, ve které se promítá dobová ideologie. Scéna ilustruje podřízenost kulturní produkce dobové ideologii i za cenu ohýbání historické skutečnosti.
Kontext ukázek
První ukázka ilustruje specifikum historické fikce – Fričův obraz Rudolfa není historicky věrný, na druhé straně však vychází z historického poznání, ale výrazně exponuje některé Rudolfovy rysy až do karikatury.
Druhá ukázka ilustruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové ideologii. Film vypovídá spíše o době, ve které vznikl, než o době, kterou popisuje.
Popis zdroje
Děj se odehrává v době vlády Rudolfa II. v Praze, vzhledem k politické situaci, kterou popisuje, zřejmě po roce 1600.
Hodnocení zdroje
Toto dílo bylo silně ovlivněno režimem a můžeme ho tedy používat jako ukázku doby vzniku filmu lépe než jako ukázku doby, o které film vypráví. Nicméně díky hereckým výkonům může být i tak dílo mezi žáky oblíbené a přitáhnout jejich pozornost.
Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí)
{{ document( filename="pracovni-list" title="Pracovní list" ) }}
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika kritérií:
- Popisují žáci korektně všechny filmové scény?
- Porozuměli žáci specifikům filmové fikce (postřehli, že filmová díla jsou ovlivněna uměleckými záměry a společenským kontextem, ve kterém vznikají)?
- Postřehli žáci vliv komunistické ideologie na některé scény Fričova filmu?
Návrh hodnotící tabulky
Pro účinné hodnocení a zpětnou vazbu odpovědi na badatelskou otázku můžete využít následující hodnotící rubriky, která kategorizuje historické myšlení do třech úrovní: na základní, průměrnou a výbornou.
základní úroveň | průměrná úroveň | výborná úroveň | |
---|---|---|---|
Rudolf II. jako panovník a jako filmová postava | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu a formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu, formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) a formuloval hypotézu, proč tomu tak je (např. že filmaři chtěli mít Rudolfa zajímavějšího) |
význam společenského kontextu pro vyznění filmu | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panovalv ČSR komunistický režim. | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. Formuluje konkrétně, jak se tyto zájmy projevily ve filmu. |
úroveň argumentace | žák srozumitelně formuluje své argumenty, nevyužívá přitom historickou analýzu z jednotlivých úkolů. | žák srozumitelně formuluje své argumenty, některé tyto argumenty jsou podložené závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | žák srozumitelně formuluje své argumenty, většina těchto argumentů je podložena závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) |