You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
web/pages.old/page218.md

152 lines
10 KiB
Markdown

This file contains invisible Unicode characters!

This file contains invisible Unicode characters that may be processed differently from what appears below. If your use case is intentional and legitimate, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal hidden characters.

# OKRUHY OTÁZEK KE STÁTNÍ BAKALÁŘSKÉ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE OBORU *INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE* {#okruhy-otázek-ke-státní-bakalářské-závěrečné-zkoušce-oboru-informační-technologie align="center"}
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ PC** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory,
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, kabeláž,
konektory; napájení, chlazení; zařízení vstupu a výstupu.
2. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
paměti, způsoby uložení záznamu.
3. **ALGORITMUS** -- vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus,
základní algoritmické konstrukce a jejich charakteristika; způsoby
vyjádření algoritmu; pojmy syntax a sémantika; program, programové
konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím); specifika vývoje
programů pro různé operační systémy.
4. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** -- datové typy základní a složené;
operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu,
základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ);
statická a dynamická alokace paměti; programovací jazyky --
programovací jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované --
objektové, procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti
použití, kompilace a interpretace.
5. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** -- základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus; programovací jazyk Java a práce se
souborem v jazyce Java, a třídy pro práci s textovým souborem. 
6. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS-DOS -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
7. **WINDOWS** -- základní charakteristika, vlastnosti; operační systém
DOS a 16 bitové verze Windows, soubor msdos.sys a jeho význam pro
chování OS; souborový systém FAT, adresářová struktura; Windows 9x
(32 bit) a NT (32 a 64 bit), klientské a serverové verze OS;
souborový systém NTFS; nástroje pro administraci souborových
systémů; instalace programového a technického vybavení; počítačová
síť v prostředí Windows; registry a jejich umístění.
8. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu.
9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
zpracování grafických informací na počítači; fyzikální a percepční
vlastnosti světla; vnímání světla zrakem, vnímání jasu, vnímání
barev, barevné prostory, chromatický diagram, způsoby vyjádření
odstínu barvy, barevné modely, nezávislé barevné prostory, ICC
profily.
10. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody; alias a antialiasing,
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace, velikost
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
11. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a
konverze grafických souborů.
12. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
tiskárny.
13. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; fuzzy logika jako
obecný princip; komprese a uchování dat -- komprese textových, video
a audio dat; samoopravné kódy.
14. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** -- konečný automat a jeho definice;
Mooruv a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
optimalizace automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače
-- von Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj (TS); specifika VN a
TS a jejich dopady.
15. **KYBERNETIKA** -- kybernetika (vývoj kybernetiky a její vymezení,
členění -- obory teoretické a aplikované, technická kybernetika);
teorie informace (souvislosti s kybernetikou, příklady aplikací v
ICT); základy teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky,
systémová analýza, řízení, regulace); řízení a systémy (druhy
řízení, struktura systémů, zpětná vazba, chybová veličina, možnosti
programování v řídící části).
16. **UMĚLÁ INTELIGENCE** neuronové sítě -- jednoduchý perceptron; učící
se sítě; nastavení jednoduchého perceptronu; evoluční algoritmy  --
populace, výběrové metody, křížení, mutace
17. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
18. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové
metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj
výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa,
model klient--server.
19. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
konfigurace TCP/IP.
20. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM
sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband.
21. **Databázové systémy, datové modely a struktury** --popis klíčových
přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury
-- výčet a příklady výskytu;  datové modely a jejich aspekty;
modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a fyzické
schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace
databáze -- účel normalizace, normální formy;
22. **JAZYK SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových
příkazů pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání
struktury a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a
vestavěné funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s
trigerry; ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv
pro přístup do DB, úrovně omezení.
23. **TECHNOLOGIE PRO TVORBU WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www
stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML --
struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu
-- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
24. **Možnosti programování www aplikací** -- programování na straně
klienta,  JavaScript -- syntaxe jazyka, způsoby zápisu do HTML
stránek; objektová struktura JavaScriptu, události a akce
JavaScriptu; JS knihovny a jejich specifika; programování na straně
serveru; principy a specifika serverových programovacích jazyků;
popis vybrané serverové technologie; asynchronní metody přenosu dat
mezi serverem a prohlížečem (AJAX).
25. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, charakteristika
multimediálních složek; grafické prvky, zvuk, video; prostorové
zobrazení; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění --
zdroje multimediálních dat; formáty a jejich specifikace; uplatnění
multimédií v praxi.
26. **HARDWARE A SOFTWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- snímací prvky,
kamery, rozlišovací schopnost, digitální foto; vývoj, standardy,
základní parametry; komprese dat; zvukové editory a SW pro práci s
videem -- charakteristika, funkce; charakteristika specializovaných
programů pro animaci, vytváření virtuálních scén (3D grafika).