4.3 KiB
+++ title="Král slunce a jeho doba"
[extra] group="7. ročník ZŠ, 3. rořník gymnázia" authors=["Tereza Gazárková, KDDD, PedF UK"] +++
Vzdělávácí cíl
- Žák na základě zhlédnuté ukázky dokáže analyzovat formu vlády Ludvíka XIV.
Vazba na RV ZVP
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
- D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
- D-9-5-07 rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek
Vazba na RVP Z
- rozlišuje různé zdroje historických informací, způsob jejich získávání a úskalí jejich interpretace
- vymezí základní znaky stavovství a absolutismu; uvede konkrétní projevy v jednotlivých zemích a příklady střetů
Ústřední badatelská otázka:
- Co to byl “absolutismus” a jakými formami se prosazoval?
Zdroje
- Král tančí [film]. Režie Gérard CORBIAU. Belgie, Francie, Německo, 2000.
- Hyacinthe Rigaud: portrét Ludvíka XIV.
- William Makepeace Thackeray: What makes the King?
Ukázka
{{ video( src="kral-tanci.mp4" title="Král tančí" year="2000" author="Gérard Corbiau" ) }}
Kontext filmu
Král tančí je film zabývající se postavou Ludvíka XIV. a jeho dobou. Byl natočen v roce 2000 ve francouzsko-belgické spolupráci podle námětu francouzského spisovatele Philippa Beaussanta na základě biografické předlohy Jeana Baptiste Lullyho. Film retrospektivně začíná vzpomínáním florentského skladatele Baptiste Lullyho na dobu uvedení Te Dea a postupně se divák dozvídá veškeré události, které následovaly před uvedením závěrečné scény. V první fázi filmu lze spatřit období, kdy Baptiste Lully skládá pro krále Ballet de la Nuit (Balet noci), jež byl uveden 23. února 1653 v Louvru. Následně se děj zaobírá dobou, kdy Ludvík XIV. se ujímá vlády a dochází k formování jeho způsobu vlády. Divák zde může kromě několika baletních scén vidět i průběh výběru místa pro stavbu honosného sídla ve Versailles.
Kontext scény
Vybraná ukázka zachycuje počáteční scénu filmu, kdy je divákovi představena jedna z největších vášní krále Ludvíka XIV. - tanec. Mladý král, v tehdejší době vládnoucí pouze formálně, ztvárňuje v dané ukázce hlavní postavu krále Slunce. Kromě tance zachycuje ukázka několik aspektů. Jednak je zde naznačen vztah mezi Ludvíkem XIV. a jeho matkou Annou Rakouskou (po boku má tehdejšího hegemona francouzské politika, kadinála Mazarina), scéna však také upozorňuje na tehdejší povstání vysoké aristokracie proti králi tzv. fronda a to zejména v holdu Armanda de Boubon de Conti před králem.
Hodnocení zdroje
Filmová ukázka je historicky věrná, odráží dobovou mentalitu a kulturu.
Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt, které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např. prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací vytvářejících sdílené prostředí)
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. zde je návrh několika kritérií:
- Splnili žáci všechny úlohy?
- Přešli při řešení dílčích úkolů od popisu k interpretaci?
- úkol 1: vyjádřili se k symbolické roli králova baletu?
- úkol 2: postřehli symbolický rozměr Rigaudova obrazu?
- úkol 3: pochopili a pojmenovali Thackerayho dekonstrukci totho obrazu?
- Dokázali odpovědět na badatelskou otázku?
- vyjadřují se k tématu?
- argumentovali na základě dílčích analýz, použili v odpovědi předchozí závěry? Odkazují na tyto zdroje?
- Překračují prostý popis směrem k podložené argumentaci?