You cannot select more than 25 topics
Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
99 lines
4.4 KiB
Markdown
99 lines
4.4 KiB
Markdown
+++
|
|
title="Král slunce a jeho doba"
|
|
|
|
[extra]
|
|
group="7. ročník ZŠ, 3. ročník gymnázia"
|
|
time="60 až 70 minut"
|
|
authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"]
|
|
+++
|
|
|
|
## Vzdělávací cíl
|
|
|
|
- Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže analyzovat formu vlády Ludvíka XIV.
|
|
|
|
## Vazba na RVP ZV
|
|
|
|
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
|
|
- D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
|
|
- D-9-5-07 rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek
|
|
|
|
## Vazba na RVP ZV
|
|
|
|
- rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace
|
|
- vymezí základní znaky stavovství a absolutismu; uvede konkrétní projevy v jednotlivých zemích a příklady střetů
|
|
|
|
## Ústřední badatelská otázka:
|
|
|
|
- Co to byl “absolutismus” a jakými formami se prosazoval?
|
|
|
|
## Zdroje
|
|
|
|
- Král tančí [film]. Režie Gérard CORBIAU. Belgie, Francie, Německo, 2000.
|
|
- [Hyacinthe Rigaud: portrét Ludvíka XIV.](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Louis_XIV_of_France.jpg)
|
|
- [William Makepeace Thackeray: What makes the King?](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1840_engraving_depicting_Louis_XIV_of_France_entitled_%22What_makes_the_King%3F%22_by_William_Makepeace_Thackeray,_The_Paris_Sketchbook.jpg)
|
|
|
|
## Ukázka
|
|
|
|
{{ video(
|
|
src="kral-tanci.mp4"
|
|
title="Král tančí"
|
|
year="2000"
|
|
author="r. Gérard Corbiau"
|
|
) }}
|
|
|
|
## Kontext filmu
|
|
|
|
Král tančí je film zabývající se postavou Ludvíka XIV. a jeho dobou. Byl
|
|
natočen v roce 2000 ve francouzsko-belgické spolupráci podle námětu
|
|
francouzského spisovatele Philippa Beaussanta na základě biografické předlohy
|
|
Jeana Baptiste Lullyho. Film retrospektivně začíná vzpomínáním florentského
|
|
skladatele Baptiste Lullyho na dobu uvedení Te Dea a postupně se divák dozvídá
|
|
veškeré události, které následovaly před uvedením závěrečné scény. V první fázi
|
|
filmu lze spatřit období, kdy Baptiste Lully skládá pro krále Ballet de la Nuit
|
|
(Balet noci), jež byl uveden 23. února 1653 v Louvru. Následně se děj zaobírá
|
|
dobou, kdy se Ludvík XIV. ujímá vlády a dochází k formování jeho způsobu vlády.
|
|
Divák zde může kromě několika baletních scén vidět i průběh výběru místa pro
|
|
stavbu honosného sídla ve Versailles.
|
|
|
|
## Kontext scény
|
|
|
|
Vybraná ukázka zachycuje počáteční scénu filmu, kdy je divákovi představena
|
|
jedna z největších vášní krále Ludvíka XIV. - tanec. Mladý král, v tehdejší
|
|
době vládnoucí pouze formálně, ztvárňuje v dané ukázce hlavní postavu krále
|
|
Slunce. Kromě tance zachycuje ukázka několik aspektů. Jednak je zde naznačen
|
|
vztah mezi Ludvíkem XIV. a jeho matkou Annou Rakouskou (po boku má tehdejšího
|
|
hegemona francouzské politiky, kadinála Mazarina), scéna však také upozorňuje
|
|
na tehdejší povstání vysoké aristokracie proti králi, tzv. fronda, a to zejména
|
|
v holdu Armanda de Boubon de Conti před králem.
|
|
|
|
## Hodnocení zdroje
|
|
|
|
Filmová ukázka je historicky věrná, odráží dobovou mentalitu a kulturu.
|
|
|
|
## Návrh postupu při výuce
|
|
|
|
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou
|
|
všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc
|
|
nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s
|
|
odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné
|
|
řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných
|
|
aplikací využívajících sdílené prostředí)
|
|
|
|
{{ document(
|
|
filename="pracovni-list"
|
|
title="Pracovní list"
|
|
) }}
|
|
|
|
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika
|
|
kritérií:
|
|
|
|
- Splnili žáci všechny úlohy?
|
|
- Přešli při řešení dílčích úkolů od popisu k interpretaci?
|
|
- úkol 1: vyjádřili se k symbolické roli králova baletu?
|
|
- úkol 2: postřehli symbolický rozměr Rigaudova obrazu?
|
|
- úkol 3: pochopili a pojmenovali Thackerayho dekonstrukci totoho obrazu?
|
|
- Dokázali odpovědět na badatelskou otázku?
|
|
- Vyjadřují se k tématu?
|
|
- Argumentovali na základě dílčích analýz, použili v odpovědi předchozí závěry? Odkazují na tyto zdroje?
|
|
- Překračují prostý popis směrem k podložené argumentaci?
|