You cannot select more than 25 topics
Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
208 lines
14 KiB
Markdown
208 lines
14 KiB
Markdown
# Okruhy otázek ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační technologie
|
|
|
|
*Pozn. Platí pro studenty, kteří vstoupili do 1. ročníku studia v ak.
|
|
roce 2009/2010 nebo dříve!*\
|
|
\
|
|
|
|
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ PC** -- základní pojmy, druhy
|
|
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
|
|
schéma výpočetního systému -- základní komponenty; rozhranní,
|
|
sběrnice--princip, vlastnosti, standardizace; synchronní a
|
|
asynchronní komunikace, sériová a paralelní komunikace;
|
|
mikroprocesory a jejich specifikace -- typy mikroprocesorů a jejich
|
|
vlastnosti; instrukční sady a jejich rozšíření, strojový kód;
|
|
pipeline a skalární architektura; základní deska -- čipové sady a
|
|
jejich vlastnosti; systémové zdroje; bloková schéma;
|
|
2. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
|
|
principy činnosti; vlastnosti pamětí (specifikace a fyzické
|
|
uspořádání); možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich
|
|
rozhraní; externí paměťová média; zařízení vstupu a výstupu --
|
|
druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; funkce,
|
|
vlastnosti, principy konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu;
|
|
zobrazovací jednotky -- princip CRT a LCD monitorů, základní
|
|
charakteristiky;
|
|
3. **ALGORITMUS** -- vlastnosti, požadavky na algoritmus, základní
|
|
algoritmické konstrukce a jejich charakteristika; způsoby vyjádření
|
|
algoritmu; pojmy syntax a sémantika; program, programové konstrukce
|
|
(vztah k algoritmickým konstrukcím);
|
|
4. **PROGRAMOVACÍ JAZYKY** -- programovací jazyky, jejich druhy
|
|
(kompilované, interpretované -- objektové, procedurální),
|
|
charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití; kompilace a
|
|
interpretace; datové typy a datové operace -- datové typy a základní
|
|
a složené; operace, operátor, priorita operátorů, přetypování,
|
|
velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný
|
|
a znakový typ); statická a dynamická alokace paměti;
|
|
5. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** -- základní pojmy OOP (třída, objekt,
|
|
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
|
|
význam dědičnosti; polymorfizmus;
|
|
6. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
|
|
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
|
|
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
|
|
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
|
|
swap soubor). MS--DOS -- Historie, základní charakteristika a
|
|
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
|
|
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
|
|
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
|
|
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
|
|
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
|
|
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné;
|
|
7. **WINDOWS** -- základní charakteristika, vlastnosti; Soubor
|
|
msdos.sys a jeho význam pro chování OS; souborový systém, adresářová
|
|
struktura, fat16, fat32, vfat, ntfs; nástroje pro administraci
|
|
souborových systémů; ovládací panel; Instalace a deinstalace nového
|
|
hardware; instalace a deinstalace programového vybavení; princip
|
|
mazání a obnovování souborů; počítačová síť v prostředí Windows;
|
|
registry a jejich umístění, program regedit, bitově orientované
|
|
registry;
|
|
8. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
|
|
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
|
|
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
|
|
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
|
|
adresáři; Řetězení příkazů a přesměrování standardního
|
|
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
|
|
příkazy; Filtry; jednoduchý editor vi a řádkový editor sed; scripty
|
|
v Unixu;
|
|
9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
|
|
zpracování grafických informací na počítači, aplikace počítačové
|
|
grafiky; Fyzikální a percepční vlastnosti světla, pojem barvy,
|
|
vnímání jasu a barev, způsoby vyjádření barvy, barevné prostory a
|
|
modely, nezávislé barevné prostory, ICC profily; Druhy a zdroje
|
|
grafických dat, metody popisu grafických dat, bitmapová data,
|
|
vektorová data;
|
|
10. **PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- reprezentace obrazu,
|
|
digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a
|
|
antialiasing; Rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, geometrické
|
|
transformace, interpolace; Velikost obrazu; Barevné módy obrazu,
|
|
transformace barev, metody půltónování, dithering; Jas obrazu,
|
|
histogram, gamma, transformace jasové stupnice; Datový objem;
|
|
11. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
|
|
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; Vnitřní
|
|
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; Rastrové
|
|
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; Úprava a
|
|
konverze grafických souborů;
|
|
12. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
|
|
pro tvorbu a zpracování grafiky; Získávání grafických dat,
|
|
světlocitlivé snímací prvky; Skenery; Monitory; Tisk a tiskárny;
|
|
13. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
|
|
informace, data; přenos informace a entropie; Fuzzy logika jako
|
|
obecný princip; komprese a uchování dat -- Komprese textových, video
|
|
a audio dat; samoopravné kódy;
|
|
14. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** -- konečný automat a jeho definice;
|
|
Mooruv a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
|
|
optimalizace automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače
|
|
-- Von Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj (TS); Specifika VN a
|
|
TS a jejich dopady; neuronové sítě -- jednoduchý perceptron; Učící
|
|
se sítě; Nastavení jednoduchého perceptronu;
|
|
15. **ELEKTROMAGNETICKÉ POLE** -- Základní postuláty elektromagnetického
|
|
pole a jeho zdroje, elektrostatické pole; Model dielektrické látky v
|
|
elektrickém poli, polarizace, elektrická indukce; Metody řešení
|
|
elektrostatických polí; Model dielektrické látky v elektrickém poli,
|
|
polarizace, elektrická indukce;
|
|
16. **MAXWELLOVY ROVNICE** -- maxwellovy rovnice v diferenciálním a
|
|
integrálním tvaru s vysvětlením dílčích zákonů (Gaussova věta,
|
|
Ampérův zákon, Biot--Savartův zákon); síly a energie v
|
|
elektromagnetickém poli.
|
|
17. **ROZDĚLENÍ A TOPOLOGIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ** -- definice základních
|
|
pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využiti a
|
|
vlastnosti; vrstvové modely -- OSI, TCP/IP -- Popis jednotlivých
|
|
vrstev modelů; funkce, principy; rozhraní;
|
|
18. **TCP/IP,IPX/SPX, NETBEUI, POMOCNÉ PROTOKOLY A MÉDIA** -- vlastnosti
|
|
jednotlivých protokolů; využití pro různé sítě; IEEE 802.x;
|
|
Přenosová média (kabely, optická vlákna \...); adresace a klietská
|
|
řešení -- princip přidělování adres, RFC dokument, využití protokolů
|
|
pro strukturu sítě; client/server; terminálový provoz; tenký klient;
|
|
19. **ELEKTRICKÉ OBVODY** -- elementy a analýza elektrických obvodů,
|
|
rezistory, kapacitory, induktory; obvodové rovnice -- Kirchhoffovy
|
|
zákony, smyčkové proudy, uzlová napětí, Théveninův a Nortonův
|
|
teorém, princip superpozice; harmonický ustálený stav, fázory napětí
|
|
a proudu, komplexní imitance; základní vlastnosti polovodičů,
|
|
elektronika číslicových obvodů; přechod PN, bipolární tranzistory
|
|
PNP a NPN, unipolární tranzistory JFET, MOSFET., Thomsonův vzorec,
|
|
přechodový jev RC, LC
|
|
20. **OBVODY A SOUČÁSTKY** -- struktury hradel, charakteristiky,
|
|
parametry; spojení více hradel; budiče sběrnic; klopné obvody;
|
|
silnoproudé spínací polovodičové součástky -- tyristor, triak --
|
|
struktury, vlastnosti, aplikace; vakuové elektronické součástky:
|
|
zesilovací, ochranné -- princip činnosti, struktura, vlastnosti,
|
|
aplikace; struktury elektronických obvodů, základní zesilovací
|
|
stupně; operační zesilovače a jejich aplikace. oscilátory LC,
|
|
generátory impulsních signálů, bistabilní a monostabilní klopné
|
|
obvody; Booleova algebra, logická funkce určitá a neurčitá,
|
|
realizace logických funkcí, binární kódy pro algebraické operace.
|
|
21. **ZPŮSOBY ZPRACOVÁNÍ DAT** -- ruční přístup, hromadné zpracování dat
|
|
(60. -- 70; léta), souborový přístup, databázový přístup (od 70;
|
|
let); datové modely -- síťový model, hierarchický model, relační
|
|
model, objektový model; datové struktury -- lineární (sekvenční)
|
|
struktura, stromová struktura, Síťová struktura, relační struktura;
|
|
22. **DATABÁZOVÉ MODELY** - konceptuální a fyzické schéma databáze,
|
|
relační modely dat, E-R diagram - entity, relace, atributy,
|
|
databáze, tabulka, sloupec záznam. Kardinalita a parcialita vztahů;
|
|
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;
|
|
23. **PROGRAMOVÁNÍ WWW STRÁNEK** -- JavaScript -- Syntaxe jazyka,
|
|
způsoby zápisu do HTML stránek; Objektová struktura JavaScriptu,
|
|
použití vestavěných objektů; Události a akce JavaScriptu;
|
|
programování na straně serveru -- Principy a specifika serverových
|
|
programovacích jazyků; konfigurace webového serveru; Generování
|
|
obsahu www stránky serverovou aplikací; Přenos dat prostřednictvím
|
|
protokolu HTTP; Asynchronní metody přenosu dat mezi serverem a
|
|
prohlížečem (AJAX);
|
|
24. **TECHNOLOGIE TVORBY WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www
|
|
stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML --
|
|
Struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; Struktura www dokumentu
|
|
-- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; Komponenty
|
|
pro vkládání multimediálních prvků do HTML; Interaktivní komponenty
|
|
HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- Kaskádové
|
|
definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
|
|
pozicování, změny stylu na základě událostí ve stránce;
|
|
25. **SPOJOVACÍ SYSTÉM**-- spojovací systém, jeho části, signalizace;
|
|
Signalizační úseky ve spojení; řízení přímé, nepřímé, synchronní,
|
|
asynchronní; základy analogových a digitálních modulací; principy
|
|
zdrojového a kanálového kódování; základní koncepce rádiových
|
|
vysílačů a přijímačů; moderní radiokomunikační systémy: celulární
|
|
telefony GSM, UMTS, družicové systémy; přenosová a modulační
|
|
rychlost; Informační rychlost; shannon -- Hartleyův zákon; přenosové
|
|
cesty a jejich charakteristiky (metalické, radiové, optické);
|
|
časové, kmitočtové a kódové dělení (TDM, FDM, CDM); funkce a poslání
|
|
úzkopásmových a širokopásmových sítí; komunikační kanály a cesty;
|
|
komunikace na okruzích a paketová komunikace; principy přenosových a
|
|
spojovacích systémů; pevné a mobilní rádiové služby; multiplexní
|
|
principy a hierarchie;
|
|
26. **IDN, ISDN, N--ISDN** -- druhy přípojek digitální ústředny ISDN,
|
|
přístupy; základní charakteristiky úzkopásmové ISDN a B--ISDN
|
|
(funkční bloky, síťové zakončení NT, referenční body, koncová
|
|
zařízení; uspořádání digitálního spojovacího systému; přenosové
|
|
technologie (SDH, PDH, ATM, Ethernet, xDSL); referenční model ATM;
|
|
principy, funkce a návrh sítí; Sítě založené na TCP/IP ( IPv.4,
|
|
IPv.6, pojem spojované a nespojované služby, TCP, UDP, směrovací
|
|
protokoly -- IGP, EGP); protokoly aplikační vrstvy TCP/IP -- jejich
|
|
vlastnosti a použití; Voice over IP (H.323, SIP) -- vazba na
|
|
telekomunikační systémy;
|
|
27. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimedia, charakteristika
|
|
multimediálních složek; grafické prvky, zvuk, video; druhy a
|
|
vlastnosti multimédií a jejich uplatnění -- zdroje multimediálních
|
|
dat; formáty a jejich specifikace; uplatnění multimedií v praxi;
|
|
28. **HARDWARE A SOFTWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- snímací prvky,
|
|
kamery, rozlišovací schopnost, digitální foto; grafické karty a
|
|
grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry;
|
|
komprese dat; zvukové editory; SW pro práci s videem --
|
|
charakteristika, funkce; charakteristika specializovaných programů
|
|
pro animaci, vytváření virtuálních scén (3D grafika);
|
|
29. **KYBERNETIKA** -- Kybernetika, dělení kybernetiky, systémový
|
|
přístup, systém, informace, řízení, mechanizace, automatizace
|
|
regulace, vazby, inteligence, umělá inteligence
|
|
30. **AUTOMATIZACE, ŘÍZENÍ, REGULACE** -- Systém jako řízený
|
|
(regulovaný) obvod, druhy řízení, znázorňování procesů,
|
|
automatizace, automatizované systémy,. regulační obvod, prvky
|
|
regulačních obvodů, stabilita systémů
|
|
31. **SLUŽBY DATOVÝCH SÍTÍ I.** -- zabezpečení datových sítí (firewall,
|
|
šifrování -- symetrické, asymetrické), QOS -- kvalita služeb
|
|
(využití, principy), traffic shapping (princip, použití), traffic
|
|
policing; konfigurace protokolární sady TCP/IP, služba DNS;
|
|
elektronická pošta: RFC 822, MIME, architektura uvnitř systému;
|
|
služby Finger, Talk, ICQa IRC;
|
|
32. **SLUŽBY DATOVÝCH SÍTÍ II.** -- videokonference; vzdálený terminál,
|
|
Telnet a Secure Shell (SSH), služba FTP, WWW; struktura sítě
|
|
integrovaných služeb; spolupráce s jinými sítěmi; speciální
|
|
vlastnosti signalizace v ISDN; signalizace SS7 a DSS1; mobilní sítě
|
|
(protokoly, standardy, aplikační protokoly -- WAP aj.);
|