You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.

9.4 KiB

Okruhy otázek ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační technologie (dvouoborové studium)

Platné od 1. 1. 2017

  1. TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE -- definice základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP -- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
  2. PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL -- přístupové metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa, model klient--server.
  3. INTERNETWORKING A ETHERNET -- internetworking, propojovací prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); 802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; konfigurace TCP/IP.
  4. BASEBAND A BROADBAND -- telefonní systém POTS, digitální sítě ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband.
  5. MULTIMEDIA -- základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip zvuku a videa; charakteristika složek multimediálních systémů; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění: zdroje multimediálních dat, forma prezentace multimediálních dat; základní formáty, jejich dělení, jejich specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese audio a video signálu
  6. TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ -- technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; vlastnosti audiovisuálního díla
  7. ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ -- základní pojmy, druhy výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a režimy komunikace.
  8. PAMĚTI -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do paměti, způsoby uložení záznamu.
  9. ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU -- historie, druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení; konkrétní zařízení.
  10. DATABÁZE - databázové systémy, datové modely a struktury -- popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;
  11. SQL -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry; ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro přístup do DB, úrovně omezení.
  12. TVORBA WWW STRÁNEK -- technologie pro tvorbu www stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu -- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
  13. PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA - možnosti programování www aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek, syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika; asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
  14. PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU - možnosti programování www aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné; způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu; zabezpečení aplikace.
  15. ALGORITMUS - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
  16. PROGRAMOVACÍ JAZYK - Strojový kód, assebler, programovací jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové, procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití; kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené (pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická a dynamická alokace paměti;
  17. OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ - základní pojmy OOP (třída, objekt, konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta, seznam, zásobník, strom);
  18. INFORMATIKA A INFORMATIZACE -- informace jako pojem; zpráva, informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování dat -- komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
  19. TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ - konečný automat a jeho definice; Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
  20. TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY -- vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory, chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely.
  21. GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU -- druhy a zdroje grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data, barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování,; alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost obrazu, transformace barev, jas obrazu;  datový objem.
  22. GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY -- struktura grafického souboru, druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty.
  23. TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY -- technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat; světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a tiskárny.
  24. OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ -- základní pojmy a orientace v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk, swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití); souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe, použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
  25. UNIX, LINUX -- základní charakteristika, vlastnosti, historie; Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell -- druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě. Administrace uživatelů.