|
|
# OKRUHY OTÁZEK KE STÁTNÍ BAKALÁŘSKÉ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE OBORU *INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE* {#okruhy-otázek-ke-státní-bakalářské-závěrečné-zkoušce-oboru-informační-technologie align="center"}
|
|
|
|
|
|
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ PC** -- základní pojmy, druhy
|
|
|
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
|
|
|
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
|
|
|
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory,
|
|
|
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, kabeláž,
|
|
|
konektory; napájení, chlazení; zařízení vstupu a výstupu.
|
|
|
2. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
|
|
|
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
|
|
|
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
|
|
|
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
|
|
|
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
|
|
|
paměti, způsoby uložení záznamu.
|
|
|
3. **ALGORITMUS** -- vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus,
|
|
|
základní algoritmické konstrukce a jejich charakteristika; způsoby
|
|
|
vyjádření algoritmu; pojmy syntax a sémantika; program, programové
|
|
|
konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím); specifika vývoje
|
|
|
programů pro různé operační systémy.
|
|
|
4. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** -- datové typy základní a složené;
|
|
|
operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu,
|
|
|
základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ);
|
|
|
statická a dynamická alokace paměti; programovací jazyky --
|
|
|
programovací jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované --
|
|
|
objektové, procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti
|
|
|
použití, kompilace a interpretace.
|
|
|
5. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** -- základní pojmy OOP (třída, objekt,
|
|
|
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
|
|
|
význam dědičnosti; polymorfizmus; programovací jazyk Java a práce se
|
|
|
souborem v jazyce Java, a třídy pro práci s textovým souborem.
|
|
|
6. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
|
|
|
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
|
|
|
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
|
|
|
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
|
|
|
swap soubor). MS-DOS -- historie, základní charakteristika a
|
|
|
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
|
|
|
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
|
|
|
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
|
|
|
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
|
|
|
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
|
|
|
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
|
|
|
7. **WINDOWS** -- základní charakteristika, vlastnosti; operační systém
|
|
|
DOS a 16 bitové verze Windows, soubor msdos.sys a jeho význam pro
|
|
|
chování OS; souborový systém FAT, adresářová struktura; Windows 9x
|
|
|
(32 bit) a NT (32 a 64 bit), klientské a serverové verze OS;
|
|
|
souborový systém NTFS; nástroje pro administraci souborových
|
|
|
systémů; instalace programového a technického vybavení; počítačová
|
|
|
síť v prostředí Windows; registry a jejich umístění.
|
|
|
8. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
|
|
|
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
|
|
|
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
|
|
|
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
|
|
|
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
|
|
|
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
|
|
|
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu.
|
|
|
9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
|
|
|
zpracování grafických informací na počítači; fyzikální a percepční
|
|
|
vlastnosti světla; vnímání světla zrakem, vnímání jasu, vnímání
|
|
|
barev, barevné prostory, chromatický diagram, způsoby vyjádření
|
|
|
odstínu barvy, barevné modely, nezávislé barevné prostory, ICC
|
|
|
profily.
|
|
|
10. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
|
|
|
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
|
|
|
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
|
|
|
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
|
|
|
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody; alias a antialiasing,
|
|
|
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace, velikost
|
|
|
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
|
|
|
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
|
|
|
11. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
|
|
|
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
|
|
|
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
|
|
|
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a
|
|
|
konverze grafických souborů.
|
|
|
12. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
|
|
|
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
|
|
|
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
|
|
|
tiskárny.
|
|
|
13. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
|
|
|
informace, data; přenos informace a entropie; fuzzy logika jako
|
|
|
obecný princip; komprese a uchování dat -- komprese textových, video
|
|
|
a audio dat; samoopravné kódy.
|
|
|
14. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** -- konečný automat a jeho definice;
|
|
|
Mooruv a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
|
|
|
optimalizace automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače
|
|
|
-- von Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj (TS); specifika VN a
|
|
|
TS a jejich dopady.
|
|
|
15. **KYBERNETIKA** -- kybernetika (vývoj kybernetiky a její vymezení,
|
|
|
členění -- obory teoretické a aplikované, technická kybernetika);
|
|
|
teorie informace (souvislosti s kybernetikou, příklady aplikací v
|
|
|
ICT); základy teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky,
|
|
|
systémová analýza, řízení, regulace); řízení a systémy (druhy
|
|
|
řízení, struktura systémů, zpětná vazba, chybová veličina, možnosti
|
|
|
programování v řídící části).
|
|
|
16. **UMĚLÁ INTELIGENCE** neuronové sítě -- jednoduchý perceptron; učící
|
|
|
se sítě; nastavení jednoduchého perceptronu; evoluční algoritmy --
|
|
|
populace, výběrové metody, křížení, mutace
|
|
|
17. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
|
|
|
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití
|
|
|
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP
|
|
|
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
|
|
|
18. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové
|
|
|
metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
|
|
|
směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj
|
|
|
výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa,
|
|
|
model klient--server.
|
|
|
19. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací
|
|
|
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
|
|
|
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
|
|
|
802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
|
|
|
konfigurace TCP/IP.
|
|
|
20. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
|
|
|
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
|
|
|
technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM
|
|
|
sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband.
|
|
|
21. **Databázové systémy, datové modely a struktury** --popis klíčových
|
|
|
přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury
|
|
|
-- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich aspekty;
|
|
|
modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a fyzické
|
|
|
schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace
|
|
|
databáze -- účel normalizace, normální formy;
|
|
|
22. **JAZYK SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových
|
|
|
příkazů pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání
|
|
|
struktury a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a
|
|
|
vestavěné funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s
|
|
|
trigerry; ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv
|
|
|
pro přístup do DB, úrovně omezení.
|
|
|
23. **TECHNOLOGIE PRO TVORBU WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www
|
|
|
stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML --
|
|
|
struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu
|
|
|
-- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
|
|
|
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
|
|
|
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
|
|
|
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
|
|
|
24. **Možnosti programování www aplikací** -- programování na straně
|
|
|
klienta, JavaScript -- syntaxe jazyka, způsoby zápisu do HTML
|
|
|
stránek; objektová struktura JavaScriptu, události a akce
|
|
|
JavaScriptu; JS knihovny a jejich specifika; programování na straně
|
|
|
serveru; principy a specifika serverových programovacích jazyků;
|
|
|
popis vybrané serverové technologie; asynchronní metody přenosu dat
|
|
|
mezi serverem a prohlížečem (AJAX).
|
|
|
25. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, charakteristika
|
|
|
multimediálních složek; grafické prvky, zvuk, video; prostorové
|
|
|
zobrazení; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění --
|
|
|
zdroje multimediálních dat; formáty a jejich specifikace; uplatnění
|
|
|
multimédií v praxi.
|
|
|
26. **HARDWARE A SOFTWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- snímací prvky,
|
|
|
kamery, rozlišovací schopnost, digitální foto; vývoj, standardy,
|
|
|
základní parametry; komprese dat; zvukové editory a SW pro práci s
|
|
|
videem -- charakteristika, funkce; charakteristika specializovaných
|
|
|
programů pro animaci, vytváření virtuálních scén (3D grafika).
|