You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
web/pages.old/page217.md

230 lines
16 KiB
Markdown

This file contains invisible Unicode characters!

This file contains invisible Unicode characters that may be processed differently from what appears below. If your use case is intentional and legitimate, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal hidden characters.

# OKRUHY OTÁZEK KE STÁTNÍ BAKALÁŘSKÉ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE OBORU INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE {#okruhy-otázek-ke-státní-bakalářské-závěrečné-zkoušce-oboru-informační-technologie align="center"}
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ PC** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému -- základní komponenty x Harvardská
architektura (porovnání, rozdíly); sběrnice (BUS) -- princip,
vlastnosti, standardizace; řadič (CONTROLLER); mikroprocesory a
jejich specifikace -- typy mikroprocesorů a jejich vlastnosti,
architektury CPU; instrukční sady a jejich rozšíření, strojový kód;
základní deska -- čipové sady a jejich vlastnosti; systémové zdroje;
bloková schémata; rozhraní, kabeláž, konektory, napájení, chlazení.
2. **TECHNICKÉ VYBAVENÍ POČÍTAČŮ** -- zařízení vstupu a výstupu --
historie, druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení;
bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy konstrukce,
možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, možnosti zapojení a
napájení/nabíjení; typy a režimy komunikace; konkrétní zařízení.
3. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
paměti, způsoby uložení záznamu.
4. **ELEKTROTECHNIKA** -  základní pojmy z elektřiny obvodů (napětí,
proud, odpor, výkon, Jouleovo teplo, ideální a reálný prvek, zdroj a
spotřebič) a související vztahy; základní zákony (Ohmův zákon,
Kirchhoffovy zákony) a principy řešení elektrických obvodů; základní
pasivní prvky elektrických obvodů (charakteristika, principy,
chování v obvodech); obvodové veličiny zohledňující čas (signál,
časové průběhy, parametry obvodů v ustáleném stavu, veličiny
v diferenciálním tvaru).  
5. **ELEKTROSTATICKÉ A ELEKTROMAGNETICKÉ POLE** -- elektrostatické
pole, jeho vlastnosti a související vztahy (náboj, Coulombův zákon,
intenzita, potenciál); magnetické pole (vymezení, vznik, základní
veličiny a vztahy, magnety); elektromagnetické pole (vymezení,
vznik, základní veličiny a vztahy), souvislosti s elektrostatickým
polem; indukčnost a cívky. 
6. **POLOVODIČE A LOGICKÉ OBVODY** -- polovodiče, přechod PN, základní
charakteristiky diod; polovodičové součástky (tranzistor, tyristor,
diak, triak) -- charakteristiky a použití; zdroje napětí; číslicová
technika -- základní logické obvody, sekvenční a kombinační obvody
(principy a příklady), příklady realizace logických funkcí a hradel
prvky a součástkami.
7. **ALGORITMUS** -- vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus,
základní algoritmické konstrukce a jejich charakteristika; způsoby
vyjádření algoritmu; pojmy syntax a sémantika; program, programové
konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím).
8. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** -- datové typy základní a složené;
operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu,
základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ);
statická a dynamická alokace paměti; programovací jazyky --
programovací jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované --
objektové, procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti
použití, kompilace a interpretace.
9. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** -- základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus; programovací jazyk Java a výjimky,
třída Exception; práce se souborem v jazyce Java, a třídy pro práci
s textovým souborem. 
10. **PROPEDEUTICKÉ PROGRAMOVACÍ JAZYKY** -- charakteristika
programovacích jazyků, typologie a specifika užití, vývojová
prostředí; základy logiky (logické typy a logické operátory,
základní logické konstrukce, výroková a fuzzy logika); algoritmické
principy a ICT (algoritmické prvky a datové struktury
v programovacích jazycích, algoritmické prvky v aplikačních
programech, objektový přístup k datům); prostředky a programy pro
znázorňování prvků a vztahů při návrhu a vývoji programů a systémů;
specifika vývoje programů pro různé OS a pro jednočipové systémy.
11. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor); souborové systémy; virtuální počítač.
12. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi a řádkový editor sed; scripty v Unixu.
13. **OPERAČNÍ SYSTÉMY MICROSOFT** -- základní charakteristika,
vlastnosti; operační systém DOS a 16 bitové verze Windows, soubor
msdos.sys a jeho význam pro chování OS; souborový systém FAT,
adresářová struktura; Windows 9x (32 bit) a NT (32 a 64 bit),
klientské a serverové verze; souborový systém NTFS a ReFS; nástroje
pro administraci souborových systémů; instalace programového a
technického vybavení; počítačová síť v prostředí Windows; registry a
jejich umístění.
14. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové
grafiky, vizualizace, zpracování grafické informace; fyzikální a
percepční vlastnosti světla; vnímání světla zrakem, vnímání jasu;
pojem barvy; vnímání barev, barevný kontrast; barevné prostory,
chromatický diagram, gamut lidského vidění; způsoby vyjádření
odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů, ICC
profily.
15. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace;  reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody; alias a antialiasing,
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace, velikost
obrazu, transformace barev, dithering;; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace, jasové stupnice, datový objem.
16. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a
konverze grafických souborů.
17. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY NA PC** --  technické a programové
vybavení pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
tiskárny.
18. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
19. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
Moorův a\
Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; redukce
automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj.
20. **NEURONOVÉ SÍTĚ A EVOLUČNÍ TECHNIKY** -- neuronové sítě, neuron,
perceptron; učící algoritmy. Genetické algoritmy - populace, gen,
chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových
sítí a evolučních technik - optimalizační a klasifikační úlohy.
21. **AUTOMATIZACE A KYBERNETIKA** - kybernetika (vývoj kybernetiky a
její vymezení, členění -- obory teoretické a aplikované, technická
kybernetika); teorie informace a příklady aplikace do ICT; základy
teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky, systémová
analýza, řízení, regulace); automatizace, automatizované systémy a
řízení (vývoj, znázorňování a modelování systémů, technické
prostředky, řízení a druhy řízení, ovládání, regulace, vyšší formy
řízení -- optimální a adaptivní řízení, umělá inteligence);
technická a programová řešení regulačních obvodů, programovatelné
logické automaty; robotika (inteligence a umělá inteligence,
robotické sestavy a prvky, robotické stavebnice); základy biometrie.
22. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní;
základy datových komunikací; přenos v základním a přeloženém pásmu,
analogový a digitální přenos; přenosový média a multiplex.
23.  **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové
metody - řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
směrování - funkce síťové vrstvy, směrovací algoritmy a protokoly;
transportní vrstva -- její funkce, porty a sockety; aplikační vrstva
-- její funkce a služby; vývoj výpočetního modelu -- centralizovaná
a decentralizována správa, model klient-server.
24. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking -- propojovací
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
802.x - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení -- princip
přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS.
25. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay;
mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích,
protokoly, standardy (1G-4G včetně LTE); bezdrátový broadband --
Bluetooth, WiMAX.
26. **TECHNOLOGIE PRO TVORBU STRUKTURY WWW STRÁNEK** -- vývoj jazyka
(X)HTML v historickém kontextu, struktura a syntaxe kódu; struktura
www dokumentu -- strukturální značky; formátování obsahu www
stránek; komponenty pro vkládání multimediálních a interaktivních
prvků; metody přenosu dat na www; technologie pro tvorbu vzhledu a
dynamických prvků www stránky; validační standardy W3C; kritéria pro
hodnocení www stránek (validita kódu, přístupnost, použitelnost).
27. **TECHNOLOGIE PRO VÝVOJ DESIGNU WWW STRÁNEK** -- vývoj CSS
technologie, syntaxe, umístění; kaskádové definice stylu; CSS
selektory; klíčové rodiny vlastností CSS; tvorba rozložení šablony
stránky, CSS pozicování prvků; sémantické prvky ve stránce a jejich
význam; řešení zobrazení stránky na různých zařízeních; responsivní
a parallax design.
28. **MOŽNOSTI PROGRAMOVÁNÍ WWW APLIKACÍ** -- programování na straně
klienta,  JavaScript -- syntaxe jazyka, způsoby zápisu do HTML
stránek; objektová struktura JavaScriptu, události a akce
JavaScriptu; soudobé JS knihovny a jejich specifika; neobtruzivní
JavaScript; programování na straně serveru; principy a specifika
serverových programovacích jazyků; popis vybrané serverové
technologie; asynchronní metody přenosu dat mezi serverem a
prohlížečem (AJAX).
29. **DATABÁZOVÉ SYSTÉMY, DATOVÉ MODELY A STRUKTURY** -- popis klíčových
přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové
struktury - výčet a příklady výskytu;  datové modely a jejich
aspekty; modelování databáze - význam a postup; konceptuální a
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy.
30. **VÝVOJ DATABÁZOVÉ APLIKACE - ŽIVOTNÍ CYKLUS, STRUKTURA,
TECHNOLOGIE** -- možnosti návrhu struktury databázové aplikace;
životní cykly vývoje informačního systému;  rámcové a prováděcí fáze
životního cyklu; volba technologií pro implementaci; agilní metody
vývoje aplikace, přenos dat a komunikace aplikace s databázovým
systémem (SŘBD); technologie pro tvorbu databázového rozhraní
(pohledy, procedury, funkce, triggery); nastavení práv pro přístup
do DB, úrovně omezení.
31. **DIGITÁLNÍ ZPRACOVÁNÍ ZVUKU** -- fyzikální vlastnosti zvuku (vznik
zvuku, vlnění, intenzita, výkon, kmitočtové a prostorové
charakteristiky); hudební vlastnosti zvuku (tón, kmitočtové
vlastnosti, harmonické signály a jejich skládání); vnímání zvuku
člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení zvuku); elektrické
zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum, filtry, RC/LC/RLC
členy, A/D a D/A převodníky, zesilovače, korekční a výkonové
zesilovače); zvuková a hudební data (zvukové formáty, signály a
průběhy, měření zvuku, grafická znázornění); technická zařízení a
prvky, vlastnosti a použití (zvuková linka, propojování zařízení,
vlastnosti komerčních zařízení, vstupní a výstupní akustické prvky
řetězce, prvky a zařízení zpracovávající signál, poslechové
prostředí).
32. **MULTIMEDIA, PROSTOROVÉ ZOBRAZENÍ, ROZŠÍŘENÁ REALITA** -- základní
pojmy: multimédia, grafika, video, virtuální realita, rozšířená
realita, prostorové zobrazení; princip zvuku a videa;
charakteristika multimediálních složek; druhy a vlastnosti
multimédií a jejich uplatnění: zdroje multimediálních dat, forma
prezentace multimediálních dat; základní formáty, jejich dělení,
jejich specifikace a historický vývoj; typy a způsoby zpracování a
prezentace virtuální reality a rozšířené reality.
33. **HARDWARE A SOFTWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ, PRINCIPY ZPRACOVÁNÍ
MULTIMEDIÁLNÍCH DAT** -- vývoj, druhy, principy a základní
charakteristiky prvků a zařízení pro snímání a reprodukci zvuku,
statického a dynamického obrazu; standardy pro zpracování a kódování
zvuku a videa, základní parametry; komprese dat; zvukové editory a
způsob zpracování zvuku; SW pro práci s videem -- charakteristika,
funkce; charakteristika specializovaných programů pro animaci,
vytváření virtuálních scén a práci s rozšířenou realitou; základní
principy a fáze tvorby multimediálního projektu, aplikace rozšířené
reality.