Král slunce
parent
1da01f71cc
commit
6a86b19c3c
@ -1,3 +1,92 @@
|
|||||||
+++
|
+++
|
||||||
title="Král slunce a jeho doba"
|
title="Král slunce a jeho doba"
|
||||||
|
|
||||||
|
[extra]
|
||||||
|
group="7. ročník ZŠ, 3. rořník gymnázia"
|
||||||
|
authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"]
|
||||||
+++
|
+++
|
||||||
|
|
||||||
|
## Vzdělávácí cíl
|
||||||
|
|
||||||
|
- Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže analyzovat formu vlády Ludvíka XIV.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Vazba na RV ZVP
|
||||||
|
|
||||||
|
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
|
||||||
|
- D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
|
||||||
|
- D-9-5-07 rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek
|
||||||
|
|
||||||
|
## Vazba na RVP Z
|
||||||
|
|
||||||
|
- rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace
|
||||||
|
- vymezí základní znaky stavovství a absolutismu; uvede konkrétní projevy v jednotlivých zemích a příklady střetů
|
||||||
|
|
||||||
|
## Ústřední badatelská otázka:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Co to byl “absolutismus” a jakými formami se prosazoval?
|
||||||
|
|
||||||
|
## Zdroje
|
||||||
|
|
||||||
|
- Král tančí [film]. Režie Gérard CORBIAU. Belgie, Francie, Německo, 2000.
|
||||||
|
- [Hyacinthe Rigaud: portrét Ludvíka XIV.](https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Louis_XIV_of_France.jpg)
|
||||||
|
- [William Makepeace Thackeray: What makes the King?](https://commons.wikimedia.org/wiki/File:1840_engraving_depicting_Louis_XIV_of_France_entitled_%22What_makes_the_King%3F%22_by_William_Makepeace_Thackeray,_The_Paris_Sketchbook.jpg)
|
||||||
|
|
||||||
|
## Ukázka
|
||||||
|
|
||||||
|
{{ video(
|
||||||
|
src="kral-tanci.mp4"
|
||||||
|
title="Král tančí"
|
||||||
|
year="2000"
|
||||||
|
author="Gérard Corbiau"
|
||||||
|
) }}
|
||||||
|
|
||||||
|
## Kontext filmu
|
||||||
|
|
||||||
|
Král tančí je film zabývající se postavou Ludvíka XIV. a jeho dobou. Byl
|
||||||
|
natočen v roce 2000 ve francouzsko-belgické spolupráci podle námětu
|
||||||
|
francouzského spisovatele Philippa Beaussanta na základě biografické předlohy
|
||||||
|
Jeana Baptiste Lullyho. Film retrospektivně začíná vzpomínáním florentského
|
||||||
|
skladatele Baptiste Lullyho na dobu uvedení Te Dea a postupně se divák dozvídá
|
||||||
|
veškeré události, které následovaly před uvedením závěrečné scény. V první fázi
|
||||||
|
filmu lze spatřit období, kdy Baptiste Lully skládá pro krále Ballet de la Nuit
|
||||||
|
(Balet noci), jež byl uveden 23. února 1653 v Louvru. Následně se děj zaobírá
|
||||||
|
dobou, kdy Ludvík XIV. se ujímá vlády a dochází k formování jeho způsobu vlády.
|
||||||
|
Divák zde může kromě několika baletních scén vidět i průběh výběru místa pro
|
||||||
|
stavbu honosného sídla ve Versailles.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Kontext scény
|
||||||
|
|
||||||
|
Vybraná ukázka zachycuje počáteční scénu filmu, kdy je divákovi představena
|
||||||
|
jedna z největších vášní krále Ludvíka XIV. - tanec. Mladý král, v tehdejší
|
||||||
|
době vládnoucí pouze formálně, ztvárňuje v dané ukázce hlavní postavu krále
|
||||||
|
Slunce. Kromě tance zachycuje ukázka několik aspektů. Jednak je zde naznačen
|
||||||
|
vztah mezi Ludvíkem XIV. a jeho matkou Annou Rakouskou (po boku má tehdejšího
|
||||||
|
hegemona francouzské politika, kadinála Mazarina), scéna však také upozorňuje
|
||||||
|
na tehdejší povstání vysoké aristokracie proti králi tzv. fronda a to zejména
|
||||||
|
v holdu Armanda de Boubon de Conti před králem.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Hodnocení zdroje
|
||||||
|
|
||||||
|
Filmová ukázka je historicky věrná, odráží dobovou mentalitu a kulturu.
|
||||||
|
|
||||||
|
## Návrh postupu při výuce
|
||||||
|
|
||||||
|
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou
|
||||||
|
všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt,
|
||||||
|
které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám
|
||||||
|
žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např.
|
||||||
|
prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací
|
||||||
|
vytvářejících sdílené prostředí)
|
||||||
|
|
||||||
|
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika
|
||||||
|
kritérií:
|
||||||
|
|
||||||
|
- Splnili žáci všechny úlohy?
|
||||||
|
- Přešli při řešení dílčích úkolů od popisu k interpretaci?
|
||||||
|
- úkol 1: vyjádřili se k symbolické roli králova baletu?
|
||||||
|
- úkol 2: postřehli symbolický rozměr Rigaudova obrazu?
|
||||||
|
- úkol 3: pochopili a pojmenovali Thackerayho dekonstrukci totho obrazu?
|
||||||
|
- Dokázali odpovědět na badatelskou otázku?
|
||||||
|
- vyjadřují se k tématu?
|
||||||
|
- argumentovali na základě dílčích analýz, použili v odpovědi předchozí závěry? Odkazují na tyto zdroje?
|
||||||
|
- Překračují prostý popis směrem k podložené argumentaci?
|
||||||
|
Binary file not shown.
Reference in New Issue