- Žáci vnímají kontext vzniku filmů a souvislost tohoto kontextu s jeho obsahem
- Žáci si uvědomují, že filmová fikce není přesným odrazem minulosti a může se rozcházet s hodnocením historiků
## Vazba na RV ZVP
- D-9-1-01 uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků
- D-9-1-02 uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány
## Ústřední badatelská otázka:
- Jaký je obraz Rudolfa II. ve filmu z roku 1951 a proč tomu tak je?
## Zdroje
- Císařův pekař - Pekařův císař [film]. Režie Martin FRIČ. Československo, 1951
- Josef Janáček: Rudolf II. a jeho doba, Praha 1987
- Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137
- Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952
## Ukázka
{{ video(
src="cisaruv-pekar-1.mp4"
title="Císařův pekař - Pekařův císař"
year="1951"
author="Martin Frič"
) }}
Rudolf II. se ráno probudil s bolestmi zubu. Rádce se ho snaží uklidnit a
nabízí mu umělecká díla, která by ho mohla přivést na jiné myšlenky. Císař
odmítá a nakonec se rozčílí.
{{ video(
src="cisaruv-pekar-2.mp4"
title="Císařův pekař - Pekařův císař"
year="1951"
author="Martin Frič"
) }}
Scéna společného zpěvu, ve které se promítá dobová ideologie. Scéna ilustruje
podřízenost kulturní produkce dobové ideologii i za cenu ohýbání historické
skutečnosti.
### Kontext ukázky
První ukázka ilustruje specifikum historické fikce - Fričův obraz Rudolfa není
historicky věrný, ale na straně druhé vychází z historického poznáním, ale
výrazně exponuje některé jeho rysy až do karikatury.
Druhá ukázka ilusruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové
ideologii. Film vypovídá spíše o době ve které vznikl, než o době, kterou
popisuje.
### Popis zdroje
Děj se odehrává v době vlády Rudolfa II. v Praze, vzhledem k politické situaci, kterou
popisuje, zřejmě po roce 1600.
### Hodnocení zdroje
Toto dílo bylo silně ovlivněno režimem a můžeme ho tedy používat jako ukázku doby
vzniku filmu lépe než jako ukázku doby, o které film vypráví. Nicméně díky hereckým
výkonům může být i tak dílo mezi žáky oblíbené a přitáhnout jejich pozornost.
## Návrh postupu při výuce
Pošlete žákům link na cvičení, popř. i pracovní list, v jehož rámci jsou
všechny potřebné instrukce a odkazy. Pošlete jej ve formátu .doc nebo .odt,
které umožňují, aby do něj žáci psali odpovědi. Pracovní listy z odpověďmi vám
žáci mohou poslat zpět e-mailem, nebo můžete zvolit nějaké jiné řešení (např.
prostřednictvím Google Classroom nebo Google disk, případně jiných aplikací
vytvářejících sdílené prostředí)
{{ document(
filename="pracovni-list"
title="Pracovní list"
) }}
Žákům byste měli poskytnout zpětnou vazbu na jejich výkon. Zde je návrh několika
kritérií:
- Popisují žáci korektně všechny filmové scény?
- Porozuměli žáci specifikům filmové fikce (postřehli že filmová díla jsou ovlivněna uměleckými záměry a společenským kontextem ve kterém vznikají)?
- Postřehli žáci vliv komunistické ideologie na některé scény Fričova filmu?
### Návrh hodnotící tabulky
Pro účinné hodnocení a zpětnou vazbu odpovědi na badatelskou otázku můžete
využít následující hodnotící rubriky, které kategorizuje historické myšlení do
třech úrovní: na základní, průměrnou a výbornou.
| | základní úroveň | průměrná úroveň | výborná úroveň |
| Rudolf II. jako panovník historická a jako filmová postava | žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu | žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu a **formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství)** | žák si všimnul toho, že filmová postava Rudolfa se liší od jeho historického předobrazu, formuloval rozdíly mezi těmito dvěma Rudolfy (filmový Rudolf částečně vychází z historického, ale tvůrci zdůrazňují jeho podivínství) a **formuloval hypotézu proč tomu tak je (např. že filmaři chtěli mít Rudolfa zajímavějšího)** |
| význam společenského kontextu pro vyznění filmu | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim. | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim, **zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy.** | žák zmíní, že mezi vznikem filmu a jeho obsahem je nějaká spojitost, zmíní že v roce 1951 vládl v ČSR komunistický režim, zmíní, že tento režim měl své ideologické zájmy. **Formuluje konkrétně jak se tyto zájmy projevily ve filmu.** |
| úroveň argumentace | žák srozumitelně formuluje své argumenty, nevyužívá přitom historickou analýzu z jendotlivých úkolů. | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **některé tyto argumenty** jsou podložené závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) | žák srozumitelně formuluje své argumenty, **většina těchto argumentů** je podložena závěry historické analýzy (využívá dílčích odpovědí) |