You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
web/pages.old/page207.md

173 lines
12 KiB
Markdown

This file contains invisible Unicode characters!

This file contains invisible Unicode characters that may be processed differently from what appears below. If your use case is intentional and legitimate, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal hidden characters.

# Okruhy otázek ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační technologie
*Pozn. Platí pro studenty, kteří vstoupili do 1. ročníku studia v ak.
roce 2010/2011 nebo později!*
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ PC** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému -- základní komponenty; rozhranní,
sběrnice--princip, vlastnosti, standardizace; synchronní a
asynchronní komunikace, sériová a paralelní komunikace;
mikroprocesory a jejich specifikace -- typy mikroprocesorů a jejich
vlastnosti; instrukční sady a jejich rozšíření, strojový kód;
pipeline a skalární architektura; základní deska -- čipové sady a
jejich vlastnosti; systémové zdroje; bloková schéma.
2. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí --specifikace a fyzické
uspořádání; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich
rozhraní; externí paměťová média; zařízení vstupu a výstupu --
druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; funkce,
vlastnosti, principy konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu;
zobrazovací jednotky.
3. **ALGORITMUS** -- vlastnosti, resp; požadavky na algoritmus,
základní algoritmické konstrukce a jejich charakteristika; způsoby
vyjádření algoritmu; pojmy syntax a sémantika; program, programové
konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím).
4. **PROGRAMOVACÍ JAZYKY** -- programovací jazyky, jejich druhy
(kompilované, interpretované -- objektové, procedurální),
charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití; kompilace a
interpretace; datové typy a datové operace -- datové typy a základní
a složené; operace, operátor, priorita operátorů, přetypování,
velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný
a znakový typ); statická a dynamická alokace paměti.
5. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** -- základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus.
6. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS--DOS -- Historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
7. **WINDOWS** -- základní charakteristika, vlastnosti; Soubor
msdos.sys a jeho význam pro chování OS; souborový systém, adresářová
struktura, FAT16, FAT32, VFAT, NTFS; nástroje pro administraci
souborových systémů; ovládací panel; Instalace a deinstalace nového
hardware; instalace a deinstalace programového vybavení; princip
mazání a obnovování souborů; počítačová síť v prostředí Windows;
registry a jejich umístění, program regedit, bitově orientované
registry.
8. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; jednoduchý editor vi a řádkový editor sed; scripty
v Unixu.
9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** - vývoj a směry zpracování
grafických informací na počítači; fyzikální a percepční vlastnosti
světla; vnímání světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné
prostory, chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy,
barevné modely, nezávislé barevné prostory, ICC profily.
10. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace;  Reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody; alias a antialiasing,
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace, velikost
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
11. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a
konverze grafických souborů.
12. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
tiskárny.
13. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; fuzzy logika jako
obecný princip; komprese a uchování dat -- komprese textových, video
a audio dat; samoopravné kódy.
14. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** -- konečný automat a jeho definice;
Mooruv a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
optimalizace automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače
-- von Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj (TS); specifika VN a
TS a jejich dopady; neuronové sítě -- jednoduchý perceptron; učící
se sítě; nastavení jednoduchého perceptronu.
15. **ROZDĚLENÍ A TOPOLOGIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ** -- definice základních
pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využiti a
vlastnosti; vrstvové modely -- OSI, TCP/IP -- popis jednotlivých
vrstev modelů; funkce, principy; rozhraní.
16. **TCP/IP,IPX/SPX, NETBEUI, POMOCNÉ PROTOKOLY A MÉDIA** -- vlastnosti
jednotlivých protokolů; využití pro různé sítě; IEEE 802.x;
Přenosová média (kabely, optická vlákna \...); adresace a klietská
řešení -- princip přidělování adres, RFC dokument, využití protokolů
pro strukturu sítě; client/server; terminálový provoz; tenký klient.
17. **ZPŮSOBY ZPRACOVÁNÍ DAT** -- ruční přístup, hromadné zpracování dat
(60. -- 70; léta), souborový přístup, databázový přístup (od 70;
let); datové modely -- síťový model, hierarchický model, relační
model, objektový model; datové struktury -- lineární (sekvenční)
struktura, stromová struktura, síťová struktura, relační struktura.
18. **DATABÁZOVÉ MODELY** - konceptuální a fyzické schéma databáze,
relační modely dat, E-R diagram - entity, relace, atributy,
databáze, tabulka, sloupec záznam. kardinalita a parcialita vztahů;
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy.
19. **PROGRAMOVÁNÍ WWW STRÁNEK** -- JavaScript -- syntaxe jazyka,
způsoby zápisu do HTML stránek; objektová struktura JavaScriptu,
použití vestavěných objektů; události a akce JavaScriptu;
programování na straně serveru -- principy a specifika serverových
programovacích jazyků; konfigurace webového serveru; generování
obsahu www stránky serverovou aplikací; přenos dat prostřednictvím
protokolu HTTP; asynchronní metody přenosu dat mezi serverem a
prohlížečem (AJAX).
20. **TECHNOLOGIE TVORBY WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www
stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML --
struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu
-- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; komponenty
pro vkládání multimediálních prvků do HTML; interaktivní komponenty
HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- kaskádové
definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozicování, změny stylu na základě událostí ve stránce.
21. ~~**SPOJOVACÍ SYSTÉM** -- spojovací systém, jeho části, signalizace;
Signalizační úseky ve spojení; řízení přímé, nepřímé, synchronní,
asynchronní; základy analogových a digitálních modulací; principy
zdrojového a kanálového kódování; základní koncepce rádiových
vysílačů a přijímačů; moderní radiokomunikační systémy: celulární
telefony GSM, UMTS, družicové systémy; přenosová a modulační
rychlost; Informační rychlost; Shannon -- Hartleyův zákon; přenosové
cesty a jejich charakteristiky (metalické, radiové, optické);
časové, kmitočtové a kódové dělení (TDM, FDM, CDM); funkce a poslání
úzkopásmových a širokopásmových sítí; komunikační kanály a cesty;
komunikace na okruzích a paketová komunikace; principy přenosových a
spojovacích systémů; pevné a mobilní rádiové služby; multiplexní
principy a hierarchie.~~
22. ~~**IDN, ISDN, N--ISDN** -- druhy přípojek digitální ústředny ISDN,
přístupy; základní charakteristiky úzkopásmové ISDN a B--ISDN
(funkční bloky, síťové zakončení NT, referenční body, koncová
zařízení; uspořádání digitálního spojovacího systému; přenosové
technologie (SDH, PDH, ATM, Ethernet, xDSL); referenční model ATM;
principy, funkce a návrh sítí; Sítě založené na TCP/IP ( IPv.4,
IPv.6, pojem spojované a nespojované služby, TCP, UDP, směrovací
protokoly -- IGP, EGP); protokoly aplikační vrstvy TCP/IP -- jejich
vlastnosti a použití; Voice over IP (H.323, SIP) -- vazba na
telekomunikační systémy.~~
23. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, charakteristika
multimediálních složek; grafické prvky, zvuk, video; druhy a
vlastnosti multimédií a jejich uplatnění -- zdroje multimediálních
dat; formáty a jejich specifikace; uplatnění multimédií v praxi.
24. **HARDWARE A SOFTWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- snímací prvky,
kamery, rozlišovací schopnost, digitální foto; grafické karty a
grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry;
komprese dat; zvukové editory; SW pro práci s videem --
charakteristika, funkce; charakteristika specializovaných programů
pro animaci, vytváření virtuálních scén (3D grafika).
25. **SLUŽBY DATOVÝCH SÍTÍ I.** -- zabezpečení datových sítí (firewall,
šifrování -- symetrické, asymetrické), QOS -- kvalita služeb
(využití, principy), traffic shapping (princip, použití), traffic
policing; konfigurace protokolární sady TCP/IP, služba DNS;
elektronická pošta: RFC 822, MIME, architektura uvnitř systému;
služby Finger, Talk, ICQa IRC.
26. **SLUŽBY DATOVÝCH SÍTÍ II.** -- videokonference; vzdálený terminál,
Telnet a Secure Shell (SSH), služba FTP, WWW; struktura sítě
integrovaných služeb; spolupráce s jinými sítěmi; speciální
vlastnosti signalizace v ISDN; signalizace SS7 a DSS1; mobilní sítě
(protokoly, standardy, aplikační protokoly -- WAP aj.).