diff --git a/zs-ss/dejepis/_index.md b/zs-ss/dejepis/_index.md index 074c6e9..1fd15b9 100644 --- a/zs-ss/dejepis/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/_index.md @@ -3,40 +3,70 @@ title="Dějepis" weight=3 +++ -Distanční studium, které je na základních, středních (ale i vysokých) školách realitou jara 2020 přináší řadu problémů. Katedra dějin a didaktiky dějepisu PedF UK proto připravila několik lekcí, které mohou učitelé základních a středních škol využít při výuce dějepisu. Jde o výstupy studentů v předmětu “Film ve výuce dějepisu” ze zimního semestru 2019. Pod vedením svého vyučujícího pozměnili své návrhy tak, aby byly využitelné pro distanční výuku. Všechny zveřejněné lekce jsou recenzovány a upraveny didaktikem, takže se je nemusíte obávat využít ve své výuce. +Distanční studium, které je na základních, středních (ale i vysokých) školách realitou +jara 2020, přináší řadu problémů. Katedra dějin a didaktiky dějepisu PedF UK proto +připravila několik lekcí, které mohou učitelé základních a středních škol využít při výuce +dějepisu. Jde o výstupy studentů v předmětu “Film ve výuce dějepisu” ze zimního +semestru 2019. Pod vedením svého vyučujícího pozměnili své návrhy tak, aby byly +využitelné pro distanční výuku. Všechny zveřejněné lekce jsou recenzovány a +upraveny didaktikem, proto se nemusíte obávat využít je ve své výuce. -Jak už z názvu předmětu vyplývá, jedná se o lekce, které jsou založené na využití filmového nebo televizního materiálu. Část těchto materiálů je zveřejněna přímo na tomto webu, část se “skrývá “ v metodikách pro učitele formou linků na pořady ČT nebo materiály na [youtube.com](https://youtube.com). Všechny lekce mají totožnou strukturu. Nezařazovali jsme materiály k výuce 20. století, protože na webu je k dispozici dostatek zdrojů (viz užitečné odkazy). - -Web neprošel jazykovou korekturou. +Jak už z názvu předmětu vyplývá, jedná se o lekce, které jsou založené na využití +filmového nebo televizního materiálu. Část těchto materiálů je zveřejněna přímo na +tomto webu, část se “skrývá“ v metodikách pro učitele formou linků na pořady ČT nebo +materiály na [youtube.com](https://youtube.com). Všechny lekce mají totožnou strukturu. Nezařazovali jsme +materiály k výuce 20. století, protože na webu je k dispozici dostatek zdrojů (viz +užitečné odkazy). ## Badatelská výuka v dějepisu -Současnou situaci nemusíme vnímat pouze jako problém, ale i jako příležitost k zamyšlení nad tím co učíme, jak to učíme a proč to učíme. Tvrdit, že dějepis je redukován na seznam jmen, dat a pojmů je mediální klišé. Dějepis je totiž hlavně příběh. Ovšem často bývá pojímán především jako prostor, kde si žáci příběhy prostě osvojí, naučí se je a dokáží reprodukovat. Může však být něčím víc, prostorem, kde se žáci nad příběhy učí přemýšlet a de-konstruovat je. +Současnou situaci nemusíme vnímat pouze jako problém, ale i jako příležitost k +zamyšlení nad tím, co učíme, jak to učíme a proč to učíme. Tvrdit, že dějepis je +redukován na seznam jmen, dat a pojmů, je mediální klišé. Dějepis je totiž hlavně +příběh. Ovšem často bývá pojímán především jako prostor, kde si žáci příběhy prostě +osvojí, naučí se je následně je dokáží reprodukovat. Dějepis však může být něčím více +– prostorem, kde se žáci nad příběhy učí přemýšlet a de-konstruovat je. -Východiskem k touto ambicioznější pojetí vyučování je badatelská výuka orientovaná na práci s prameny, na rozvoj historické gramotnosti a historického myšlení. Současná situace tomu do jisté míry nahrává. Ve zkratce řečeno, nejsme limitováni zvoněním. Žáci mohou bádat nad problémy, které jim k řešení předestíráme bez časových limitů. Současná situace nás může inspirovat k přehodnocení tematických plánů. je opravdu nutné naplnit všechna témata? Není lepší si jich vybrat pouze několik a ty probrat do hloubky? +Východiskem k touto ambicióznější pojetí vyučování je badatelská výuka orientovaná +na práci s prameny a rozvoj historické gramotnosti a historického myšlení. Současná +situace tomu do jisté míry nahrává. Ve zkratce řečeno, nejsme limitováni zvoněním. +Žáci mohou bádat nad problémy, které jim k řešení předestíráme, bez časových limitů. +Současná situace nás může inspirovat k přehodnocení tematických plánů. Je opravdu nutné +naplnit všechna témata? Není lepší si jich vybrat pouze několik a ty probrat do +hloubky? -Badatelsky orientovaná výuka si žádá čas, toho ovšem máme v současné situaci dostatek. Lekce, které jsem se studenty připravil se snaží ukazovat nejen vhodné postupy, ale i doporučení pro to, jak dávat zpětnou vazbu. Pokud žáci nedostanou zpětnou vazbu na svou práci, jejich motivace pracovat klesá. Z toho důvodu je lepší zadávat menší počet úkolů, ale zadávat úkoly tvořivé, ve kterých na základě analýzy pramenů mohou formulovat vlastní postoje a názory na minulost. Ovšem takové výstupy si žádají komentář… +Badatelsky orientovaná výuka si žádá čas, toho ovšem máme v současné situaci +dostatek. Lekce, které jsem se studenty připravil, se snaží ukazovat nejen vhodné +postupy, ale i doporučení, jak dávat zpětnou vazbu. Pokud žáci nedostanou zpětnou +vazbu na svou práci, jejich motivace pracovat klesá. Z toho důvodu je lepší zadávat +menší počet úkolů, ale zadávat úkoly tvořivé, ve kterých na základě analýzy pramenů +mohou žáci formulovat vlastní postoje a názory na minulost. Ovšem takové výstupy si +žádají komentář… ## Kontakt -Vážené učitelky, vážení učitelé, doufám, že se vám s připravenými lekcemi bude dobře pracovat, pokud byste měli nějaké připomínky, návrhy či komentáře, neváhejte se na mě obrátit. +Vážené učitelky, vážení učitelé, doufám, že se vám s připravenými lekcemi bude dobře +pracovat, pokud byste měli nějaké připomínky, návrhy či komentáře, neváhejte se na +mě obrátit. - Jaroslav Pinkas -- katedra dějin a didaktiky dějepisu +- Katedra dějin a didaktiky dějepisu - [jaroslav.pinkas@seznam.cz](mailto:jaroslav.pinkas@seznam.cz) -## Užitečné odkazy k práci z filmem +## Užitečné odkazy k práci s filmem -1. Kamil Činátl - Jaroslav Pinkas a kol.: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu, Praha 2014, dostupné on-line: [http://dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu](http://dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu) +1. Kamil Činátl – Jaroslav Pinkas a kol.: Dějiny ve filmu. Film ve výuce dějepisu, +Praha 2014, dostupné on-line: [http://dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu](http://dejepis21.cz/metodika-pouziti-av-materialu) 1. Přednášky k předmětu “Film ve výuce dějepisu”: zimní semestr 2019 - [Film jako pramen a jako školní historický pramen](https://prezi.com/yvypskf8_puh/?token=d95fee430928cab5ceb7e786192fa1a7eb8b181a82fdbed827c6b25fcbacb0c7&utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share) - [Hraný film a dokument](https://prezi.com/w3o87s5ykj01/?token=aa22e2986fa806344a6ed0a111a463b70bcb5937b118586e35a65868e2e65275&utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share) - [Hraný film ve výuce dějepisu](https://prezi.com/n0nwd3ietf8a/?token=e730ed9a6f789c8e381fb4db64df313e54d2b0c20546b559cd1d461961a4766a&utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share) - [Fenomén práce: příklad metodického uchopení tématu](https://prezi.com/svy71yh8qup1/?token=3f987d21eaca766fdbf640106a14032cb19e6d42927bb57510f532a8f87c9701&utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share) -1. Odkazy na on line materiály k výuce 20. století (výběr) - - [Historylab](https://historylab.cz), aplikace pro práci s prameny v digitálním prostředí - - [Dějepis ve 21. století](http://dejepis21.cz), vzdělávací web oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů - - [Knihovna Václava Havla](https://www.vaclavhavel.cz/#scr5), vzdělávací projekty +1. Odkazy na on-line materiály k výuce 20. století (výběr) + - [HistoryLab](https://historylab.cz) – aplikace pro práci s prameny v digitálním prostředí + - [Dějepis ve 21. století](http://dejepis21.cz) – vzdělávací web oddělení vzdělávání Ústavu pro +studium totalitních režimů + - [Knihovna Václava Havla](https://www.vaclavhavel.cz/#scr5) – vzdělávací projekty - [Jeden svět na školách](https://www.jsns.cz/) - - [Moderní dějiny](http://moderni-dejiny.cz), portál pro učitele + - [Moderní dějiny](http://moderni-dejiny.cz) – portál pro učitele diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/_index.md b/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/_index.md index 4fca9c5..0012f0d 100644 --- a/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/_index.md @@ -7,16 +7,16 @@ time="45 až 60 minut" authors=["Adam Čermák, KDDD, PedF UK"] +++ -Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže charakterizovat poměry v tehdejším -Rusku. +Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže analyzovat a charakterizovat +nejpřesnější obraz Ferdinanda V. -## Vzdělávácí cíl +## Vzdělávací cíl - Žák porovná jednotlivé ukázky a popíše je. - Žák provede kritiku tří zdrojů. - Žák charakterizuje Ferdinanda V. na základě kritiky zdrojů. -## Vazba na ZVP – ZV +## Vazba na RVP ZV - D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků - D-9-1-01p chápe význam dějin jako možnost poučit se z minulosti @@ -36,7 +36,7 @@ Rusku. ### Revoluce 1848 Krátká ukázka ukazuje Ferdinanda V. jako mentálně omezeného člověka, který není -schopný sám vládnout a vše co má, tak rozdá. +schopný sám vládnout a rozdá vše, co má. ### Ferdinand V. Dobrotivý @@ -49,19 +49,19 @@ nebyl ničeho schopný. ### Revoluce 1848 Ukázka se nachází na začátku epizody (0:25 až 1:05) a jedná se o -přípravnou scénku k roku 1848, což je hlavní téma epizody +přípravnou scénku k roku 1848, což je hlavní téma epizody. ### Ferdinand V. Dobrotivý Jedná se o úvod pořadu (1:38 až 4:54), který se zabývá životem Ferdinanda V. Historici představují v ukázce komplexní charakteristiku Ferdinanda V. Pořad -dále pokračuje podrobnějším popisem Ferdinandova života od narození až po smrt. +dále pokračuje podrobnějším popisem Ferdinandova života od narození až do smrti. ## Popis a hodnocení zdrojů ### Revoluce 1848 -Velice zjednodušený a zkreslený pohled na rok 1848 a jeho příčiny v Habsburské +Velice zjednodušený a zkreslený pohled na rok 1848 a jeho příčiny v habsburské monarchii. Jedná se o populární pořad pracující s historickými mýty ### Ferdinand V. Dobrotivý @@ -81,16 +81,16 @@ všechny potřebné instrukce a odkazy. title = "Pracovní list" ) }} -Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali -odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo -můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo -Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí) +Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do +něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět +e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google +Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí) Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika kritérií: - Všímejte si, zda žáci odpověděli na všechny otázky -- V poslední otázce žáci provedli srovnání všech zdrojů -- Argumentace žáků je založena na předchozí analýze (nejsou to jen dojmy, ale -použili nějaké vědomosti, které získali během lekce) -- Argumentace žáků je konzistentní a logická. +- Zda v poslední otázce žáci provedli srovnání všech zdrojů +- Zda je argumentace žáků založena na předchozí analýze (nejsou to jen dojmy, ale +žáci použili nějaké vědomosti, které získali během lekce) +- Zda je argumentace žáků konzistentní a logická. diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.docx index e8aa190..40c9cc9 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.odt index d55e4fe..66f61d4 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.pdf index 4c425fb..6518952 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/novovek/ferdinand-v/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/_index.md b/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/_index.md index a157eb3..f5c0f6b 100644 --- a/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/_index.md @@ -2,20 +2,20 @@ title="Kateřina Veliká" [extra] -group="8. ročník víceletého gymnázia, 3. rořník čtyřletého gymnázia" +group="8. ročník víceletého gymnázia, 3. ročník čtyřletého gymnázia" time="25 minut" authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"] +++ Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže charakterizovat poměry v tehdejším Rusku. -## Vzdělávácí cíl +## Vzdělávací cíl - Žák rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace. - Žák vymezí základní znaky stavovství a absolutismu; uvede konkrétní projevy v jednotlivých zemích a příklady střetů. - Žák určí a zhodnotí hlavní myšlenky a principy osvícenství, rozpozná jejich uplatnění v revolucích 18. a 19. století. -## Vazba na ZVP – ZV +## Vazba na RVP ZV - D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků - D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus @@ -31,15 +31,15 @@ authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"] src="katerina-velika.mp4" title="Kateřina Veliká" year="2019" - author="Philip Martin" + author="r. Philip Martin" ) }} ### Kontext seriálu Seriál Kateřina Veliká vznikl v dílně HBO a SKY jako čtyřdílné drama zachycující osud -jedné z nejvýznamnějších panovnic Ruska vůbec. Děj seriálu odehrávající se v době panování -politických rozporů a společenských konfliktů, zachycuje samotnou carevnu Kateřinu jako -neústupnou moderní sebevědomou ženu na sklonku svého života. Režisér seriálu zde kromě +jedné z nejvýznamnějších panovnic Ruska vůbec. Děj seriálu odehrávající se v době +politických rozporů a společenských konfliktů zachycuje samotnou carevnu Kateřinu jako +neústupnou moderní a sebevědomou ženu na sklonku svého života. Režisér seriálu zde kromě linie politického života sleduje i její milostné pletky s vojenským velitelem Grigorijem Potěmkinem, které gradují v jednotlivých dílech v podobě různých intrik a konfliktů. @@ -56,7 +56,7 @@ jejich rolí ve společnosti. Nutno říci, že samotnému seriálu se dostalo značného úspěchu. Musíme mít však na paměti, že režisér kromě historické linie v některých dílech nechává vyniknout především linii -romantického příběhu, který nesouvisí s kontextem doby. Předložená ukázka obstojně +romantického příběhu, který tolik nesouvisí s kontextem doby. Předložená ukázka obstojně zachycuje situaci, na kterou klademe v našem případě důraz, tj. pro porovnání nálady v tehdejší společnosti a pro vykreslení obrazu samotné Kateřiny Veliké nám tedy vybraná ukázka vyhovuje. @@ -64,18 +64,22 @@ ukázka vyhovuje. ### Otázky a úkoly vztahující se k ukázce Tato ukázka slouží jako materiál k probranému výukovému celku na téma osvícenství a -absolutismus. Účelem videa je provést analýzu informací z ukázky a následně provést +absolutismus. Účelem zadání je provést analýzu informací z ukázky a následně provést komparaci znalostí z ukázky s prameny získanými během předchozí výuky. Tento vizuální pramen nemusí sloužit pouze k výuce o osvícenských myšlenkách Ruska 18. století, ale lze jej -použít i v komparaci s ukázkami z jiného státu např. znázornění podoby osvícenství na -společnost v R-U. Výstupem žáka v tomto výukovém celku by mělo být rozvinutí kompetencí +použít i v komparaci s ukázkami z jiného státu (např. znázornění podoby osvícenství na +společnost v R-U). Výstupem žáka v tomto výukovém celku by mělo být rozvinutí kompetencí k učení a řešení problému, kdy na jednotlivých příkladech z různých států dokáže vymezit, co to je osvícenství, absolutismus a z toho plynoucí pojem osvícenský absolutismus a jak se v dané oblasti projevovaly jeho odlišnosti ve společnosti. ## Návrh postupu při výuce -Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí). +Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné +instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, +aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, +nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, +případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí). {{ document( filename="pracovni-list" @@ -84,7 +88,7 @@ Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci js Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika kritérií: -- odpověděli žáci na všechny otázky? -- identifikovali žáci všechny podstatné postavy ukázky? -- formulovali žáci relevantní teze o vládě Kateřiny veliké? +- Odpověděli žáci na všechny otázky? +- Identifikovali žáci všechny podstatné postavy ukázky? +- Formulovali žáci relevantní teze o vládě Kateřiny veliké? diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.docx index 8a26299..de057c6 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.odt index f5e9e8f..275446d 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.pdf index 4ede492..25db1c2 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/novovek/katerina-velika/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/_index.md b/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/_index.md index 7824aaf..7dfe0b3 100644 --- a/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/_index.md @@ -2,22 +2,22 @@ title="Král slunce a jeho doba" [extra] -group="7. ročník ZŠ, 3. rořník gymnázia" +group="7. ročník ZŠ, 3. ročník gymnázia" time="60 až 70 minut" authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"] +++ -## Vzdělávácí cíl +## Vzdělávací cíl - Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže analyzovat formu vlády Ludvíka XIV. -## Vazba na RV ZVP +## Vazba na RVP ZV - D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků - D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus - D-9-5-07 rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek -## Vazba na RVP Z +## Vazba na RVP ZV - rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace - vymezí základní znaky stavovství a absolutismu; uvede konkrétní projevy v jednotlivých zemích a příklady střetů @@ -38,7 +38,7 @@ authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"] src="kral-tanci.mp4" title="Král tančí" year="2000" - author="Gérard Corbiau" + author="r. Gérard Corbiau" ) }} ## Kontext filmu @@ -51,7 +51,7 @@ skladatele Baptiste Lullyho na dobu uvedení Te Dea a postupně se divák dozví veškeré události, které následovaly před uvedením závěrečné scény. V první fázi filmu lze spatřit období, kdy Baptiste Lully skládá pro krále Ballet de la Nuit (Balet noci), jež byl uveden 23. února 1653 v Louvru. Následně se děj zaobírá -dobou, kdy Ludvík XIV. se ujímá vlády a dochází k formování jeho způsobu vlády. +dobou, kdy se Ludvík XIV. ujímá vlády a dochází k formování jeho způsobu vlády. Divák zde může kromě několika baletních scén vidět i průběh výběru místa pro stavbu honosného sídla ve Versailles. @@ -62,8 +62,8 @@ jedna z největších vášní krále Ludvíka XIV. - tanec. Mladý král, v teh době vládnoucí pouze formálně, ztvárňuje v dané ukázce hlavní postavu krále Slunce. Kromě tance zachycuje ukázka několik aspektů. Jednak je zde naznačen vztah mezi Ludvíkem XIV. a jeho matkou Annou Rakouskou (po boku má tehdejšího -hegemona francouzské politika, kadinála Mazarina), scéna však také upozorňuje -na tehdejší povstání vysoké aristokracie proti králi tzv. fronda a to zejména +hegemona francouzské politiky, kadinála Mazarina), scéna však také upozorňuje +na tehdejší povstání vysoké aristokracie proti králi, tzv. fronda, a to zejména v holdu Armanda de Boubon de Conti před králem. ## Hodnocení zdroje @@ -72,12 +72,12 @@ Filmová ukázka je historicky věrná, odráží dobovou mentalitu a kulturu. ## Návrh postupu při výuce -Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou -všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, -které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám -žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. -prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací -vytvářejících sdílené prostředí) +Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou +všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc +nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s +odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné +řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných +aplikací využívajících sdílené prostředí) {{ document( filename="pracovni-list" @@ -91,8 +91,8 @@ kritérií: - Přešli při řešení dílčích úkolů od popisu k interpretaci? - úkol 1: vyjádřili se k symbolické roli králova baletu? - úkol 2: postřehli symbolický rozměr Rigaudova obrazu? - - úkol 3: pochopili a pojmenovali Thackerayho dekonstrukci totho obrazu? + - úkol 3: pochopili a pojmenovali Thackerayho dekonstrukci totoho obrazu? - Dokázali odpovědět na badatelskou otázku? - - vyjadřují se k tématu? - - argumentovali na základě dílčích analýz, použili v odpovědi předchozí závěry? Odkazují na tyto zdroje? + - Vyjadřují se k tématu? + - Argumentovali na základě dílčích analýz, použili v odpovědi předchozí závěry? Odkazují na tyto zdroje? - Překračují prostý popis směrem k podložené argumentaci? diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.docx index e5bf18b..f328d7e 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.odt index 57ab63b..af330f5 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.pdf index fb4a61e..9712742 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/novovek/kral-slunce/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/_index.md b/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/_index.md index 6c7b1af..e2eb6b3 100644 --- a/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/_index.md @@ -2,17 +2,17 @@ title="Obraz Rudolfa II. ve filmu" [extra] -group="6., 7 a 9.rořník ZŠ" +group="6., 7. a 9.ročník ZŠ" time="90 až 120 minut" authors=["Kateřina Krupková, KDDD, PedF UK"] +++ -## Vzdělávácí cíl +## Vzdělávací cíl - Žáci vnímají kontext vzniku filmů a souvislost tohoto kontextu s jeho obsahem - Žáci si uvědomují, že filmová fikce není přesným odrazem minulosti a může se rozcházet s hodnocením historiků -## Vazba na RV ZVP +## Vazba na RVP ZV - D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků - D-9-1-02 uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány @@ -23,29 +23,29 @@ authors=["Kateřina Krupková, KDDD, PedF UK"] ## Zdroje -- Císařův pekař - Pekařův císař [film]. Režie Martin FRIČ. Československo, 1951 -- Josef Janáček: Rudolf II. a jeho doba, Praha 1987 -- Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137 -- Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952 +- Císařův pekař – Pekařův císař [film]. Režie Martin FRIČ. Československo, 1951. +- Josef Janáček: Rudolf II. a jeho doba, Praha 1987. +- Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137. +- Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952. ## Ukázky {{ video( src="cisaruv-pekar-1.mp4" - title="Ukázka 1: Císařův pekař - Pekařův císař" + title="Ukázka 1: Císařův pekař – Pekařův císař" year="1951" - author="Martin Frič" + author="r. Martin Frič" ) }} Rudolf II. se ráno probudil s bolestmi zubu. Rádce se ho snaží uklidnit a nabízí mu umělecká díla, která by ho mohla přivést na jiné myšlenky. Císař -odmítá a nakonec se rozčílí. +odmítá, a nakonec se rozčílí. {{ video( src="cisaruv-pekar-2.mp4" - title="Ukázka 2: Císařův pekař - Pekařův císař" + title="Ukázka 2: Císařův pekař – Pekařův císař" year="1951" - author="Martin Frič" + author="r. Martin Frič" ) }} Scéna společného zpěvu, ve které se promítá dobová ideologie. Scéna ilustruje @@ -54,12 +54,12 @@ skutečnosti. ### Kontext ukázek -První ukázka ilustruje specifikum historické fikce - Fričův obraz Rudolfa není -historicky věrný, ale na straně druhé vychází z historického poznáním, ale -výrazně exponuje některé jeho rysy až do karikatury. +První ukázka ilustruje specifikum historické fikce – Fričův obraz Rudolfa není +historicky věrný, na druhé straně však vychází z historického poznání, ale +výrazně exponuje některé Rudolfovy rysy až do karikatury. -Druhá ukázka ilusruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové -ideologii. Film vypovídá spíše o době ve které vznikl, než o době, kterou +Druhá ukázka ilustruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové +ideologii. Film vypovídá spíše o době, ve které vznikl, než o době, kterou popisuje. ### Popis zdroje @@ -75,12 +75,12 @@ výkonům může být i tak dílo mezi žáky oblíbené a přitáhnout jejich p ## Návrh postupu při výuce -Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou -všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, -které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám -žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. -prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací -vytvářejících sdílené prostředí) +Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou +všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc +nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s +odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné +řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných +aplikací využívajících sdílené prostředí) {{ document( filename="pracovni-list" @@ -91,17 +91,17 @@ vytvářejících sdílené prostředí) kritérií: - Popisují žáci korektně všechny filmové scény? -- Porozuměli žáci specifikům filmové fikce (postřehli že filmová díla jsou ovlivněna uměleckými záměry a společenským kontextem ve kterém vznikají)? +- Porozuměli žáci specifikům filmové fikce (postřehli, že filmová díla jsou ovlivněna uměleckými záměry a společenským kontextem, ve kterém vznikají)? - Postřehli žáci vliv komunistické ideologie na některé scény Fričova filmu? ### Návrh hodnotící tabulky Pro účinné hodnocení a zpětnou vazbu odpovědi na badatelskou otázku můžete -využít následující hodnotící rubriky, které kategorizuje historické myšlení do +využít následující hodnotící rubriky, která kategorizuje historické myšlení do třech úrovní: na základní, průměrnou a výbornou. -| | základní úroveň | průměrná úroveň | výborná úroveň | -|------------------------------------------------------------|---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| -| Rudolf II. jako panovník historická a jako filmová postava | žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu | žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu a **formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství)** | žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu, formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) a **formuloval hypotézu proč tomu tak je (např. že filmaři chtěli mít Rudolfa zajímavějšího)** | -| význam společenského kontextu pro vyznění filmu | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim. | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim, **zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy.** | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. **Formuluje konkrétně jak se tyto zájmy projevily ve filmu.** | -| úroveň argumentace | žák srozumitelně formuluje své argumenty, nevyužívá přitom historickou analýzu z jendotlivých úkolů. | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **některé tyto argumenty** jsou podložené závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **většina těchto argumentů** je podložena závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | +| | základní úroveň | průměrná úroveň | výborná úroveň | +|------------------------------------------------------------|----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------|-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------| +| Rudolf II. jako panovník a jako filmová postava | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu a **formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství)** | žák si všiml, že filmová postava Rudolfa II. se liší od jeho historického předobrazu, formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) a **formuloval hypotézu, proč tomu tak je (např. že filmaři chtěli mít Rudolfa zajímavějšího)** | +| význam společenského kontextu pro vyznění filmu | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panovalv ČSR komunistický režim.| žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, **zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy.** | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní, že v roce 1951 panoval v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. **Formuluje konkrétně, jak se tyto zájmy projevily ve filmu.** | +| úroveň argumentace | žák srozumitelně formuluje své argumenty, nevyužívá přitom historickou analýzu z jednotlivých úkolů. | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **některé tyto argumenty** jsou podložené závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **většina těchto argumentů** je podložena závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.docx index db741ad..ef98c8e 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.odt index 6774f1b..51cb4b5 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.pdf index 1ef5732..df0794c 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/novovek/obraz-rudolfa-ii-ve-filmu/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/_index.md b/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/_index.md index 3f00e23..f72b347 100644 --- a/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/_index.md @@ -3,7 +3,7 @@ title="Obrazy Kryštofa Kolumba" [extra] time="45 minut včetně samotné ukázky" -group="7. třída ZŠ" +group="7. ročník ZŠ" authors=["Lukáš Burian, KDDD, PedF UK"] +++ @@ -18,12 +18,12 @@ authors=["Lukáš Burian, KDDD, PedF UK"] ## Použité materiály - 1492: Dobytí ráje (film), režie: Ridley Scott, 1992. -- [Ivana Recmanová: Kontroverze kolem Kolumbova dne, Deník Referendum, 21. 11. 2015](https://denikreferendum.cz/clanek/21505-kontroverze-kolem-kolumbova-dne) +- [Ivana Recmanová: Kontroverze kolem Kolumbova dne, Deník Referendum, 21. 11. 2015.](https://denikreferendum.cz/clanek/21505-kontroverze-kolem-kolumbova-dne) ## Ústřední badatelské otázky - Jaké byly motivy k objevným plavbám? -J- ak je zobrazen Kryštof Kolumbus? +- Jak je zobrazen Kryštof Kolumbus? ## Ukázka @@ -31,29 +31,29 @@ J- ak je zobrazen Kryštof Kolumbus? src="dobyti-raje.mp4" title="1492: Dobytí Ráje" year="1992" - author="Ridley Scott" + author="r. Ridley Scott" ) }} -Ukázka je poměrně dlouhá a má hlavní cíl žákům ukázat, jak probíhala plavba prvních mořeplavců. Ukázka záměrně představuje Kryštofa Kolomba v těžké životní situaci, kdy čelil prakticky vzpouře námořníků. +Ukázka je poměrně dlouhá a má hlavní cíl žákům ukázat, jak probíhala plavba prvních mořeplavců. Ukázka záměrně představuje Kryštofa Kolomba v těžké životní situaci, kdy prakticky čelil vzpouře námořníků. ### Kontext ukázky -Ve vybrané ukázce, se odehraje klíčová scéna celého filmu. +Ve vybrané ukázce se odehraje klíčová scéna celého filmu. ### Popis zdroje -Film se odehrává v na konci 15. století při přípravě a realizaci první zámořské cesty Kryštofa Kolomba. Film ukazuje období obhajoby cesty, získávání podpory královny Isabely, samotnou plavbu, a nakonec i dobývání a kolonizaci nově nalezeného světa. Film ilustruje evropsko-americký narativ Kolumba jako “objevitele”, ukazuje ho v romanticko-heroické poloze. +Film se odehrává na konci 15. století při přípravě a realizaci první zámořské cesty Kryštofa Kolomba. Film ukazuje období obhajoby cesty, získávání podpory královny Isabely, samotnou plavbu, a nakonec i dobývání a kolonizaci nově nalezeného světa. Film ilustruje evropsko-americký narativ Kolumba jako “objevitele”, ukazuje ho v romanticko-heroické poloze. ### Hodnocení zdroje Tato konkrétní ukázka vcelku odpovídá historickým reáliím (podle pramenů navrhoval Pinzon drastická řešení, Kolumbus ovšem krizi překonal). -- JANÁČEK, J. *Století zámořských objevů* (1415 – 1522). Praha, 1959. -- KAŠPAR, Oldřich. *Zámořské objevy : 15. a 16. století a jejich ohlas v českých zemích.* Pardubice : Kora, 1992. +- JANÁČEK, J. *Století zámořských objevů* (1415–1522). Praha, 1959. +- KAŠPAR, Oldřich. *Zámořské objevy: 15. a 16. století a jejich ohlas v českých zemích.* Pardubice: Kora, 1992. ## Návrh postupu -Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí). +Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí). {{ document( filename="pracovni-list" @@ -63,7 +63,7 @@ Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci js Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika kritérií: - Zodpověděli žáci všechny otázky? -- Všimli si proč se Španělé vydali na oceán? +- Všimli si, proč se Španělé vydali na oceán? - Postřehli žáci rozdíly v přístupu různých států ke Kolumbovi? - Byli schopni žáci dát do souvislostí filmový obraz Kolumba s různými pohledy na Kolumba? diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.docx index 68a4b17..b1e7555 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.odt index b0e4c77..c15412e 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.pdf index b6379bd..ffec3ba 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/novovek/obrazy-krystofa-kolumba/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/_index.md b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/_index.md index 608c347..42125e9 100644 --- a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/_index.md @@ -13,7 +13,7 @@ authors=["Adam Čermák, KDDD, PedF UK"] - Žák vlastními slovy charakterizuje společnost neandrtálců - Žák dokáže vysvětlit důležitost ohně v období pravěku -## Vazba na RVP – ZV +## Vazba na RVP ZV - D-9-2-01 charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu - D-9-2-01p rozliší základní rozdíly ve způsobu života pravěkých a současných lidí @@ -24,7 +24,7 @@ Jak důležitý byl oheň pro neandrtálskou společnost? ## Použité materiály -- Boj o oheň (film). Režie ANNAUD, J. J. Rok premiéry 1981 +- Boj o oheň (film). Režie ANNAUD, J. J. Rok premiéry 1981. ## Ukázka @@ -32,19 +32,19 @@ Jak důležitý byl oheň pro neandrtálskou společnost? src="boj-o-ohen.mp4" title="Boj o oheň" year="1981" - author="Jean-Jacques Annaud" + author="r. Jean-Jacques Annaud" ) }} -Ukázka představuje jeskyni se spící skupinu neandrtálců Ulam. U plápolajícího +Ukázka představuje jeskyni se skupinou spících neandrtálců Ulam. U plápolajícího ohně vidíme jednoho z členů skupiny, který hlídá oheň před vyhasnutím a chrání jeskyni a její obyvatele před napadením zvěří. Dále můžeme pozorovat, jak neandrtálec použitím ohně zahání smečku vlků. ### Kontext ukázky -Jedná se o úvodní scénu. Ukázka trvá 2:50, přičemž ve filmu se nachází od 2:00 -do 4:50. Scéna se snaží nastínit neandrtálskou společnost během spánku v -jeskyni. Součástí ukázky je i útok vlků na jeskyni a jejich následné zahnání +Jedná se o úvodní scénu. Ukázka trvá 2:50, přičemž ve filmu se nachází v čase +od 2:00 do 4:50. Scéna se snaží nastínit neandrtálskou společnost během spánku +v jeskyni. Součástí ukázky je i útok vlků na jeskyni a jejich následné zahnání pomocí ohně. ### Popis zdroje @@ -58,14 +58,14 @@ Ika v naději, že jim dívka tajemství rozdělání ohně odhalí. ### Hodnocení zdroje -Úvodní scénka je vcelku korektní s dnešním stavem historického poznání o -pravěku. Poněvadž se v této ukázce zatím neprojevuje děj filmu, tak se jedná +Úvodní scéna je vcelku korektní s dnešním stavem historického poznání o +pravěku. Poněvadž se v této ukázce zatím neprojevuje děj filmu, jedná se pouze o popis společnosti, který má uvést celý film do kontextu doby, ve kterém se děj odehrává. ## Návrh postupu při výuce -Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny +Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. {{ document( @@ -73,14 +73,15 @@ potřebné instrukce a odkazy. title="Pracovní list" ) }} -Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali -odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo -můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo -Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí). +Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do +něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět +e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google +Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené +prostředí). Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika kritérií: - Popsali scénu skutečně nejméně čtyřmi větami? -- Dává vzniklý popis smysl, je relevantní? +- Dává vzniklý popis smysl? Je relevantní? - Je odpověď na otázku relevantní? diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.docx index 9d5b265..9d2fc4f 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.odt index 17aec9b..a3acc24 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.pdf index cd98317..3e75c6d 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/boj-o-ohen/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/_index.md b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/_index.md index 95d995d..58a0313 100644 --- a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/_index.md @@ -30,13 +30,13 @@ Jaké postavení v římské /starověké společnosti měl otrok/gladiátor? src="gladiator.mp4" title="Gladiátor" year="2000" - author="Ridley Scott" + author="r. Ridley Scott" ) }} Ukázku lze rozdělit na 2 velké části. První trvající zhruba 1 minutu, při které se děj odehrává na tržišti s otroky kdesi v africké provincii Římské říše. Jedná se vlastně o scénu, ve které dochází k prodeji otroků pro gladiátorské účely. Ve druhé části je již -samotný převoz a poté úvodní uvítání nového zboží v gladiátorské škole, kde také +zobrazen samotný převoz a poté úvodní uvítání nového zboží v gladiátorské škole, kde také dochází k rozřazovacím zkouškám pro boj. ### Kontext ukázky @@ -46,28 +46,28 @@ z hlavního hrdiny stane otrok a zároveň gladiátor. ### Popis zdroje -Film se odehrává v době vlády římského císaře Commoda ve 2. století n. l. hlavním +Film se odehrává v době vlády římského císaře Commoda ve 2. století n. l. Hlavním hrdinou je původně významný římský generál Maximus, který je po nástupu nového -císaře Commoda degradován a odsouzen k smrti. Po jeho nevydařené popravě prchá -do daleké římské provincie, kde se z něho stane otrok a později gladiátor. Mezi +císaře Commoda degradován a odsouzen k smrti. Po své nevydařené popravě prchá +do daleké římské provincie, kde se z něj stane otrok a později gladiátor. Mezi gladiátory se vyznačuje svými strategickými, a hlavně bojovými schopnosti. Rychle si získává obdiv publika. Při konání velkých gladiátorských her v Římě se dostává coby -gladiátor do Kolosea. V Římě naváže kontakt s odpůrci císaře Commoda, který po -zjištění o plánovaném převratu se se samotným Maximem utká v aréně. +gladiátor do Kolosea. V Římě naváže kontakt s odpůrci císaře Commoda, který se po +odhalení plánovaného převratu utká se samotným Maximem v aréně. ### Hodnocení zdroje Samotná vybraná ukázka se dá označit za věcnou a historicky relevantní. Zejména -pak multikulturalita Římské říše a snaha o dobové kulisy. Velice zajímavý je pohled -do gladiátorské školy, která měla hlavní zájem a podíl na „zábavě“ v arénách po celé -říši. +je zde velmi věrně zobrazena multikulturalita Římské říše a snaha o dobové kulisy. +Velice zajímavý je pohled do gladiátorské školy, která měla hlavní zájem a podíl +na „zábavě“ v arénách po celé říši. Pro více rozšiřujících informací se nabízí publikace: Dunkle, Roger: Gladiátoři. Praha: Vyšehrad, 2011. ## Návrh postupu při výuce -Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny +Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. {{ document( @@ -75,19 +75,20 @@ potřebné instrukce a odkazy. title="Pracovní list" ) }} -Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali -odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo -můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo -Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí). +Prcovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do +něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět +e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google +Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené +prostředí). Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika kritérií: - odpověděli žáci na všechny otázky? -- osvojili si žáci některé poznatky o postavení otroků ve strarověku? - - porozuměli konceptu “otroctví” (vlastnictví lidí jiným člověkem) - - našli na internetu značku SPQR? - - objasnili význam pojmu gladiátor? +- osvojili si žáci některé poznatky o postavení otroků ve starověku? + - Porozuměli konceptu “otroctví” (vlastnictví lidí jiným člověkem) + - Našli na internetu význam značky SPQR? + - Objasnili význam pojmu gladiátor? - Byli žáci schopni srovnat minulost se současností? - - identifikovali analogické formy zábavy (hokej, fotbal, atp.) a odlišné formy, které dnes tato zábava má? - - vyslovili se k důvodům této odlišnosti? + - Identifikovali analogické formy zábavy (hokej, fotbal, atp.) a odlišné formy, které dnes tato zábava má? + - Vyslovili se k důvodům této odlišnosti? diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.docx index 3a3541f..755c774 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.odt index 653d102..bd4824f 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.pdf index 950d479..231bc1d 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/obchod-s-otroky/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/_index.md b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/_index.md index 9b34cf3..a468592 100644 --- a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/_index.md @@ -9,14 +9,14 @@ authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"] ## Vzdělávací cíl -- žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže svými slovy popsat, čím se vyznačuje otroctví. +- Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže svými slovy popsat, čím se vyznačuje otroctví. -## Vazba na RVP – ZV +## Vazba na RVP ZV - D-9-3-04 porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie -- D-9-3-03p, D-9-3-04p popíše život v době̌ nejstarších civilizací +- D-9-3-03p, D-9-3-04p popíše život v době nejstarších civilizací -## Vazba na RVP - G +## Vazba na RVP G - popíše určující procesy a události, uvede významné́ osobnosti starověkých dějin - obhajuje svá lidská práva, respektuje lidská práva druhých lidí a uvážlivě vystupuje proti jejich porušovaní @@ -35,21 +35,21 @@ Jaké postavení měl otrok v tehdejší společnosti? src="spartakus.mp4" title="Spartakus" year="1960" - author="Stanley Kubrick" + author="r. Stanley Kubrick" ) }} Film byl natočen v roce 1960 a vycházel ze stejnojmenného románu Howarda Fasta, jenž pojednává o osudu gladiátora a otroka Spartaka a jeho organizaci otrockého -povstání. Přestože se jednalo o historický film vyobrazující určitou dějinnou +povstání. Přestože se jednalo o historický film zobrazující určitou dějinnou událost, musel být v tehdejší době značně upraven, a to především v oblasti drsných scén, které byly vystřiženy. Filmu se také dostalo ocenění ve formě -Zlatého globu v kategorii nejlepší film- drama (1960). +Zlatého globu v kategorii nejlepší film-drama (1960). ### Kontext ukázky -Předložená ukázka je vybrána ze začátku filmu, kdy divák je seznamován s +Předložená ukázka je vybrána ze začátku filmu, kdy je divák seznamován s tehdejší společností a dobou. Vyobrazení poukazuje na otrockou práci, která -byla mnohdy velmi drsná i pro tehdejší dobu. V ukázce je také zachycena scéna, +byla i tehdejší optikou mnohdy velmi drsná. V ukázce je také zachycena scéna, kdy Spartakus pomáhá druhému otrokovi, který upadl pod námahou nákladu a v důsledku vedra, a je za to římským vojákem zbit. Na konci této ukázky je také zachycena Spartakova nebojácnost, kdy se proti tomuto bití ohradí. @@ -63,16 +63,17 @@ komparaci postav: otroci (Spartakus) vs. římští vojáci. ### Otázky a úkoly vztahující se k ukázce -Předpokladem pro zhlédnutí této ukázky je to, že žáci v předchozí hodině byli -seznámeni již s touto problematikou, která se pouze snaží demonstrovat otrockou -práci v obraze. Na tomto základě pak lze prohlubovat znalosti a pokoušet se o -jakýsi přesah, kdy dále je možno pracovat s žáky v oblasti jednak problematiky -tehdejší společnosti, ale ani bych se v tomto případě nebála rozšířit záměr na -dnešní dobu a to do oblasti lidských práv a otrocké práce v dnešní době. +Předpokladem pro zhlédnutí této ukázky je fakt, že žáci již byli v předchozí +hodině s touto problematikou, která se pouze snaží demonstrovat otrockou práci +v obraze, seznámeni. Na tomto základě pak lze prohlubovat znalosti a pokoušet +se o jakýsi přesah, kdy je dále možno pracovat s žáky v oblasti jednak +problematiky tehdejší společnosti, ale ani bych se v tomto případě nebála +rozšířit záměr nadnešní dobu, a to do oblasti lidských práv a otrocké práce v +dnešní době. ## Návrh postupu při výuce -Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny +Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. {{ document( @@ -80,15 +81,15 @@ potřebné instrukce a odkazy. title="Pracovní list" ) }} -Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali -odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo -můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo -Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí). +Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do +něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět +e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google +Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí). Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika kritérií: -- odpověděli žáci na všechny otázky? -- je popis ukázky věcně správný? -- obsahují odpovědi korektní faktografické informace? +- Odpověděli žáci na všechny otázky? +- Je popis ukázky věcně správný? +- Obsahují odpovědi korektní faktografické informace? - Byli žáci schopni porovnat minulost se současností? diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.docx index 542125c..f91f430 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.odt index c0b2968..80c5d8e 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.pdf index f12ce5c..84686fe 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/pravek-a-starovek/otrok-vs-rimsky-vojak/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/_index.md b/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/_index.md index 94f34f3..62fe0e5 100644 --- a/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/_index.md @@ -15,9 +15,9 @@ authors=["Mona Awwadová, KDDD, PedF UK"] ## Ústřední badatelská otázka -Co se stalo v bitvě u Hastingsu? +Co se stalo v bitvě u Hastings? -## Vazba na ZVP – ZV +## Vazba na RVP ZV - D-9-4-01 popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států - D-9-4-02 porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti @@ -27,7 +27,7 @@ Co se stalo v bitvě u Hastingsu? - nový etnický obraz Evropy - utváření států ve východoevropském a západoevropském kulturním okruhu a jejich specifický vývoj -Zařazení tématu z hlediska Bloomy revideované taxonomie: +Zařazení tématu z hlediska revidované Bloomovy taxonomie: | | 1. Zapamatovat | 2. Rozumět | 3. Aplikovat | 4. Analyzovat | 5. Hodnotit | 6. Tvořit | |------------------------|:--------------:|:----------:|:------------:|:-------------:|:-----------:|:---------:| @@ -48,32 +48,32 @@ Zařazení tématu z hlediska Bloomy revideované taxonomie: ## Ukázka -Ukázka bude puštěna po probrání tématu Anglie (konkrétně situace v Anglii v 11. století, smrt Eduarda Vyznavače, bitva u Hastings a smrt krále Harolda). Ukázka trvá 4:24 minut. Ukázka je doplněna anglickým textem, což může představovat určitý problém, ale texty nejsou složité. Ukázka je animací bitvy založená na dochované tapisérii, na které může najít dochované reprodukované výjevy z bitvy. Ukázka znázorňuje okamžiky od korunovace Harolda anglickým králem až po jeho smrt. +Ukázka bude puštěna po probrání tématu Anglie (konkrétně situace v Anglii v 11. století, smrt Eduarda Vyznavače, bitva u Hastings a smrt krále Harolda). Ukázka trvá 4:24 minut. Ukázka je doplněna anglickým textem, což může představovat určitý problém, ale text není nijak složitý. Ukázka je animací bitvy založenou na dochované tapisérii, na které můžeme najít dochované reprodukované výjevy z bitvy. Ukázka znázorňuje okamžiky od korunovace Harolda anglickým králem až po jeho smrt. {{ video( src="the-animated-bayeux-tapestry.mp4" title="The Animated Bayeux Tapestry" - author="David Newton" + author="r. David Newton" year="2009" ) }} ## Návrh postupu při výuce -Po zhlédnutí ukázky si ukázku jednoduše shrneme a popíšeme – žáci sdělují, co všechno se v ukázce stalo. Současně s tím vyplňujeme tabulku (viz pracovní list). +Po zhlédnutí ukázky si jijednoduše shrneme a popíšeme – žáci sdělují, co všechno se v ukázce stalo. Současně s tím vyplňujeme tabulku (viz pracovní list). Následně žáci dostanou za úkol ztvárnit vlastní výjev bitvy u Hastings pomocí komiksu. Do malých skupin (2-3 osoby) dostanou popis úseku výjevu z tapisérie, který mají graficky ztvárnit. Výjev mohou rozložit do několika obrázků a pod něj napsat vysvětlivky výjevu. -Aktivita je zakončena tím, že se žáky složíme chronologicky jednotlivé momenty a vytvoříme z těchto událostí velké plátno. Žáci v této činnosti mezioborově propojí výtvarnou výchovu, český jazyk a znalosti z dějepisu. Prohloubí si znalosti bitvy a podpoří spolupráci ve velké skupině při sestavování celého příběhu. +Aktivita je zakončena tím, že společně s žáky složíme chronologicky jednotlivé momenty za sebe a vytvoříme z těchto událostí velké plátno. Žáci v této činnosti mezioborově propojí výtvarnou výchovu, český jazyk a znalosti z dějepisu. Prohloubí si znalosti bitvy a podpoří spolupráci ve velké skupině při sestavování celého příběhu. -1. Harold je korunován na anglického krále 6. ledna 1066 jako nástupce po Edwardovi. Král sedí na trůnu po boku se šlechtici a arcibiskupem. Lidé ho povzbuzují. -2. Na nebi se objeví Halleyova kometa; lidé si myslí, že je to zlé znamení a jsou vyděšení. Zprávy o kometě jsou přineseny Haroldovi. Na výjevu se objevují normanské lodě jako předzvěst invaze, která má přijít. -3. Zprávy o Edwardově smrti a Haroldově korunovaci se přes kanál donesly až k Vilémovi, vévodovi z Normandie. Vílém zuří, protože mu král Edward údajně slíbil, že anglický trůn bude jeho. William se rozhodne zaútočit na Anglii a organizuje flotilu válečných lodí. -4. Williamovi muži se připravují na invazi. Kácí se stromy, ze dřeva se vytváří prkna, která používají ke stavbě lodí. +1. Harold je korunován na anglického krále 6. ledna 1066 jako nástupce po Edwardovi. Král sedí na trůnu se šlechtici a arcibiskupem po boku. Lidé ho povzbuzují. +2. Na nebi se objeví Halleyova kometa. Lidé si myslí, že je to zlé znamení a jsou vyděšení. Zprávy o kometě sedostávají k Haroldovi. Na výjevu se objevují normanské lodě jako předzvěst invaze, která má přijít. +3. Zprávy o Edwardově smrti a Haroldově korunovaci se přes kanál donesly až k Vilémovi, vévodovi z Normandie. Vílém zuří, protože mu král Edward údajně slíbil, že anglický trůn bude jeho. Vilém se rozhodne zaútočit na Anglii a organizuje flotilu válečných lodí. +4. Vilémovi muži se připravují na invazi. Kácí se stromy, ze dřeva jsou řezána prkna, která se používají ke stavbě lodí. 5. Na lodě se převáží také jídlo a pití, zbraně, oblečení, helmy, meče a kopí. -6. William vede svou armádu k lodím, nalodí se a vyplují. Moře je plné lodí s vojáky a koňmi. Na lodi je i Williamova manželka Matylda. -7. Dne 28. září připlouvají na pobřeží Anglie nedaleko Hastings. Shromažďují jídlo. Pro posílení základny je stavěn provizorní hrad. Připravuje se hostina, které se účastní William, šlechtici a biskup. -8. Ráno 14. října 1066 se William chystá v plné zbroji do bitvy. Povzbuzuje své vojáky do boje. +6. Vilém vede svou armádu k lodím, nalodí se a vyplují. Moře je plné lodí s vojáky a koňmi. Na lodi je i Vilémova manželka Matylda. +7. Dne 28. září připlouvají na pobřeží Anglie nedaleko Hastings. Shromažďují jídlo. Pro posílení základny je stavěn provizorní hrad. Připravuje se hostina, které se účastní Vilém, šlechtici a biskup. +8. Ráno 14. října 1066 se Vilém chystá v plné zbroji do bitvy. Povzbuzuje své vojáky do boje. 9. Harold je varován, že se blíží normanská armáda. Bitva u Hastings začíná. 10. Angličtí pěšáci se chrání štíty, Normané na ně útočí šípy a kopími. Je zde spousta mrtvých vojáků. 11. Král Harold je zabit. Bitva skončila. @@ -91,7 +91,7 @@ Navíc je také dobré si uvědomit, že žáci v hodinách slyší věty ve st ## Návrh postupu při výuce -Pošlete žákům pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí) +Pošlete žákům pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí) {{ document( filename="pracovni-list" @@ -102,6 +102,6 @@ součástí úkolu je i namalování komiksu. Promyslete si v jaké formě vám Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika kritérií: -- Vyhledali si odpovídající informace o bitvě u Hastingsu? +- Vyhledali si odpovídající informace o bitvě u Hastings? - Zaznamenali korektně sled událostí vedoucí k bitvě a významné okolnosti bitvy? - Má jejich vlastní komiks odpovídající strukturu (zápletku, katarzi, rozuzlení)? diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.docx index ff1b840..2aa0df9 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.odt index 8a7fcff..dee859a 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.pdf index 4dca37f..79db3cf 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/stredovek/bitva-u-hastings/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/_index.md b/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/_index.md index e10d740..ae368d9 100644 --- a/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/_index.md @@ -12,7 +12,7 @@ authors=["Adam Čermák, KDDD, PedF UK"] - Žák vlastními slovy charakterizuje situaci po vyhnání cizích vojsk s jejich knězi - Žák vysvětlí vlastními slovy, proč se Velká Morava obrátila na Byzanc -## Vazba na ZVP – ZV +## Vazba na RVP ZV - D-9-4-01 popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států - D-9-4-02 porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti @@ -32,20 +32,20 @@ Proč přišli Cyril a Metoděj na Velkou Moravu? src="cyril-a-metodej.mp4" title="Cyril a Metoděj" year="2013" - author="Petr Nikolaev" + author="r. Petr Nikolaev" ) }} -Ukázka se skládá ze dvou částí, které na sebe navazují. První část se odehrává na Velké Moravě, kde se řeší politické směřování země. Papež neodpovídá na žádosti vyslání nových věrozvěstů, a tak se Rostislav obrací na Byzanc. Druhá část se odehrává v Byzanci, kde byzantský císař Michael III. informuje Cyrila a Metoděje o další misi, která tentokrát bude na Velkou Moravu. +Ukázka se skládá ze dvou částí, které na sebe navazují. První část se odehrává na Velké Moravě, kde se řeší politické směřování země. Papež neodpovídá na žádosti o vyslání nových věrozvěstů, a tak se Rostislav obrací na Byzanc. Druhá část se odehrává v Byzanci, kde byzantský císař Michael III. informuje Cyrila a Metoděje o další misi, která tentokrát bude na Velkou Moravu. -Jedná se o závěrečné scény filmu (45:20 až 49:15), na který následují další díly. Celkem má miniseriál 4 díly. Druhý díl pokračuje v příchodu věrozvěstů na Velkou Moravu. První díl zobrazuje životy Cyrila a Metoděje od jejich narození až po vyslání na misi na Velkou Moravu. Mezitím se dovídáme, jaké měli věrozvěsti vzdělání, kde se po Byzanci pohybovali a jaké církevní mise absolvovali. +Jedná se o závěrečné scény filmu (45:20 až 49:15), na který navazují další díly. Celkem má miniseriál 4 díly. Druhý díl pokračuje příchodem věrozvěstů na Velkou Moravu. První díl zobrazuje životy Cyrila a Metoděje od jejich narození až po vyslání na misi na Velkou Moravu. Mezitím se dovídáme, jaké měli věrozvěsti vzdělání, kde se po Byzanci pohybovali a jaké církevní mise absolvovali. -Myslím si, že první část ukázky je více věrohodná než ta druhá. I když nemáme přesně doloženo, jak probíhala jednání v obou případech, myslím si, že geopolitická situace je vylíčena dobře, a to je také záměrem puštění této ukázky. Určitým nedostatkem je idealizace rozhodovacích procesů ve velkomoravské společnosti. Formální hlasovací procedury se rozvinuly až v 19. století, rozhodování v raném středověku bylo zpravidla dynamičtější a méně formální. +Myslím si, že první část ukázky je více věrohodná než ta druhá. I když nemáme přesně doloženo, jak probíhala jednání v obou případech, myslím si, že geopolitická situace je vylíčena dobře, a to je také záměrem při puštění této ukázky. Určitým nedostatkem je idealizace rozhodovacích procesů ve velkomoravské společnosti. Formální hlasovací procedury se rozvinuly až v 19. století, rozhodování v raném středověku bylo zpravidla dynamičtější a méně formální. ## Návrh postupu při výuce Žáci jsou již z prvního stupně informováni o Cyrilu a Metodějovi, proto toto vstupní video slouží k evokaci dřívějších informací a jejich zpřehlednění -Pošlete žákům pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí) +Pošlete žákům pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí) {{ document( filename="pracovni-list" diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.docx index 2630399..015be54 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.odt index 7c8364d..a577c4b 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.pdf index ad38a6c..2176f53 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/stredovek/cyril-a-metodej/pracovni-list.pdf differ diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/_index.md b/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/_index.md index fadc540..27936ec 100644 --- a/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/_index.md +++ b/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/_index.md @@ -20,7 +20,7 @@ ovšem podobně jako dnes měl každý z aktérů i své osobní zájmy. - Žák dokáže vysvětlit okolnosti, jež vedly k Husovu upálení. - Žák dokáže vysvětlit pojem *církevní koncil*, zároveň dokáže vysvětlit základní pravidla, jimiž se řídí. -## Vazba na ZVP – ZV +## Vazba na RVP ZV D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám. @@ -40,10 +40,10 @@ Jaké bylo postavení církve v tehdejší společnosti, čím se mu Jan Hus vz src="ecce-constantia.mp4" title="Ecce Constantia" year="1992" - author="Pistorius Luboš, Pistoriusová Jitka" + author="r. Luboš Pistorius, Jitka Pistoriusová" ) }} -Film Ecce Constantia byl natočen na základě scénáře, jenž byl původně spisovatelem a dramatikem Pavlem Kohoutem sepsán jako divadelní drama pro městské divadlo v Kostnici. Při jeho psaní věnoval čas studiu pramenů přímo se týkajících koncilu. Ve filmu sám Kohout vystupuje v roli televizního reportéra Ulricha Richentala, odkazující ke kostnickému kronikáři, jehož jméno i záznamy Kohout pro inscenaci využil. Postava televizního reportéra je součástí televizních vstupů TV Constantia, jež diváka informují o potřebných souvislostech. +Film Ecce Constantia byl natočen na základě scénáře, který byl původně spisovatelem a dramatikem Pavlem Kohoutem sepsán jako divadelní drama pro městské divadlo v Kostnici. Při jeho psaní věnoval čas studiu pramenů přímo se týkajících koncilu. Ve filmu sám Kohout vystupuje v roli televizního reportéra Ulricha Richentala, odkazující ke kostnickému kronikáři, jehož jméno i záznamy Kohout pro inscenaci využil. Postava televizního reportéra je součástí televizních vstupů TV Constantia, jež diváka informují o potřebných souvislostech. V ukázce samotné diskutují čtyři církevní představitelé, jakožto účastníci koncilu, o průběhu Husova procesu a možnostech dalšího jeho vývoje. Jedná se o scénu nacházející se v polovině filmu (1:08:35 až 1:12:19) @@ -51,20 +51,20 @@ V ukázce samotné diskutují čtyři církevní představitelé, jakožto úč src="jan-hus.mp4" title="Jan Hus" year="2015" - author="Jiří Svoboda" + author="r. Jiří Svoboda" ) }} -Film Jan Hus byl natočen k 600 výročí Husova upálení. Film má tři díly po 80 minutách, kde postupně rozebírá politické a náboženské okolnosti tehdejší doby, jež postupně vyústily na koncilu v Kostnici. Autorkou scénáře je spisovatelka a historička Eva Kantůrková, která už dříve věnovala Husově osobnosti jednu ze svých knih. +Film Jan Hus byl natočen k 600. výročí Husova upálení. Film má tři díly po 80 minutách, kde jsou postupně rozebírány politické a náboženské okolnosti tehdejší doby, jež postupně vyústily na koncilu v Kostnici. Autorkou scénáře je spisovatelka a historička Eva Kantůrková, která už dříve věnovala Husově osobnosti jednu ze svých knih. -Ukázka pochází ze závěru  druhého dílu (1:08:35 až 1:10:18). Zikmunda Lucemburského se v ní snaží přesvědčit český šlechtic Jan z Chlumu, aby vyvíjel v rámci koncilu větší aktivitu k Husově záchraně. +Ukázka pochází ze závěru druhého dílu (1:08:35 až 1:10:18). Zikmunda Lucemburského se v ní snaží přesvědčit český šlechtic Jan z Chlumu, aby vyvíjel v rámci koncilu větší aktivitu k Husově záchraně. -Přestože se oba filmy snaží v rámci možností držet faktické správnosti událostí, mohou samozřejmě jen těžko dnešnímu divákovi zprostředkovat středověké myšlení a vzorce chování. Ovšem pro základní uvedení do tématu v rámci pochopení tehdejších událostí jsou myslím pro žáky základní školy vhodné. +Přestože se oba filmy snaží v rámci možností držet faktické správnosti událostí, mohou samozřejmě jen těžko dnešnímu divákovi zprostředkovat středověké myšlení a vzorce chování. Ovšem pro základní uvedení do tématu v rámci pochopení tehdejších událostí jsou, myslím, pro žáky základní školy vhodné. ## Návrh postupu při výuce Žáci se již na prvním stupni či jinde setkali s osobností Jana Husa. Aktivita slouží k prohloubení a upevnění jejich vědomostí. -Pošlete žákům pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí) +Pošlete žákům pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí) {{ document( filename="pracovni-list" diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.docx b/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.docx index 5ef249f..2a8a51c 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.docx and b/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.docx differ diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.odt b/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.odt index 1fa5ae0..732e10a 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.odt and b/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.odt differ diff --git a/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.pdf b/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.pdf index 59185be..b3e083b 100644 Binary files a/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.pdf and b/zs-ss/dejepis/stredovek/kostnicky-koncil/pracovni-list.pdf differ