Korekce od Petra Červa

master
Emil Miler 4 years ago
parent a154b9ce52
commit 03edf56417

@ -3,40 +3,70 @@ title="Dějepis"
weight=3
+++
Distanční studium, které je na základních, středních (ale i vysokých) školách realitou jara 2020 přináší řadu problémů. Katedra dějin a didaktiky dějepisu PedF UK proto připravila několik lekcí, které mohou učitelé základních a středních škol využít při výuce dějepisu. Jde o výstupy studentů v předmětu “Film ve výuce dějepisu” ze zimního semestru 2019. Pod vedením svého vyučujícího pozměnili své návrhy tak, aby byly využitelné pro distanční výuku. Všechny zveřejněné lekce jsou recenzovány a upraveny didaktikem, takže se je nemusíte obávat využít ve své výuce.
Distanční studium, které je na základních, středních (ale i vysokých) školách realitou
jara 2020, přináší řadu problémů. Katedra dějin a didaktiky dějepisu PedF UK proto
připravila několik lekcí, které mohou učitelé základních a středních škol využít při výuce
dějepisu. Jde o výstupy studentů v předmětu “Film ve výuce dějepisu” ze zimního
semestru 2019. Pod vedením svého vyučujícího pozměnili své návrhy tak, aby byly
využitelné pro distanční výuku. Všechny zveřejněné lekce jsou recenzovány a
upraveny didaktikem, proto se nemusíte obávat využít je ve své výuce.
Jak už z názvu předmětu vyplývá, jedná se o lekce, které jsou založené na využití filmového nebo televizního materiálu. Část těchto materiálů je zveřejněna přímo na tomto webu, část se “skrývá “ v metodikách pro učitele formou linků na pořady ČT nebo materiály na [youtube.com](https://youtube.com). Všechny lekce mají totožnou strukturu. Nezařazovali jsme materiály k výuce 20. století, protože na webu je k dispozici dostatek zdrojů (viz užitečné odkazy).
Web neprošel jazykovou korekturou.
Jak už z názvu předmětu vyplývá, jedná se o lekce, které jsou založené na využití
filmového nebo televizního materiálu. Část těchto materiálů je zveřejněna přímo na
tomto webu, část se “skrývá“ v metodikách pro učitele formou linků na pořady ČT nebo
materiály na [youtube.com](https://youtube.com). Všechny lekce mají totožnou strukturu. Nezařazovali jsme
materiály k výuce 20. století, protože na webu je k dispozici dostatek zdrojů (viz
užitečné odkazy).
## Badatelská výuka v dějepisu
Současnou situaci nemusíme vnímat pouze jako problém, ale i jako příležitost k zamyšlení nad tím co učíme, jak to učíme a proč to učíme. Tvrdit, že dějepis je redukován na seznam jmen, dat a pojmů je mediální klišé. Dějepis je totiž hlavně příběh. Ovšem často bývá pojímán především jako prostor, kde si žáci příběhy prostě osvojí, naučí se je a dokáží reprodukovat. Může však být něčím víc, prostorem, kde se žáci nad příběhy učí přemýšlet a de-konstruovat je.
Současnou situaci nemusíme vnímat pouze jako problém, ale i jako příležitost k
zamyšlení nad tím, co učíme, jak to učíme a proč to učíme. Tvrdit, že dějepis je
redukován na seznam jmen, dat a pojmů, je mediální klišé. Dějepis je totiž hlavně
příběh. Ovšem často bývá pojímán především jako prostor, kde si žáci příběhy prostě
osvojí, naučí se je následně je dokáží reprodukovat. Dějepis však může být něčím více
prostorem, kde se žáci nad příběhy učí přemýšlet a de-konstruovat je.
Východiskem k touto ambicioznější pojetí vyučování je badatelská výuka orientovaná na práci s prameny, na rozvoj historické gramotnosti a historického myšlení. Současná situace tomu do jisté míry nahrává. Ve zkratce řečeno, nejsme limitováni zvoněním. Žáci mohou bádat nad problémy, které jim k řešení předestíráme bez časových limitů. Současná situace nás může inspirovat k přehodnocení tematických plánů. je opravdu nutné naplnit všechna témata? Není lepší si jich vybrat pouze několik a ty probrat do hloubky?
Východiskem k touto ambicióznější pojetí vyučování je badatelská výuka orientovaná
na práci s prameny a rozvoj historické gramotnosti a historického myšlení. Současná
situace tomu do jisté míry nahrává. Ve zkratce řečeno, nejsme limitováni zvoněním.
Žáci mohou bádat nad problémy, které jim k řešení předestíráme, bez časových limitů.
Současná situace nás může inspirovat k přehodnocení tematických plánů. Je opravdu nutné
naplnit všechna témata? Není lepší si jich vybrat pouze několik a ty probrat do
hloubky?
Badatelsky orientovaná výuka si žádá čas, toho ovšem máme v současné situaci dostatek. Lekce, které jsem se studenty připravil se snaží ukazovat nejen vhodné postupy, ale i doporučení pro to, jak dávat zpětnou vazbu. Pokud žáci nedostanou zpětnou vazbu na svou práci, jejich motivace pracovat klesá. Z toho důvodu je lepší zadávat menší počet úkolů, ale zadávat úkoly tvořivé, ve kterých na základě analýzy pramenů mohou formulovat vlastní postoje a názory na minulost. Ovšem takové výstupy si žádají komentář…
Badatelsky orientovaná výuka si žádá čas, toho ovšem máme v současné situaci
dostatek. Lekce, které jsem se studenty připravil, se snaží ukazovat nejen vhodné
postupy, ale i doporučení, jak dávat zpětnou vazbu. Pokud žáci nedostanou zpětnou
vazbu na svou práci, jejich motivace pracovat klesá. Z toho důvodu je lepší zadávat
menší počet úkolů, ale zadávat úkoly tvořivé, ve kterých na základě analýzy pramenů
mohou žáci formulovat vlastní postoje a názory na minulost. Ovšem takové výstupy si
žádají komentář…
## Kontakt
Vážené učitelky, vážení učitelé, doufám, že se vám s připravenými lekcemi bude dobře pracovat, pokud byste měli nějaké připomínky, návrhy či komentáře, neváhejte se na mě obrátit.
Vážené učitelky, vážení učitelé, doufám, že se vám s připravenými lekcemi bude dobře
pracovat, pokud byste měli nějaké připomínky, návrhy či komentáře, neváhejte se na
mě obrátit.
- Jaroslav Pinkas
- katedra dějin a didaktiky dějepisu
- Katedra dějin a didaktiky dějepisu
- [jaroslav.pinkas@seznam.cz](mailto:jaroslav.pinkas@seznam.cz)
## Užitečné odkazy k práci z filmem
## Užitečné odkazy k práci s filmem
1. Kamil Činátl - Jaroslav Pinkas a kol.: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu, Praha 2014, dostupné on-line: [http://dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu](http://dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu)
1. Kamil Činátl Jaroslav Pinkas a kol.: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu,
Praha 2014, dostupné on-line: [http://dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu](http://dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu)
1. Přednášky k předmětu “Film ve výuce dějepisu”: zimní semestr 2019
- [Film jako pramen a jako školní historický pramen](https://prezi.com/yvypskf8_puh/?token=d95fee430928cab5ceb7e786192fa1a7eb8b181a82fdbed827c6b25fcbacb0c7&utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share)
- [Hraný film a dokument](https://prezi.com/w3o87s5ykj01/?token=aa22e2986fa806344a6ed0a111a463b70bcb5937b118586e35a65868e2e65275&utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share)
- [Hraný film ve výuce dějepisu](https://prezi.com/n0nwd3ietf8a/?token=e730ed9a6f789c8e381fb4db64df313e54d2b0c20546b559cd1d461961a4766a&utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share)
- [Fenomén práce: příklad metodického uchopení tématu](https://prezi.com/svy71yh8qup1/?token=3f987d21eaca766fdbf640106a14032cb19e6d42927bb57510f532a8f87c9701&utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share)
1. Odkazy na on line materiály k výuce 20. století (výběr)
- [Historylab](https://historylab.cz), aplikace pro práci s prameny v digitálním prostředí
- [Dějepis ve 21. století](http://dejepis21.cz), vzdělávací web oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů
- [Knihovna Václava Havla](https://www.vaclavhavel.cz/#scr5), vzdělávací projekty
1. Odkazy na on-line materiály k výuce 20. století (výběr)
- [HistoryLab](https://historylab.cz) aplikace pro práci s prameny v digitálním prostředí
- [Dějepis ve 21. století](http://dejepis21.cz) vzdělávací web oddělení vzdělávání Ústavu pro
studium totalitních režimů
- [Knihovna Václava Havla](https://www.vaclavhavel.cz/#scr5) vzdělávací projekty
- [Jeden svět na školách](https://www.jsns.cz/)
- [Moderní dějiny](http://moderni-dejiny.cz), portál pro učitele
- [Moderní dějiny](http://moderni-dejiny.cz) portál pro učitele

@ -7,16 +7,16 @@ time="45 až 60 minut"
authors=["Adam Čermák, KDDD, PedF UK"]
+++
Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže charakterizovat poměry v tehdejším
Rusku.
Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže analyzovat a charakterizovat
nejpřesnější obraz Ferdinanda V.
## Vzdělávácí cíl
## Vzdělávací cíl
- Žák porovná jednotlivé ukázky a popíše je.
- Žák provede kritiku tří zdrojů.
- Žák charakterizuje Ferdinanda V. na základě kritiky zdrojů.
## Vazba na ZVP ZV
## Vazba na RVP ZV
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
- D-9-1-01p chápe význam dějin jako možnost poučit se z minulosti
@ -36,7 +36,7 @@ Rusku.
### Revoluce 1848
Krátká ukázka ukazuje Ferdinanda V. jako mentálně omezeného člověka, který není
schopný sám vládnout a vše co má, tak rozdá.
schopný sám vládnout a rozdá vše, co má.
### Ferdinand V. Dobrotivý
@ -49,19 +49,19 @@ nebyl ničeho schopný.
### Revoluce 1848
Ukázka se nachází na začátku epizody (0:25 až 1:05) a jedná se o
přípravnou scénku k roku 1848, což je hlavní téma epizody
přípravnou scénku k roku 1848, což je hlavní téma epizody.
### Ferdinand V. Dobrotivý
Jedná se o úvod pořadu (1:38 až 4:54), který se zabývá životem Ferdinanda V.
Historici představují v ukázce komplexní charakteristiku Ferdinanda V. Pořad
dále pokračuje podrobnějším popisem Ferdinandova života od narození až po smrt.
dále pokračuje podrobnějším popisem Ferdinandova života od narození až do smrti.
## Popis a hodnocení zdrojů
### Revoluce 1848
Velice zjednodušený a zkreslený pohled na rok 1848 a jeho příčiny v Habsburské
Velice zjednodušený a zkreslený pohled na rok 1848 a jeho příčiny v habsburské
monarchii. Jedná se o populární pořad pracující s historickými mýty
### Ferdinand V. Dobrotivý
@ -81,16 +81,16 @@ všechny potřebné instrukce a odkazy.
title = "Pracovní list"
) }}
Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali
odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo
můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo
Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí)
Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do
něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět
e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google
Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí)
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika
kritérií:
- Všímejte si, zda žáci odpověděli na všechny otázky
- V poslední otázce žáci provedli srovnání všech zdrojů
- Argumentace žáků je založena na předchozí analýze (nejsou to jen dojmy, ale
použili nějaké vědomosti, které získali během lekce)
- Argumentace žáků je konzistentní a logická.
- Zda v poslední otázce žáci provedli srovnání všech zdrojů
- Zda je argumentace žáků založena na předchozí analýze (nejsou to jen dojmy, ale
žáci použili nějaké vědomosti, které získali během lekce)
- Zda je argumentace žáků konzistentní a logická.

@ -2,20 +2,20 @@
title="Kateřina Veliká"
[extra]
group="8. ročník víceletého gymnázia, 3. rořník čtyřletého gymnázia"
group="8. ročník víceletého gymnázia, 3. ročník čtyřletého gymnázia"
time="25 minut"
authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"]
+++
Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže charakterizovat poměry v tehdejším Rusku.
## Vzdělávácí cíl
## Vzdělávací cíl
- Žák rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace.
- Žák vymezí základní znaky stavovství a absolutismu; uvede konkrétní projevy v jednotlivých zemích a příklady střetů.
- Žák určí a zhodnotí hlavní myšlenky a principy osvícenství, rozpozná jejich uplatnění v revolucích 18. a 19. století.
## Vazba na ZVP ZV
## Vazba na RVP ZV
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
- D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
@ -31,15 +31,15 @@ authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"]
src="katerina-velika.mp4"
title="Kateřina Veliká"
year="2019"
author="Philip Martin"
author="r. Philip Martin"
) }}
### Kontext seriálu
Seriál Kateřina Veliká vznikl v dílně HBO a SKY jako čtyřdílné drama zachycující osud
jedné z nejvýznamnějších panovnic Ruska vůbec. Děj seriálu odehrávající se v době panování
politických rozporů a společenských konfliktů, zachycuje samotnou carevnu Kateřinu jako
neústupnou moderní sebevědomou ženu na sklonku svého života. Režisér seriálu zde kromě
jedné z nejvýznamnějších panovnic Ruska vůbec. Děj seriálu odehrávající se v době
politických rozporů a společenských konfliktů zachycuje samotnou carevnu Kateřinu jako
neústupnou moderní a sebevědomou ženu na sklonku svého života. Režisér seriálu zde kromě
linie politického života sleduje i její milostné pletky s vojenským velitelem Grigorijem
Potěmkinem, které gradují v jednotlivých dílech v podobě různých intrik a konfliktů.
@ -56,7 +56,7 @@ jejich rolí ve společnosti.
Nutno říci, že samotnému seriálu se dostalo značného úspěchu. Musíme mít však na paměti,
že režisér kromě historické linie v některých dílech nechává vyniknout především linii
romantického příběhu, který nesouvisí s kontextem doby. Předložená ukázka obstojně
romantického příběhu, který tolik nesouvisí s kontextem doby. Předložená ukázka obstojně
zachycuje situaci, na kterou klademe v našem případě důraz, tj. pro porovnání nálady
v tehdejší společnosti a pro vykreslení obrazu samotné Kateřiny Veliké nám tedy vybraná
ukázka vyhovuje.
@ -64,18 +64,22 @@ ukázka vyhovuje.
### Otázky a úkoly vztahující se k ukázce
Tato ukázka slouží jako materiál k probranému výukovému celku na téma osvícenství a
absolutismus. Účelem videa je provést analýzu informací z ukázky a následně provést
absolutismus. Účelem zadání je provést analýzu informací z ukázky a následně provést
komparaci znalostí z ukázky s prameny získanými během předchozí výuky. Tento vizuální
pramen nemusí sloužit pouze k výuce o osvícenských myšlenkách Ruska 18. století, ale lze jej
použít i v komparaci s ukázkami z jiného státu např. znázornění podoby osvícenství na
společnost v R-U. Výstupem žáka v tomto výukovém celku by mělo být rozvinutí kompetencí
použít i v komparaci s ukázkami z jiného státu (např. znázornění podoby osvícenství na
společnost v R-U). Výstupem žáka v tomto výukovém celku by mělo být rozvinutí kompetencí
k učení a řešení problému, kdy na jednotlivých příkladech z různých států dokáže vymezit, co
to je osvícenství, absolutismus a z toho plynoucí pojem osvícenský absolutismus a jak se
v dané oblasti projevovaly jeho odlišnosti ve společnosti.
## Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí).
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné
instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují,
aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem,
nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk,
případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí).
{{ document(
filename="pracovni-list"
@ -84,7 +88,7 @@ Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci js
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika kritérií:
- odpověděli žáci na všechny otázky?
- identifikovali žáci všechny podstatné postavy ukázky?
- formulovali žáci relevantní teze o vládě Kateřiny veliké?
- Odpověděli žáci na všechny otázky?
- Identifikovali žáci všechny podstatné postavy ukázky?
- Formulovali žáci relevantní teze o vládě Kateřiny veliké?

@ -2,22 +2,22 @@
title="Král slunce a jeho doba"
[extra]
group="7. ročník ZŠ, 3. rořník gymnázia"
group="7. ročník ZŠ, 3. ročník gymnázia"
time="60 až 70 minut"
authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"]
+++
## Vzdělávácí cíl
## Vzdělávací cíl
- Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže analyzovat formu vlády Ludvíka XIV.
## Vazba na RV ZVP
## Vazba na RVP ZV
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
- D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
- D-9-5-07 rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek
## Vazba na RVP Z
## Vazba na RVP ZV
- rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace
- vymezí základní znaky stavovství a absolutismu; uvede konkrétní projevy v jednotlivých zemích a příklady střetů
@ -38,7 +38,7 @@ authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"]
src="kral-tanci.mp4"
title="Král tančí"
year="2000"
author="Gérard Corbiau"
author="r. Gérard Corbiau"
) }}
## Kontext filmu
@ -51,7 +51,7 @@ skladatele Baptiste Lullyho na dobu uvedení Te Dea a postupně se divák dozví
veškeré události, které následovaly před uvedením závěrečné scény. V první fázi
filmu lze spatřit období, kdy Baptiste Lully skládá pro krále Ballet de la Nuit
(Balet noci), jež byl uveden 23. února 1653 v Louvru. Následně se děj zaobírá
dobou, kdy Ludvík XIV. se ujímá vlády a dochází k formování jeho způsobu vlády.
dobou, kdy se Ludvík XIV. ujímá vlády a dochází k formování jeho způsobu vlády.
Divák zde může kromě několika baletních scén vidět i průběh výběru místa pro
stavbu honosného sídla ve Versailles.
@ -62,8 +62,8 @@ jedna z největších vášní krále Ludvíka XIV. - tanec. Mladý král, v teh
době vládnoucí pouze formálně, ztvárňuje v dané ukázce hlavní postavu krále
Slunce. Kromě tance zachycuje ukázka několik aspektů. Jednak je zde naznačen
vztah mezi Ludvíkem XIV. a jeho matkou Annou Rakouskou (po boku má tehdejšího
hegemona francouzské politika, kadinála Mazarina), scéna však také upozorňuje
na tehdejší povstání vysoké aristokracie proti králi tzv. fronda a to zejména
hegemona francouzské politiky, kadinála Mazarina), scéna však také upozorňuje
na tehdejší povstání vysoké aristokracie proti králi, tzv. fronda, a to zejména
v holdu Armanda de Boubon de Conti před králem.
## Hodnocení zdroje
@ -72,12 +72,12 @@ Filmová ukázka je historicky věrná, odráží dobovou mentalitu a kulturu.
## Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou
všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt,
které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám
žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např.
prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací
vytvářejících sdílené prostředí)
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou
všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc
nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s
odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné
řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných
aplikací využívajících sdílené prostředí)
{{ document(
filename="pracovni-list"
@ -91,8 +91,8 @@ kritérií:
- Přešli při řešení dílčích úkolů od popisu k interpretaci?
- úkol 1: vyjádřili se k symbolické roli králova baletu?
- úkol 2: postřehli symbolický rozměr Rigaudova obrazu?
- úkol 3: pochopili a pojmenovali Thackerayho dekonstrukci totho obrazu?
- úkol 3: pochopili a pojmenovali Thackerayho dekonstrukci totoho obrazu?
- Dokázali odpovědět na badatelskou otázku?
- vyjadřují se k tématu?
- argumentovali na základě dílčích analýz, použili v odpovědi předchozí závěry? Odkazují na tyto zdroje?
- Vyjadřují se k tématu?
- Argumentovali na základě dílčích analýz, použili v odpovědi předchozí závěry? Odkazují na tyto zdroje?
- Překračují prostý popis směrem k podložené argumentaci?

@ -2,17 +2,17 @@
title="Obraz Rudolfa II. ve filmu"
[extra]
group="6., 7 a 9.rořník ZŠ"
group="6., 7. a 9.ročník ZŠ"
time="90 až 120 minut"
authors=["Kateřina Krupková, KDDD, PedF UK"]
+++
## Vzdělávácí cíl
## Vzdělávací cíl
- Žáci vnímají kontext vzniku filmů a souvislost tohoto kontextu s jeho obsahem
- Žáci si uvědomují, že filmová fikce není přesným odrazem minulosti a může se rozcházet s hodnocením historiků
## Vazba na RV ZVP
## Vazba na RVP ZV
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
- D-9-1-02 uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány
@ -23,29 +23,29 @@ authors=["Kateřina Krupková, KDDD, PedF UK"]
## Zdroje
- Císařův pekař - Pekařův císař [film]. Režie Martin FRIČ. Československo, 1951
- Josef Janáček: Rudolf II. a jeho doba, Praha 1987
- Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137
- Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952
- Císařův pekař Pekařův císař [film]. Režie Martin FRIČ. Československo, 1951.
- Josef Janáček: Rudolf II. a jeho doba, Praha 1987.
- Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137.
- Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952.
## Ukázky
{{ video(
src="cisaruv-pekar-1.mp4"
title="Ukázka 1: Císařův pekař - Pekařův císař"
title="Ukázka 1: Císařův pekař Pekařův císař"
year="1951"
author="Martin Frič"
author="r. Martin Frič"
) }}
Rudolf II. se ráno probudil s bolestmi zubu. Rádce se ho snaží uklidnit a
nabízí mu umělecká díla, která by ho mohla přivést na jiné myšlenky. Císař
odmítá a nakonec se rozčílí.
odmítá, a nakonec se rozčílí.
{{ video(
src="cisaruv-pekar-2.mp4"
title="Ukázka 2: Císařův pekař - Pekařův císař"
title="Ukázka 2: Císařův pekař Pekařův císař"
year="1951"
author="Martin Frič"
author="r. Martin Frič"
) }}
Scéna společného zpěvu, ve které se promítá dobová ideologie. Scéna ilustruje
@ -54,12 +54,12 @@ skutečnosti.
### Kontext ukázek
První ukázka ilustruje specifikum historické fikce - Fričův obraz Rudolfa není
historicky věrný, ale na straně druhé vychází z historického poznáním, ale
výrazně exponuje některé jeho rysy až do karikatury.
První ukázka ilustruje specifikum historické fikce Fričův obraz Rudolfa není
historicky věrný, na druhé straně však vychází z historického poznání, ale
výrazně exponuje některé Rudolfovy rysy až do karikatury.
Druhá ukázka ilusruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové
ideologii. Film vypovídá spíše o době ve které vznikl, než o době, kterou
Druhá ukázka ilustruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové
ideologii. Film vypovídá spíše o době, ve které vznikl, než o době, kterou
popisuje.
### Popis zdroje
@ -75,12 +75,12 @@ výkonům může být i tak dílo mezi žáky oblíbené a přitáhnout jejich p
## Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou
všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt,
které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám
žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např.
prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací
vytvářejících sdílené prostředí)
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou
všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc
nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s
odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné
řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných
aplikací využívajících sdílené prostředí)
{{ document(
filename="pracovni-list"
@ -91,17 +91,17 @@ vytvářejících sdílené prostředí)
kritérií:
- Popisují žáci korektně všechny filmové scény?
- Porozuměli žáci specifikům filmové fikce (postřehli že filmová díla jsou ovlivněna uměleckými záměry a společenským kontextem ve kterém vznikají)?
- Porozuměli žáci specifikům filmové fikce (postřehli, že filmová díla jsou ovlivněna uměleckými záměry a společenským kontextem, ve kterém vznikají)?
- Postřehli žáci vliv komunistické ideologie na některé scény Fričova filmu?
### Návrh hodnotící tabulky
Pro účinné hodnocení a zpětnou vazbu odpovědi na badatelskou otázku můžete
využít následující hodnotící rubriky, které kategorizuje historické myšlení do
využít následující hodnotící rubriky, která kategorizuje historické myšlení do
třech úrovní: na základní, průměrnou a výbornou.
| | základní úroveň | průměrná úroveň | výborná úroveň |
|------------------------------------------------------------|---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| Rudolf II. jako panovník historická a jako filmová postava | žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu | žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu a **formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství)** | žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu, formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) a **formuloval hypotézu proč tomu tak je (např. že filmaři chtěli mít Rudolfa zajímavějšího)** |
| význam společenského kontextu pro vyznění filmu | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim. | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim, **zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy.** | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. **Formuluje konkrétně jak se tyto zájmy projevily ve filmu.** |
| úroveň argumentace | žák srozumitelně formuluje své argumenty, nevyužívá přitom historickou analýzu z jendotlivých úkolů. | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **některé tyto argumenty** jsou podložené závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **většina těchto argumentů** je podložena závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) |
| | základní úroveň | průměrná úroveň | výborná úroveň |
|------------------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|
| Rudolf II. jako panovník a jako filmová postava | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu a **formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství)** | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu, formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) a **formuloval hypotézu, proč tomu tak je (např. že filmaři chtěli mít Rudolfa zajímavějšího)** |
| význam společenského kontextu pro vyznění filmu | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panovalv ČSR komunistický režim.| žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, **zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy.** | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. **Formuluje konkrétně, jak se tyto zájmy projevily ve filmu.** |
| úroveň argumentace | žák srozumitelně formuluje své argumenty, nevyužívá přitom historickou analýzu z jednotlivých úkolů. | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **některé tyto argumenty** jsou podložené závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **většina těchto argumentů** je podložena závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) |

@ -3,7 +3,7 @@ title="Obrazy Kryštofa Kolumba"
[extra]
time="45 minut včetně samotné ukázky"
group="7. třída ZŠ"
group="7. ročník ZŠ"
authors=["Lukáš Burian, KDDD, PedF UK"]
+++
@ -18,12 +18,12 @@ authors=["Lukáš Burian, KDDD, PedF UK"]
## Použité materiály
- 1492: Dobytí ráje (film), režie: Ridley Scott, 1992.
- [Ivana Recmanová: Kontroverze kolem Kolumbova dne, Deník Referendum, 21. 11. 2015](https://denikreferendum.cz/clanek/21505-kontroverze-kolem-kolumbova-dne)
- [Ivana Recmanová: Kontroverze kolem Kolumbova dne, Deník Referendum, 21. 11. 2015.](https://denikreferendum.cz/clanek/21505-kontroverze-kolem-kolumbova-dne)
## Ústřední badatelské otázky
- Jaké byly motivy k objevným plavbám?
J- ak je zobrazen Kryštof Kolumbus?
- Jak je zobrazen Kryštof Kolumbus?
## Ukázka
@ -31,29 +31,29 @@ J- ak je zobrazen Kryštof Kolumbus?
src="dobyti-raje.mp4"
title="1492: Dobytí Ráje"
year="1992"
author="Ridley Scott"
author="r. Ridley Scott"
) }}
Ukázka je poměrně dlouhá a má hlavní cíl žákům ukázat, jak probíhala plavba prvních mořeplavců. Ukázka záměrně představuje Kryštofa Kolomba v těžké životní situaci, kdy čelil prakticky vzpouře námořníků.
Ukázka je poměrně dlouhá a má hlavní cíl žákům ukázat, jak probíhala plavba prvních mořeplavců. Ukázka záměrně představuje Kryštofa Kolomba v těžké životní situaci, kdy prakticky čelil vzpouře námořníků.
### Kontext ukázky
Ve vybrané ukázce, se odehraje klíčová scéna celého filmu.
Ve vybrané ukázce se odehraje klíčová scéna celého filmu.
### Popis zdroje
Film se odehrává v na konci 15. století při přípravě a realizaci první zámořské cesty Kryštofa Kolomba. Film ukazuje období obhajoby cesty, získávání podpory královny Isabely, samotnou plavbu, a nakonec i dobývání a kolonizaci nově nalezeného světa. Film ilustruje evropsko-americký narativ Kolumba jako “objevitele”, ukazuje ho v romanticko-heroické poloze.
Film se odehrává na konci 15. století při přípravě a realizaci první zámořské cesty Kryštofa Kolomba. Film ukazuje období obhajoby cesty, získávání podpory královny Isabely, samotnou plavbu, a nakonec i dobývání a kolonizaci nově nalezeného světa. Film ilustruje evropsko-americký narativ Kolumba jako “objevitele”, ukazuje ho v romanticko-heroické poloze.
### Hodnocení zdroje
Tato konkrétní ukázka vcelku odpovídá historickým reáliím (podle pramenů navrhoval Pinzon drastická řešení, Kolumbus ovšem krizi překonal).
- JANÁČEK, J. *Století zámořských objevů* (1415 1522). Praha, 1959.
- KAŠPAR, Oldřich. *Zámořské objevy : 15. a 16. století a jejich ohlas v českých zemích.* Pardubice : Kora, 1992.
- JANÁČEK, J. *Století zámořských objevů* (14151522). Praha, 1959.
- KAŠPAR, Oldřich. *Zámořské objevy: 15. a 16. století a jejich ohlas v českých zemích.* Pardubice: Kora, 1992.
## Návrh postupu
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí).
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí).
{{ document(
filename="pracovni-list"
@ -63,7 +63,7 @@ Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci js
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika kritérií:
- Zodpověděli žáci všechny otázky?
- Všimli si proč se Španělé vydali na oceán?
- Všimli si, proč se Španělé vydali na oceán?
- Postřehli žáci rozdíly v přístupu různých států ke Kolumbovi?
- Byli schopni žáci dát do souvislostí filmový obraz Kolumba s různými pohledy na Kolumba?

@ -13,7 +13,7 @@ authors=["Adam Čermák, KDDD, PedF UK"]
- Žák vlastními slovy charakterizuje společnost neandrtálců
- Žák dokáže vysvětlit důležitost ohně v období pravěku
## Vazba na RVP ZV
## Vazba na RVP ZV
- D-9-2-01 charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu
- D-9-2-01p rozliší základní rozdíly ve způsobu života pravěkých a současných lidí
@ -24,7 +24,7 @@ Jak důležitý byl oheň pro neandrtálskou společnost?
## Použité materiály
- Boj o oheň (film). Režie ANNAUD, J. J. Rok premiéry 1981
- Boj o oheň (film). Režie ANNAUD, J. J. Rok premiéry 1981.
## Ukázka
@ -32,19 +32,19 @@ Jak důležitý byl oheň pro neandrtálskou společnost?
src="boj-o-ohen.mp4"
title="Boj o oheň"
year="1981"
author="Jean-Jacques Annaud"
author="r. Jean-Jacques Annaud"
) }}
Ukázka představuje jeskyni se spící skupinu neandrtálců Ulam. U plápolajícího
Ukázka představuje jeskyni se skupinou spících neandrtálců Ulam. U plápolajícího
ohně vidíme jednoho z členů skupiny, který hlídá oheň před vyhasnutím a chrání
jeskyni a její obyvatele před napadením zvěří. Dále můžeme pozorovat, jak
neandrtálec použitím ohně zahání smečku vlků.
### Kontext ukázky
Jedná se o úvodní scénu. Ukázka trvá 2:50, přičemž ve filmu se nachází od 2:00
do 4:50. Scéna se snaží nastínit neandrtálskou společnost během spánku v
jeskyni. Součástí ukázky je i útok vlků na jeskyni a jejich následné zahnání
Jedná se o úvodní scénu. Ukázka trvá 2:50, přičemž ve filmu se nachází v čase
od 2:00 do 4:50. Scéna se snaží nastínit neandrtálskou společnost během spánku
v jeskyni. Součástí ukázky je i útok vlků na jeskyni a jejich následné zahnání
pomocí ohně.
### Popis zdroje
@ -58,14 +58,14 @@ Ika v naději, že jim dívka tajemství rozdělání ohně odhalí.
### Hodnocení zdroje
Úvodní scénka je vcelku korektní s dnešním stavem historického poznání o
pravěku. Poněvadž se v této ukázce zatím neprojevuje děj filmu, tak se jedná
Úvodní scéna je vcelku korektní s dnešním stavem historického poznání o
pravěku. Poněvadž se v této ukázce zatím neprojevuje děj filmu, jedná se
pouze o popis společnosti, který má uvést celý film do kontextu doby, ve kterém
se děj odehrává.
## Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny
potřebné instrukce a odkazy.
{{ document(
@ -73,14 +73,15 @@ potřebné instrukce a odkazy.
title="Pracovní list"
) }}
Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali
odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo
můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo
Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí).
Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do
něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět
e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google
Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené
prostředí).
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh
několika kritérií:
- Popsali scénu skutečně nejméně čtyřmi větami?
- Dává vzniklý popis smysl, je relevantní?
- Dává vzniklý popis smysl? Je relevantní?
- Je odpověď na otázku relevantní?

@ -30,13 +30,13 @@ Jaké postavení v římské /starověké společnosti měl otrok/gladiátor?
src="gladiator.mp4"
title="Gladiátor"
year="2000"
author="Ridley Scott"
author="r. Ridley Scott"
) }}
Ukázku lze rozdělit na 2 velké části. První trvající zhruba 1 minutu, při které se děj
odehrává na tržišti s otroky kdesi v africké provincii Římské říše. Jedná se vlastně
o scénu, ve které dochází k prodeji otroků pro gladiátorské účely. Ve druhé části je již
samotný převoz a poté úvodní uvítání nového zboží v gladiátorské škole, kde také
zobrazen samotný převoz a poté úvodní uvítání nového zboží v gladiátorské škole, kde také
dochází k rozřazovacím zkouškám pro boj.
### Kontext ukázky
@ -46,28 +46,28 @@ z hlavního hrdiny stane otrok a zároveň gladiátor.
### Popis zdroje
Film se odehrává v době vlády římského císaře Commoda ve 2. století n. l. hlavním
Film se odehrává v době vlády římského císaře Commoda ve 2. století n. l. Hlavním
hrdinou je původně významný římský generál Maximus, který je po nástupu nového
císaře Commoda degradován a odsouzen k smrti. Po jeho nevydařené popravě prchá
do daleké římské provincie, kde se z něho stane otrok a později gladiátor. Mezi
císaře Commoda degradován a odsouzen k smrti. Po své nevydařené popravě prchá
do daleké římské provincie, kde se z něj stane otrok a později gladiátor. Mezi
gladiátory se vyznačuje svými strategickými, a hlavně bojovými schopnosti. Rychle si
získává obdiv publika. Při konání velkých gladiátorských her v Římě se dostává coby
gladiátor do Kolosea. V Římě naváže kontakt s odpůrci císaře Commoda, který po
zjištění o plánovaném převratu se se samotným Maximem utká v aréně.
gladiátor do Kolosea. V Římě naváže kontakt s odpůrci císaře Commoda, který se po
odhalení plánovaného převratu utká se samotným Maximem v aréně.
### Hodnocení zdroje
Samotná vybraná ukázka se dá označit za věcnou a historicky relevantní. Zejména
pak multikulturalita Římské říše a snaha o dobové kulisy. Velice zajímavý je pohled
do gladiátorské školy, která měla hlavní zájem a podíl na „zábavě“ v arénách po celé
říši.
je zde velmi věrně zobrazena multikulturalita Římské říše a snaha o dobové kulisy.
Velice zajímavý je pohled do gladiátorské školy, která měla hlavní zájem a podíl
na „zábavě“ v arénách po celé říši.
Pro více rozšiřujících informací se nabízí publikace: Dunkle, Roger: Gladiátoři.
Praha: Vyšehrad, 2011.
## Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny
potřebné instrukce a odkazy.
{{ document(
@ -75,19 +75,20 @@ potřebné instrukce a odkazy.
title="Pracovní list"
) }}
Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali
odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo
můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo
Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí).
Prcovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do
něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět
e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google
Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené
prostředí).
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh
několika kritérií:
- odpověděli žáci na všechny otázky?
- osvojili si žáci některé poznatky o postavení otroků ve strarověku?
- porozuměli konceptu “otroctví” (vlastnictví lidí jiným člověkem)
- našli na internetu značku SPQR?
- objasnili význam pojmu gladiátor?
- osvojili si žáci některé poznatky o postavení otroků ve starověku?
- Porozuměli konceptu “otroctví” (vlastnictví lidí jiným člověkem)
- Našli na internetu význam značky SPQR?
- Objasnili význam pojmu gladiátor?
- Byli žáci schopni srovnat minulost se současností?
- identifikovali analogické formy zábavy (hokej, fotbal, atp.) a odlišné formy, které dnes tato zábava má?
- vyslovili se k důvodům této odlišnosti?
- Identifikovali analogické formy zábavy (hokej, fotbal, atp.) a odlišné formy, které dnes tato zábava má?
- Vyslovili se k důvodům této odlišnosti?

@ -9,14 +9,14 @@ authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"]
## Vzdělávací cíl
- žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže svými slovy popsat, čím se vyznačuje otroctví.
- Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže svými slovy popsat, čím se vyznačuje otroctví.
## Vazba na RVP ZV
## Vazba na RVP ZV
- D-9-3-04 porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie
- D-9-3-03p, D-9-3-04p popíše život v době̌ nejstarších civilizací
- D-9-3-03p, D-9-3-04p popíše život v době nejstarších civilizací
## Vazba na RVP - G
## Vazba na RVP G
- popíše určující procesy a události, uvede významné́ osobnosti starověkých dějin
- obhajuje svá lidská práva, respektuje lidská práva druhých lidí a uvážlivě vystupuje proti jejich porušovaní
@ -35,21 +35,21 @@ Jaké postavení měl otrok v tehdejší společnosti?
src="spartakus.mp4"
title="Spartakus"
year="1960"
author="Stanley Kubrick"
author="r. Stanley Kubrick"
) }}
Film byl natočen v roce 1960 a vycházel ze stejnojmenného románu Howarda Fasta,
jenž pojednává o osudu gladiátora a otroka Spartaka a jeho organizaci otrockého
povstání. Přestože se jednalo o historický film vyobrazující určitou dějinnou
povstání. Přestože se jednalo o historický film zobrazující určitou dějinnou
událost, musel být v tehdejší době značně upraven, a to především v oblasti
drsných scén, které byly vystřiženy. Filmu se také dostalo ocenění ve formě
Zlatého globu v kategorii nejlepší film- drama (1960).
Zlatého globu v kategorii nejlepší film-drama (1960).
### Kontext ukázky
Předložená ukázka je vybrána ze začátku filmu, kdy divák je seznamován s
Předložená ukázka je vybrána ze začátku filmu, kdy je divák seznamován s
tehdejší společností a dobou. Vyobrazení poukazuje na otrockou práci, která
byla mnohdy velmi drsná i pro tehdejší dobu. V ukázce je také zachycena scéna,
byla i tehdejší optikou mnohdy velmi drsná. V ukázce je také zachycena scéna,
kdy Spartakus pomáhá druhému otrokovi, který upadl pod námahou nákladu a v
důsledku vedra, a je za to římským vojákem zbit. Na konci této ukázky je také
zachycena Spartakova nebojácnost, kdy se proti tomuto bití ohradí.
@ -63,16 +63,17 @@ komparaci postav: otroci (Spartakus) vs. římští vojáci.
### Otázky a úkoly vztahující se k ukázce
Předpokladem pro zhlédnutí této ukázky je to, že žáci v předchozí hodině byli
seznámeni již s touto problematikou, která se pouze snaží demonstrovat otrockou
práci v obraze. Na tomto základě pak lze prohlubovat znalosti a pokoušet se o
jakýsi přesah, kdy dále je možno pracovat s žáky v oblasti jednak problematiky
tehdejší společnosti, ale ani bych se v tomto případě nebála rozšířit záměr na
dnešní dobu a to do oblasti lidských práv a otrocké práce v dnešní době.
Předpokladem pro zhlédnutí této ukázky je fakt, že žáci již byli v předchozí
hodině s touto problematikou, která se pouze snaží demonstrovat otrockou práci
v obraze, seznámeni. Na tomto základě pak lze prohlubovat znalosti a pokoušet
se o jakýsi přesah, kdy je dále možno pracovat s žáky v oblasti jednak
problematiky tehdejší společnosti, ale ani bych se v tomto případě nebála
rozšířit záměr nadnešní dobu, a to do oblasti lidských práv a otrocké práce v
dnešní době.
## Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny
potřebné instrukce a odkazy.
{{ document(
@ -80,15 +81,15 @@ potřebné instrukce a odkazy.
title="Pracovní list"
) }}
Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali
odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo
můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo
Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí).
Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do
něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět
e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google
Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí).
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh
několika kritérií:
- odpověděli žáci na všechny otázky?
- je popis ukázky věcně správný?
- obsahují odpovědi korektní faktografické informace?
- Odpověděli žáci na všechny otázky?
- Je popis ukázky věcně správný?
- Obsahují odpovědi korektní faktografické informace?
- Byli žáci schopni porovnat minulost se současností?

@ -15,9 +15,9 @@ authors=["Mona Awwadová, KDDD, PedF UK"]
## Ústřední badatelská otázka
Co se stalo v bitvě u Hastingsu?
Co se stalo v bitvě u Hastings?
## Vazba na ZVP ZV
## Vazba na RVP ZV
- D-9-4-01 popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států
- D-9-4-02 porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti
@ -27,7 +27,7 @@ Co se stalo v bitvě u Hastingsu?
- nový etnický obraz Evropy
- utváření států ve východoevropském a západoevropském kulturním okruhu a jejich specifický vývoj
Zařazení tématu z hlediska Bloomy revideované taxonomie:
Zařazení tématu z hlediska revidované Bloomovy taxonomie:
| | 1. Zapamatovat | 2. Rozumět | 3. Aplikovat | 4. Analyzovat | 5. Hodnotit | 6. Tvořit |
|------------------------|:--------------:|:----------:|:------------:|:-------------:|:-----------:|:---------:|
@ -48,32 +48,32 @@ Zařazení tématu z hlediska Bloomy revideované taxonomie:
## Ukázka
Ukázka bude puštěna po probrání tématu Anglie (konkrétně situace v Anglii v 11. století, smrt Eduarda Vyznavače, bitva u Hastings a smrt krále Harolda). Ukázka trvá 4:24 minut. Ukázka je doplněna anglickým textem, což může představovat určitý problém, ale texty nejsou složité. Ukázka je animací bitvy založená na dochované tapisérii, na které může najít dochované reprodukované výjevy z bitvy. Ukázka znázorňuje okamžiky od korunovace Harolda anglickým králem až po jeho smrt.
Ukázka bude puštěna po probrání tématu Anglie (konkrétně situace v Anglii v 11. století, smrt Eduarda Vyznavače, bitva u Hastings a smrt krále Harolda). Ukázka trvá 4:24 minut. Ukázka je doplněna anglickým textem, což může představovat určitý problém, ale text není nijak složitý. Ukázka je animací bitvy založenou na dochované tapisérii, na které můžeme najít dochované reprodukované výjevy z bitvy. Ukázka znázorňuje okamžiky od korunovace Harolda anglickým králem až po jeho smrt.
{{ video(
src="the-animated-bayeux-tapestry.mp4"
title="The Animated Bayeux Tapestry"
author="David Newton"
author="r. David Newton"
year="2009"
) }}
## Návrh postupu při výuce
Po zhlédnutí ukázky si ukázku jednoduše shrneme a popíšeme žáci sdělují, co všechno se v ukázce stalo. Současně s tím vyplňujeme tabulku (viz pracovní list).
Po zhlédnutí ukázky si jijednoduše shrneme a popíšeme žáci sdělují, co všechno se v ukázce stalo. Současně s tím vyplňujeme tabulku (viz pracovní list).
Následně žáci dostanou za úkol ztvárnit vlastní výjev bitvy u Hastings pomocí komiksu. Do malých skupin (2-3 osoby) dostanou popis úseku výjevu z tapisérie, který mají graficky ztvárnit. Výjev mohou rozložit do několika obrázků a pod něj napsat vysvětlivky výjevu.
Aktivita je zakončena tím, že se žáky složíme chronologicky jednotlivé momenty a vytvoříme z těchto událostí velké plátno. Žáci v této činnosti mezioborově propojí výtvarnou výchovu, český jazyk a znalosti z dějepisu. Prohloubí si znalosti bitvy a podpoří spolupráci ve velké skupině při sestavování celého příběhu.
Aktivita je zakončena tím, že společně s žáky složíme chronologicky jednotlivé momenty za sebe a vytvoříme z těchto událostí velké plátno. Žáci v této činnosti mezioborově propojí výtvarnou výchovu, český jazyk a znalosti z dějepisu. Prohloubí si znalosti bitvy a podpoří spolupráci ve velké skupině při sestavování celého příběhu.
1. Harold je korunován na anglického krále 6. ledna 1066 jako nástupce po Edwardovi. Král sedí na trůnu po boku se šlechtici a arcibiskupem. Lidé ho povzbuzují.
2. Na nebi se objeví Halleyova kometa; lidé si myslí, že je to zlé znamení a jsou vyděšení. Zprávy o kometě jsou přineseny Haroldovi. Na výjevu se objevují normanské lodě jako předzvěst invaze, která má přijít.
3. Zprávy o Edwardově smrti a Haroldově korunovaci se přes kanál donesly až k Vilémovi, vévodovi z Normandie. Vílém zuří, protože mu král Edward údajně slíbil, že anglický trůn bude jeho. William se rozhodne zaútočit na Anglii a organizuje flotilu válečných lodí.
4. Williamovi muži se připravují na invazi. Kácí se stromy, ze dřeva se vytváří prkna, která používají ke stavbě lodí.
1. Harold je korunován na anglického krále 6. ledna 1066 jako nástupce po Edwardovi. Král sedí na trůnu se šlechtici a arcibiskupem po boku. Lidé ho povzbuzují.
2. Na nebi se objeví Halleyova kometa. Lidé si myslí, že je to zlé znamení a jsou vyděšení. Zprávy o kometě sedostávají k Haroldovi. Na výjevu se objevují normanské lodě jako předzvěst invaze, která má přijít.
3. Zprávy o Edwardově smrti a Haroldově korunovaci se přes kanál donesly až k Vilémovi, vévodovi z Normandie. Vílém zuří, protože mu král Edward údajně slíbil, že anglický trůn bude jeho. Vilém se rozhodne zaútočit na Anglii a organizuje flotilu válečných lodí.
4. Vilémovi muži se připravují na invazi. Kácí se stromy, ze dřeva jsou řezána prkna, která se používají ke stavbě lodí.
5. Na lodě se převáží také jídlo a pití, zbraně, oblečení, helmy, meče a kopí.
6. William vede svou armádu k lodím, nalodí se a vyplují. Moře je plné lodí s vojáky a koňmi. Na lodi je i Williamova manželka Matylda.
7. Dne 28. září připlouvají na pobřeží Anglie nedaleko Hastings. Shromažďují jídlo. Pro posílení základny je stavěn provizorní hrad. Připravuje se hostina, které se účastní William, šlechtici a biskup.
8. Ráno 14. října 1066 se William chystá v plné zbroji do bitvy. Povzbuzuje své vojáky do boje.
6. Vilém vede svou armádu k lodím, nalodí se a vyplují. Moře je plné lodí s vojáky a koňmi. Na lodi je i Vilémova manželka Matylda.
7. Dne 28. září připlouvají na pobřeží Anglie nedaleko Hastings. Shromažďují jídlo. Pro posílení základny je stavěn provizorní hrad. Připravuje se hostina, které se účastní Vilém, šlechtici a biskup.
8. Ráno 14. října 1066 se Vilém chystá v plné zbroji do bitvy. Povzbuzuje své vojáky do boje.
9. Harold je varován, že se blíží normanská armáda. Bitva u Hastings začíná.
10. Angličtí pěšáci se chrání štíty, Normané na ně útočí šípy a kopími. Je zde spousta mrtvých vojáků.
11. Král Harold je zabit. Bitva skončila.
@ -91,7 +91,7 @@ Navíc je také dobré si uvědomit, že žáci v hodinách slyší věty ve st
## Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí)
Pošlete žákům pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí)
{{ document(
filename="pracovni-list"
@ -102,6 +102,6 @@ součástí úkolu je i namalování komiksu. Promyslete si v jaké formě vám
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika kritérií:
- Vyhledali si odpovídající informace o bitvě u Hastingsu?
- Vyhledali si odpovídající informace o bitvě u Hastings?
- Zaznamenali korektně sled událostí vedoucí k bitvě a významné okolnosti bitvy?
- Má jejich vlastní komiks odpovídající strukturu (zápletku, katarzi, rozuzlení)?

@ -12,7 +12,7 @@ authors=["Adam Čermák, KDDD, PedF UK"]
- Žák vlastními slovy charakterizuje situaci po vyhnání cizích vojsk s jejich knězi
- Žák vysvětlí vlastními slovy, proč se Velká Morava obrátila na Byzanc
## Vazba na ZVP ZV
## Vazba na RVP ZV
- D-9-4-01 popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států
- D-9-4-02 porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti
@ -32,20 +32,20 @@ Proč přišli Cyril a Metoděj na Velkou Moravu?
src="cyril-a-metodej.mp4"
title="Cyril a Metoděj"
year="2013"
author="Petr Nikolaev"
author="r. Petr Nikolaev"
) }}
Ukázka se skládá ze dvou částí, které na sebe navazují. První část se odehrává na Velké Moravě, kde se řeší politické směřování země. Papež neodpovídá na žádosti vyslání nových věrozvěstů, a tak se Rostislav obrací na Byzanc. Druhá část se odehrává v Byzanci, kde byzantský císař Michael III. informuje Cyrila a Metoděje o další misi, která tentokrát bude na Velkou Moravu.
Ukázka se skládá ze dvou částí, které na sebe navazují. První část se odehrává na Velké Moravě, kde se řeší politické směřování země. Papež neodpovídá na žádosti o vyslání nových věrozvěstů, a tak se Rostislav obrací na Byzanc. Druhá část se odehrává v Byzanci, kde byzantský císař Michael III. informuje Cyrila a Metoděje o další misi, která tentokrát bude na Velkou Moravu.
Jedná se o závěrečné scény filmu (45:20 až 49:15), na který následují další díly. Celkem má miniseriál 4 díly. Druhý díl pokračuje v příchodu věrozvěstů na Velkou Moravu. První díl zobrazuje životy Cyrila a Metoděje od jejich narození až po vyslání na misi na Velkou Moravu. Mezitím se dovídáme, jaké měli věrozvěsti vzdělání, kde se po Byzanci pohybovali a jaké církevní mise absolvovali.
Jedná se o závěrečné scény filmu (45:20 až 49:15), na který navazují další díly. Celkem má miniseriál 4 díly. Druhý díl pokračuje příchodem věrozvěstů na Velkou Moravu. První díl zobrazuje životy Cyrila a Metoděje od jejich narození až po vyslání na misi na Velkou Moravu. Mezitím se dovídáme, jaké měli věrozvěsti vzdělání, kde se po Byzanci pohybovali a jaké církevní mise absolvovali.
Myslím si, že první část ukázky je více věrohodná než ta druhá. I když nemáme přesně doloženo, jak probíhala jednání v obou případech, myslím si, že geopolitická situace je vylíčena dobře, a to je také záměrem puštění této ukázky. Určitým nedostatkem je idealizace rozhodovacích procesů ve velkomoravské společnosti. Formální hlasovací procedury se rozvinuly až v 19. století, rozhodování v raném středověku bylo zpravidla dynamičtější a méně formální.
Myslím si, že první část ukázky je více věrohodná než ta druhá. I když nemáme přesně doloženo, jak probíhala jednání v obou případech, myslím si, že geopolitická situace je vylíčena dobře, a to je také záměrem při puštění této ukázky. Určitým nedostatkem je idealizace rozhodovacích procesů ve velkomoravské společnosti. Formální hlasovací procedury se rozvinuly až v 19. století, rozhodování v raném středověku bylo zpravidla dynamičtější a méně formální.
## Návrh postupu při výuce
Žáci jsou již z prvního stupně informováni o Cyrilu a Metodějovi, proto toto vstupní video slouží k evokaci dřívějších informací a jejich zpřehlednění
Pošlete žákům pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí)
Pošlete žákům pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí)
{{ document(
filename="pracovni-list"

@ -20,7 +20,7 @@ ovšem podobně jako dnes měl každý z aktérů i své osobní zájmy.
- Žák dokáže vysvětlit okolnosti, jež vedly k Husovu upálení.
- Žák dokáže vysvětlit pojem *církevní koncil*, zároveň dokáže vysvětlit základní pravidla, jimiž se řídí.
## Vazba na ZVP ZV
## Vazba na RVP ZV
D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi
světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám.
@ -40,10 +40,10 @@ Jaké bylo postavení církve v tehdejší společnosti, čím se mu Jan Hus vz
src="ecce-constantia.mp4"
title="Ecce Constantia"
year="1992"
author="Pistorius Luboš, Pistoriusová Jitka"
author="r. Luboš Pistorius, Jitka Pistoriusová"
) }}
Film Ecce Constantia byl natočen na základě scénáře, jenž byl původně spisovatelem a dramatikem Pavlem Kohoutem sepsán jako divadelní drama pro městské divadlo v Kostnici. Při jeho psaní věnoval čas studiu pramenů přímo se týkajících koncilu. Ve filmu sám Kohout vystupuje v roli televizního reportéra Ulricha Richentala, odkazující ke kostnickému kronikáři, jehož jméno i záznamy Kohout pro inscenaci využil. Postava televizního reportéra je součástí televizních vstupů TV Constantia, jež diváka informují o potřebných souvislostech.
Film Ecce Constantia byl natočen na základě scénáře, který byl původně spisovatelem a dramatikem Pavlem Kohoutem sepsán jako divadelní drama pro městské divadlo v Kostnici. Při jeho psaní věnoval čas studiu pramenů přímo se týkajících koncilu. Ve filmu sám Kohout vystupuje v roli televizního reportéra Ulricha Richentala, odkazující ke kostnickému kronikáři, jehož jméno i záznamy Kohout pro inscenaci využil. Postava televizního reportéra je součástí televizních vstupů TV Constantia, jež diváka informují o potřebných souvislostech.
V ukázce samotné diskutují čtyři církevní představitelé, jakožto účastníci koncilu, o průběhu Husova procesu a možnostech dalšího jeho vývoje. Jedná se o scénu nacházející se v polovině filmu (1:08:35 až 1:12:19)
@ -51,20 +51,20 @@ V ukázce samotné diskutují čtyři církevní představitelé, jakožto úč
src="jan-hus.mp4"
title="Jan Hus"
year="2015"
author="Jiří Svoboda"
author="r. Jiří Svoboda"
) }}
Film Jan Hus byl natočen k 600 výročí Husova upálení. Film má tři díly po 80 minutách, kde postupně rozebírá politické a náboženské okolnosti tehdejší doby, jež postupně vyústily na koncilu v Kostnici. Autorkou scénáře je spisovatelka a historička Eva Kantůrková, která už dříve věnovala Husově osobnosti jednu ze svých knih.
Film Jan Hus byl natočen k 600. výročí Husova upálení. Film má tři díly po 80 minutách, kde jsou postupně rozebírány politické a náboženské okolnosti tehdejší doby, jež postupně vyústily na koncilu v Kostnici. Autorkou scénáře je spisovatelka a historička Eva Kantůrková, která už dříve věnovala Husově osobnosti jednu ze svých knih.
Ukázka pochází ze závěru  druhého dílu (1:08:35 až 1:10:18). Zikmunda Lucemburského se v ní snaží přesvědčit český šlechtic Jan z Chlumu, aby vyvíjel v rámci koncilu větší aktivitu k Husově záchraně.
Ukázka pochází ze závěru druhého dílu (1:08:35 až 1:10:18). Zikmunda Lucemburského se v ní snaží přesvědčit český šlechtic Jan z Chlumu, aby vyvíjel v rámci koncilu větší aktivitu k Husově záchraně.
Přestože se oba filmy snaží v rámci možností držet faktické správnosti událostí, mohou samozřejmě jen těžko dnešnímu divákovi zprostředkovat středověké myšlení a vzorce chování. Ovšem pro základní uvedení do tématu v rámci pochopení tehdejších událostí jsou myslím pro žáky základní školy vhodné.
Přestože se oba filmy snaží v rámci možností držet faktické správnosti událostí, mohou samozřejmě jen těžko dnešnímu divákovi zprostředkovat středověké myšlení a vzorce chování. Ovšem pro základní uvedení do tématu v rámci pochopení tehdejších událostí jsou, myslím, pro žáky základní školy vhodné.
## Návrh postupu při výuce
Žáci se již na prvním stupni či jinde setkali s osobností Jana Husa. Aktivita slouží k prohloubení a upevnění jejich vědomostí.
Pošlete žákům pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí)
Pošlete žákům pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí)
{{ document(
filename="pracovni-list"