You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
This repo is archived. You can view files and clone it, but cannot push or open issues/pull-requests.

8.0 KiB

+++ title="Obraz Rudolfa II. ve filmu"

[extra] group="6., 7 a 9.rořník ZŠ" time="90 až 120 minut" authors=["Kateřina Krupková, KDDD, PedF UK"] +++

Vzdělávácí cíl

  • Žáci vnímají kontext vzniku filmů a souvislost tohoto kontextu s jeho obsahem
  • Žáci si uvědomují, že filmová fikce není přesným odrazem minulosti a může se rozcházet s hodnocením historiků

Vazba na RV ZVP

  • D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
  • D-9-1-02 uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány

Ústřední badatelská otázka:

  • Jaký je obraz Rudolfa II. ve filmu z roku 1951 a proč tomu tak je?

Zdroje

  • Císařův pekař - Pekařův císař [film]. Režie Martin FRIČ. Československo, 1951
  • Josef Janáček: Rudolf II. a jeho doba, Praha 1987
  • Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137
  • Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952

Ukázka

{{ video( src="cisaruv-pekar-1.mp4" title="Císařův pekař - Pekařův císař" year="1951" author="Martin Frič" ) }}

Rudolf II. se ráno probudil s bolestmi zubu. Rádce se ho snaží uklidnit a nabízí mu umělecká díla, která by ho mohla přivést na jiné myšlenky. Císař odmítá a nakonec se rozčílí.

{{ video( src="cisaruv-pekar-2.mp4" title="Císařův pekař - Pekařův císař" year="1951" author="Martin Frič" ) }}

Scéna společného zpěvu, ve které se promítá dobová ideologie. Scéna ilustruje podřízenost kulturní produkce dobové ideologii i za cenu ohýbání historické skutečnosti.

Kontext ukázky

První ukázka ilustruje specifikum historické fikce - Fričův obraz Rudolfa není historicky věrný, ale na straně druhé vychází z historického poznáním, ale výrazně exponuje některé jeho rysy až do karikatury.

Druhá ukázka ilusruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové ideologii. Film vypovídá spíše o době ve které vznikl, než o době, kterou popisuje.

Popis zdroje

Děj se odehrává v době vlády Rudolfa II. v Praze, vzhledem k politické situaci, kterou popisuje, zřejmě po roce 1600.

Hodnocení zdroje

Toto dílo bylo silně ovlivněno režimem a můžeme ho tedy používat jako ukázku doby vzniku filmu lépe než jako ukázku doby, o které film vypráví. Nicméně díky hereckým výkonům může být i tak dílo mezi žáky oblíbené a přitáhnout jejich pozornost.

Návrh postupu při výuce

Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí)

{{ document( filename="pracovni-list" title="Pracovní list" ) }}

Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika kritérií:

  • Popisují žáci korektně všechny filmové scény?
  • Porozuměli žáci specifikům filmové fikce (postřehli že filmová díla jsou ovlivněna uměleckými záměry a společenským kontextem ve kterém vznikají)?
  • Postřehli žáci vliv komunistické ideologie na některé scény Fričova filmu?

Návrh hodnotící tabulky

Pro účinné hodnocení a zpětnou vazbu odpovědi na badatelskou otázku můžete využít následující hodnotící rubriky, které kategorizuje historické myšlení do třech úrovní: na základní, průměrnou a výbornou.

základní úroveň průměrná úroveň výborná úroveň
Rudolf II. jako panovník historická a jako filmová postava žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu a formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu, formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) a formuloval hypotézu proč tomu tak je (např. že filmaři chtěli mít Rudolfa zajímavějšího)
význam společenského kontextu pro vyznění filmu žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim. žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. Formuluje konkrétně jak se tyto zájmy projevily ve filmu.
úroveň argumentace žák srozumitelně formuluje své argumenty, nevyužívá přitom historickou analýzu z jendotlivých úkolů. žák srozumitelně formuluje své argumenty, některé tyto argumenty jsou podložené závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) žák srozumitelně formuluje své argumenty, většina těchto argumentů je podložena závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí)