4.4 KiB
+++ title="Král slunce a jeho doba"
[extra] group="7. ročník ZŠ, 3. ročník gymnázia" time="60 až 70 minut" authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"] +++
Vzdělávací cíl
- Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže analyzovat formu vlády Ludvíka XIV.
Vazba na RVP ZV
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
- D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
- D-9-5-07 rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek
Vazba na RVP ZV
- rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace
- vymezí základní znaky stavovství a absolutismu; uvede konkrétní projevy v jednotlivých zemích a příklady střetů
Ústřední badatelská otázka:
- Co to byl “absolutismus” a jakými formami se prosazoval?
Zdroje
- Král tančí [film]. Režie Gérard CORBIAU. Belgie, Francie, Německo, 2000.
- Hyacinthe Rigaud: portrét Ludvíka XIV.
- William Makepeace Thackeray: What makes the King?
Ukázka
{{ video( src="kral-tanci.mp4" title="Král tančí" year="2000" author="r. Gérard Corbiau" ) }}
Kontext filmu
Král tančí je film zabývající se postavou Ludvíka XIV. a jeho dobou. Byl natočen v roce 2000 ve francouzsko-belgické spolupráci podle námětu francouzského spisovatele Philippa Beaussanta na základě biografické předlohy Jeana Baptiste Lullyho. Film retrospektivně začíná vzpomínáním florentského skladatele Baptiste Lullyho na dobu uvedení Te Dea a postupně se divák dozvídá veškeré události, které následovaly před uvedením závěrečné scény. V první fázi filmu lze spatřit období, kdy Baptiste Lully skládá pro krále Ballet de la Nuit (Balet noci), jež byl uveden 23. února 1653 v Louvru. Následně se děj zaobírá dobou, kdy se Ludvík XIV. ujímá vlády a dochází k formování jeho způsobu vlády. Divák zde může kromě několika baletních scén vidět i průběh výběru místa pro stavbu honosného sídla ve Versailles.
Kontext scény
Vybraná ukázka zachycuje počáteční scénu filmu, kdy je divákovi představena jedna z největších vášní krále Ludvíka XIV. - tanec. Mladý král, v tehdejší době vládnoucí pouze formálně, ztvárňuje v dané ukázce hlavní postavu krále Slunce. Kromě tance zachycuje ukázka několik aspektů. Jednak je zde naznačen vztah mezi Ludvíkem XIV. a jeho matkou Annou Rakouskou (po boku má tehdejšího hegemona francouzské politiky, kadinála Mazarina), scéna však také upozorňuje na tehdejší povstání vysoké aristokracie proti králi, tzv. fronda, a to zejména v holdu Armanda de Boubon de Conti před králem.
Hodnocení zdroje
Filmová ukázka je historicky věrná, odráží dobovou mentalitu a kulturu.
Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v rámci něhož jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pracovní list žákům pošlete ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy s odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací využívajících sdílené prostředí)
{{ document( filename="pracovni-list" title="Pracovní list" ) }}
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika kritérií:
- Splnili žáci všechny úlohy?
- Přešli při řešení dílčích úkolů od popisu k interpretaci?
- úkol 1: vyjádřili se k symbolické roli králova baletu?
- úkol 2: postřehli symbolický rozměr Rigaudova obrazu?
- úkol 3: pochopili a pojmenovali Thackerayho dekonstrukci totoho obrazu?
- Dokázali odpovědět na badatelskou otázku?
- Vyjadřují se k tématu?
- Argumentovali na základě dílčích analýz, použili v odpovědi předchozí závěry? Odkazují na tyto zdroje?
- Překračují prostý popis směrem k podložené argumentaci?