|
|
# OKRUHY OTÁZEK KE STÁTNÍ BAKALÁŘSKÉ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE OBORU INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE {#okruhy-otázek-ke-státní-bakalářské-závěrečné-zkoušce-oboru-informační-technologie align="center"}
|
|
|
|
|
|
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ PC** -- základní pojmy, druhy
|
|
|
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
|
|
|
schéma výpočetního systému -- základní komponenty x Harvardská
|
|
|
architektura (porovnání, rozdíly); sběrnice (BUS) -- princip,
|
|
|
vlastnosti, standardizace; řadič (CONTROLLER); mikroprocesory a
|
|
|
jejich specifikace -- typy mikroprocesorů a jejich vlastnosti,
|
|
|
architektury CPU; instrukční sady a jejich rozšíření, strojový kód;
|
|
|
základní deska -- čipové sady a jejich vlastnosti; systémové zdroje;
|
|
|
bloková schémata; rozhraní, kabeláž, konektory, napájení, chlazení.
|
|
|
2. **TECHNICKÉ VYBAVENÍ POČÍTAČŮ** -- zařízení vstupu a výstupu --
|
|
|
historie, druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení;
|
|
|
bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy konstrukce,
|
|
|
možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, možnosti zapojení a
|
|
|
napájení/nabíjení; typy a režimy komunikace; konkrétní zařízení.
|
|
|
3. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
|
|
|
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
|
|
|
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
|
|
|
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
|
|
|
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
|
|
|
paměti, způsoby uložení záznamu.
|
|
|
4. **ELEKTROTECHNIKA** - základní pojmy z elektřiny obvodů (napětí,
|
|
|
proud, odpor, výkon, Jouleovo teplo, ideální a reálný prvek, zdroj a
|
|
|
spotřebič) a související vztahy; základní zákony (Ohmův zákon,
|
|
|
Kirchhoffovy zákony) a principy řešení elektrických obvodů; základní
|
|
|
pasivní prvky elektrických obvodů (charakteristika, principy,
|
|
|
chování v obvodech); obvodové veličiny zohledňující čas (signál,
|
|
|
časové průběhy, parametry obvodů v ustáleném stavu, veličiny
|
|
|
v diferenciálním tvaru).
|
|
|
5. **ELEKTROSTATICKÉ A ELEKTROMAGNETICKÉ POLE** -- elektrostatické
|
|
|
pole, jeho vlastnosti a související vztahy (náboj, Coulombův zákon,
|
|
|
intenzita, potenciál); magnetické pole (vymezení, vznik, základní
|
|
|
veličiny a vztahy, magnety); elektromagnetické pole (vymezení,
|
|
|
vznik, základní veličiny a vztahy), souvislosti s elektrostatickým
|
|
|
polem; indukčnost a cívky.
|
|
|
6. **POLOVODIČE A LOGICKÉ OBVODY** -- polovodiče, přechod PN, základní
|
|
|
charakteristiky diod; polovodičové součástky (tranzistor, tyristor,
|
|
|
diak, triak) -- charakteristiky a použití; zdroje napětí; číslicová
|
|
|
technika -- základní logické obvody, sekvenční a kombinační obvody
|
|
|
(principy a příklady), příklady realizace logických funkcí a hradel
|
|
|
prvky a součástkami.
|
|
|
7. **ALGORITMUS** -- vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus,
|
|
|
základní algoritmické konstrukce a jejich charakteristika; způsoby
|
|
|
vyjádření algoritmu; pojmy syntax a sémantika; program, programové
|
|
|
konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím).
|
|
|
8. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** -- datové typy základní a složené;
|
|
|
operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu,
|
|
|
základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ);
|
|
|
statická a dynamická alokace paměti; programovací jazyky --
|
|
|
programovací jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované --
|
|
|
objektové, procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti
|
|
|
použití, kompilace a interpretace.
|
|
|
9. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** -- základní pojmy OOP (třída, objekt,
|
|
|
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
|
|
|
význam dědičnosti; polymorfizmus; programovací jazyk Java a výjimky,
|
|
|
třída Exception; práce se souborem v jazyce Java, a třídy pro práci
|
|
|
s textovým souborem.
|
|
|
10. **PROPEDEUTICKÉ PROGRAMOVACÍ JAZYKY** -- charakteristika
|
|
|
programovacích jazyků, typologie a specifika užití, vývojová
|
|
|
prostředí; základy logiky (logické typy a logické operátory,
|
|
|
základní logické konstrukce, výroková a fuzzy logika); algoritmické
|
|
|
principy a ICT (algoritmické prvky a datové struktury
|
|
|
v programovacích jazycích, algoritmické prvky v aplikačních
|
|
|
programech, objektový přístup k datům); prostředky a programy pro
|
|
|
znázorňování prvků a vztahů při návrhu a vývoji programů a systémů;
|
|
|
specifika vývoje programů pro různé OS a pro jednočipové systémy.
|
|
|
11. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
|
|
|
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
|
|
|
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
|
|
|
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
|
|
|
swap soubor); souborové systémy; virtuální počítač.
|
|
|
12. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
|
|
|
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
|
|
|
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
|
|
|
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
|
|
|
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
|
|
|
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
|
|
|
příkazy; filtry; editor vi a řádkový editor sed; scripty v Unixu.
|
|
|
13. **OPERAČNÍ SYSTÉMY MICROSOFT** -- základní charakteristika,
|
|
|
vlastnosti; operační systém DOS a 16 bitové verze Windows, soubor
|
|
|
msdos.sys a jeho význam pro chování OS; souborový systém FAT,
|
|
|
adresářová struktura; Windows 9x (32 bit) a NT (32 a 64 bit),
|
|
|
klientské a serverové verze; souborový systém NTFS a ReFS; nástroje
|
|
|
pro administraci souborových systémů; instalace programového a
|
|
|
technického vybavení; počítačová síť v prostředí Windows; registry a
|
|
|
jejich umístění.
|
|
|
14. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
|
|
|
zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové
|
|
|
grafiky, vizualizace, zpracování grafické informace; fyzikální a
|
|
|
percepční vlastnosti světla; vnímání světla zrakem, vnímání jasu;
|
|
|
pojem barvy; vnímání barev, barevný kontrast; barevné prostory,
|
|
|
chromatický diagram, gamut lidského vidění; způsoby vyjádření
|
|
|
odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů, ICC
|
|
|
profily.
|
|
|
15. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
|
|
|
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
|
|
|
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
|
|
|
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
|
|
|
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody; alias a antialiasing,
|
|
|
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace, velikost
|
|
|
obrazu, transformace barev, dithering;; jas obrazu, histogram,
|
|
|
gamma, transformace, jasové stupnice, datový objem.
|
|
|
16. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
|
|
|
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
|
|
|
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
|
|
|
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a
|
|
|
konverze grafických souborů.
|
|
|
17. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY NA PC** -- technické a programové
|
|
|
vybavení pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
|
|
|
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
|
|
|
tiskárny.
|
|
|
18. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
|
|
|
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
|
|
|
dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
|
|
|
19. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
|
|
|
Moorův a\
|
|
|
Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; redukce
|
|
|
automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
|
|
|
Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj.
|
|
|
20. **NEURONOVÉ SÍTĚ A EVOLUČNÍ TECHNIKY** -- neuronové sítě, neuron,
|
|
|
perceptron; učící algoritmy. Genetické algoritmy - populace, gen,
|
|
|
chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových
|
|
|
sítí a evolučních technik - optimalizační a klasifikační úlohy.
|
|
|
21. **AUTOMATIZACE A KYBERNETIKA** - kybernetika (vývoj kybernetiky a
|
|
|
její vymezení, členění -- obory teoretické a aplikované, technická
|
|
|
kybernetika); teorie informace a příklady aplikace do ICT; základy
|
|
|
teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky, systémová
|
|
|
analýza, řízení, regulace); automatizace, automatizované systémy a
|
|
|
řízení (vývoj, znázorňování a modelování systémů, technické
|
|
|
prostředky, řízení a druhy řízení, ovládání, regulace, vyšší formy
|
|
|
řízení -- optimální a adaptivní řízení, umělá inteligence);
|
|
|
technická a programová řešení regulačních obvodů, programovatelné
|
|
|
logické automaty; robotika (inteligence a umělá inteligence,
|
|
|
robotické sestavy a prvky, robotické stavebnice); základy biometrie.
|
|
|
22. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
|
|
|
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití
|
|
|
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP
|
|
|
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní;
|
|
|
základy datových komunikací; přenos v základním a přeloženém pásmu,
|
|
|
analogový a digitální přenos; přenosový média a multiplex.
|
|
|
23. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové
|
|
|
metody - řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
|
|
|
směrování - funkce síťové vrstvy, směrovací algoritmy a protokoly;
|
|
|
transportní vrstva -- její funkce, porty a sockety; aplikační vrstva
|
|
|
-- její funkce a služby; vývoj výpočetního modelu -- centralizovaná
|
|
|
a decentralizována správa, model klient-server.
|
|
|
24. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking -- propojovací
|
|
|
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
|
|
|
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
|
|
|
802.x - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
|
|
|
konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení -- princip
|
|
|
přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS.
|
|
|
25. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
|
|
|
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
|
|
|
technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay;
|
|
|
mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích,
|
|
|
protokoly, standardy (1G-4G včetně LTE); bezdrátový broadband --
|
|
|
Bluetooth, WiMAX.
|
|
|
26. **TECHNOLOGIE PRO TVORBU STRUKTURY WWW STRÁNEK** -- vývoj jazyka
|
|
|
(X)HTML v historickém kontextu, struktura a syntaxe kódu; struktura
|
|
|
www dokumentu -- strukturální značky; formátování obsahu www
|
|
|
stránek; komponenty pro vkládání multimediálních a interaktivních
|
|
|
prvků; metody přenosu dat na www; technologie pro tvorbu vzhledu a
|
|
|
dynamických prvků www stránky; validační standardy W3C; kritéria pro
|
|
|
hodnocení www stránek (validita kódu, přístupnost, použitelnost).
|
|
|
27. **TECHNOLOGIE PRO VÝVOJ DESIGNU WWW STRÁNEK** -- vývoj CSS
|
|
|
technologie, syntaxe, umístění; kaskádové definice stylu; CSS
|
|
|
selektory; klíčové rodiny vlastností CSS; tvorba rozložení šablony
|
|
|
stránky, CSS pozicování prvků; sémantické prvky ve stránce a jejich
|
|
|
význam; řešení zobrazení stránky na různých zařízeních; responsivní
|
|
|
a parallax design.
|
|
|
28. **MOŽNOSTI PROGRAMOVÁNÍ WWW APLIKACÍ** -- programování na straně
|
|
|
klienta, JavaScript -- syntaxe jazyka, způsoby zápisu do HTML
|
|
|
stránek; objektová struktura JavaScriptu, události a akce
|
|
|
JavaScriptu; soudobé JS knihovny a jejich specifika; neobtruzivní
|
|
|
JavaScript; programování na straně serveru; principy a specifika
|
|
|
serverových programovacích jazyků; popis vybrané serverové
|
|
|
technologie; asynchronní metody přenosu dat mezi serverem a
|
|
|
prohlížečem (AJAX).
|
|
|
29. **DATABÁZOVÉ SYSTÉMY, DATOVÉ MODELY A STRUKTURY** -- popis klíčových
|
|
|
přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové
|
|
|
struktury - výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
|
|
|
aspekty; modelování databáze - význam a postup; konceptuální a
|
|
|
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
|
|
|
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy.
|
|
|
30. **VÝVOJ DATABÁZOVÉ APLIKACE - ŽIVOTNÍ CYKLUS, STRUKTURA,
|
|
|
TECHNOLOGIE** -- možnosti návrhu struktury databázové aplikace;
|
|
|
životní cykly vývoje informačního systému; rámcové a prováděcí fáze
|
|
|
životního cyklu; volba technologií pro implementaci; agilní metody
|
|
|
vývoje aplikace, přenos dat a komunikace aplikace s databázovým
|
|
|
systémem (SŘBD); technologie pro tvorbu databázového rozhraní
|
|
|
(pohledy, procedury, funkce, triggery); nastavení práv pro přístup
|
|
|
do DB, úrovně omezení.
|
|
|
31. **DIGITÁLNÍ ZPRACOVÁNÍ ZVUKU** -- fyzikální vlastnosti zvuku (vznik
|
|
|
zvuku, vlnění, intenzita, výkon, kmitočtové a prostorové
|
|
|
charakteristiky); hudební vlastnosti zvuku (tón, kmitočtové
|
|
|
vlastnosti, harmonické signály a jejich skládání); vnímání zvuku
|
|
|
člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení zvuku); elektrické
|
|
|
zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum, filtry, RC/LC/RLC
|
|
|
členy, A/D a D/A převodníky, zesilovače, korekční a výkonové
|
|
|
zesilovače); zvuková a hudební data (zvukové formáty, signály a
|
|
|
průběhy, měření zvuku, grafická znázornění); technická zařízení a
|
|
|
prvky, vlastnosti a použití (zvuková linka, propojování zařízení,
|
|
|
vlastnosti komerčních zařízení, vstupní a výstupní akustické prvky
|
|
|
řetězce, prvky a zařízení zpracovávající signál, poslechové
|
|
|
prostředí).
|
|
|
32. **MULTIMEDIA, PROSTOROVÉ ZOBRAZENÍ, ROZŠÍŘENÁ REALITA** -- základní
|
|
|
pojmy: multimédia, grafika, video, virtuální realita, rozšířená
|
|
|
realita, prostorové zobrazení; princip zvuku a videa;
|
|
|
charakteristika multimediálních složek; druhy a vlastnosti
|
|
|
multimédií a jejich uplatnění: zdroje multimediálních dat, forma
|
|
|
prezentace multimediálních dat; základní formáty, jejich dělení,
|
|
|
jejich specifikace a historický vývoj; typy a způsoby zpracování a
|
|
|
prezentace virtuální reality a rozšířené reality.
|
|
|
33. **HARDWARE A SOFTWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ, PRINCIPY ZPRACOVÁNÍ
|
|
|
MULTIMEDIÁLNÍCH DAT** -- vývoj, druhy, principy a základní
|
|
|
charakteristiky prvků a zařízení pro snímání a reprodukci zvuku,
|
|
|
statického a dynamického obrazu; standardy pro zpracování a kódování
|
|
|
zvuku a videa, základní parametry; komprese dat; zvukové editory a
|
|
|
způsob zpracování zvuku; SW pro práci s videem -- charakteristika,
|
|
|
funkce; charakteristika specializovaných programů pro animaci,
|
|
|
vytváření virtuálních scén a práci s rozšířenou realitou; základní
|
|
|
principy a fáze tvorby multimediálního projektu, aplikace rozšířené
|
|
|
reality.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|