@ -9,50 +9,220 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
*Platné od 1. 9. 2023*
*Platné od 1. 9. 2023*
Student si u SZZ vylosuje z každé ze dvou oblastí po jedné otázce.
## Oblast 1 - Informační a komunikační technologie
# Oblast I - Informační a komunikační technologie
### Technické vybavení počítačů, elektronika a elektrotechnika
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
## Technické vybavení počítačů, elektronika a elektrotechnika
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ**– základní pojmy, druhy výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a režimy komunikace.
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
2. **PAMĚTI**– rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a principy činnosti; vlastnosti pamětí – specifikace a fyzické uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do paměti, způsoby uložení záznamu.
3. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU**– druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení.
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a
4. **ČÍSLICOVÉ OBVODY** – booleova algebra, logické funkce a hradla, základní typy kombinačních a sekvenčních logických obvodů
režimy komunikace.
6. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
## Počítačové sítě a operační systémy
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
5. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE**– definice základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí – využití a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP – popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
6. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL**– přístupové metody – řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; směrování – funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy. Unicast, broadcast, multicast. Adresace v sítích TCP/IP, veřejné a privátní adresy, DHCP. Vývoj výpočetního modelu – centralizovaná a decentralizována správa, model klient–server. DNS.
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
7. **INTERNETWORKING A ETHERNET**– internetworking, propojovací prvky, propustnost sítě, přenosový výkon, přenosová média a síťové rozvody; standardy Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); 802.x – druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; Asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL). Konfigurace TCP/IP, navazování a ukončování spojení v TCP.
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
8. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ**– základní pojmy a orientace v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních systémů; virtuální paměť – princip funkce (cache, RAM, pevný disk, swap). MS-DOS a klony, Windows – základní charakteristika a vlastnosti; znaková a bloková zařízení (označení, použití); souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a obnovení souborů; interní a externí příkazy – přehled, syntaxe, použití; dávkové zpracování – Batch Processing, systémové proměnné.
paměti, způsoby uložení záznamu.
9. **UNIX, LINUX**– základní charakteristika, vlastnosti, historie; Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell – druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě. Administrace uživatelů.
7. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní
## Zpracování dat a informací prostředky ICT
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení;
10. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE**– informace jako pojem; zpráva, informace, data; přenos informace a entropie; komprese (bezztrátová komprese, např. Huffmannovo kódování, RLE, LZW, LZ77, LZ78) a uchování dat; samoopravné kódy.
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a
12. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice; Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von Neumannovo schéma, Turingův stroj.
13. **ČÍSLICOVÁ TECHNIKA A MODULY OBVODŮ** – Booleova algebra a základní axiomy, aplikace logickými hradly a dalšími elektrotechnickými prvky; logické signály, vztah mezi analogovými a číslicovými signály, převodníky, klopné obvody.
konkrétní zařízení.
14. **UMĚLÁ INTELIGENCE A EVOLUČNÍ TECHNIKY**– neuronové sítě, neuron, perceptron; učící se algoritmy, strojové učení. Genetické algoritmy - populace, gen, chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových sítí a evolučních technik - optimalizační, predikční a klasifikační úlohy; problematika umělé inteligence.
8. **ELEKTRICKÉ POLE A ZÁKLADY ELEKTRICKÝCH OBVODŮ** -- elektrostatické
pole, jeho vlastnosti a související fyzikální veličiny a vztahy;
# Oblast II - Programování a aplikace výpočetních systémů
kapacitory, jejich princip a chování ve stejnosměrném obvodu; odpor
a rezistory, vodivost; elektrický proud; zdroje elektrického napětí,
## Algoritmizace a programování
přechodový děj v obvodu a ustálený stav, přechodový jev RC;
1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby vyjádření algoritmu (diagramy, …), program, programové konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
souvislost elektrostatického pole s obvodovými rovnicemi;
2. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** - Proměnná; datové typy a základní a složené (pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ);
Kirchhoffovy zákony.
3. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt, konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta, seznam, zásobník, strom);
9. **ANALÝZA ELEKTRICKÝCH OBVODŮ, STŘÍDAVÝ PRUD** -- ideální a reálný
4. **DATA A DATOVÉ STRUKTURY** - deklarace, konstanta a proměnná, datový typ; datové typy implementované - jednoduché a strukturované (složené), datové typy abstraktní, ukazatel a implementace proměnné v paměti;
prvek, náhradní schéma; signál; Ohmův zákon; stejnosměrný a střídavý
obvod, vlastnosti střídavého proudu/napětí, impedance; indukčnost;
## Počítačová grafika a multimédia
harmonický ustálený stav v elektrickém obvodu; magnetické pole,
5. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY**– vývoj, význam a oblasti zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové grafiky; zpracování grafické informace, specifika technického a programového vybavení pro zpracování grafiky; fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota; pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů, ICC profily.
elektromagnetická indukce, základní veličiny; zdroje napětí; druhy
6. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU**– druhy a zdroje grafických dat; metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu; bitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing; rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace; velikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering; prahování, prahování v matici, půltónování, rozptylování; jas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
elektrotechnických schémat.
7. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY**– grafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru; druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; komprese dat, hlavní druhy kompresních algoritmů, charakteristiky a vlastnosti standardních kompresních algoritmů užívaných v počítačové grafice; rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze grafických souborů.
10. **POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY** -- základní vlastnosti polovodičů,
8. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY**– technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery 2D, skenery 3D, digitální foto; programy pro tvorbu a zpracování grafiky, monitory, projektory; tisk, rozlišení při tisku, barevný tisk, tiskárny 2D, tiskárny 3D.
přechod PN; charakteristiky diody, příklad aplikace; princip použití
9. **ZVUK** - Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti; elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum, filtry, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zpracování signálu na PC (A/D a D/A převodníky); zvuková data (zvukové formáty, signály a průběhy, šum, měření zvuku, grafická znázornění, decibely); technická zařízení a prvky pro práci se zvukem, vlastnosti a použití (elektroakustický řetězec a jeho prvky, propojování zařízení, poslechové prostředí).
bipolárních tranzistorů (spínací a zesilovací režim); další
10. **MULTIMEDIA, VIRTUÁLNÍ A ROZŠÍŘENÁ REALITA**– základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip digitálního videa; charakteristika složek multimediálních systémů; formáty digitálního videa a zvuku, jejich dělení, specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese audio a video signálu; principy a technologie virtuální a rozšířené reality,
polovodičové součástky a jejich specifika (Zenerova dioda, LED,
11. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMÉDIÍ**– druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění, zdroje multimediálních dat, forma a způsoby prezentace multimediálních dat; technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací, technické aspekty pořizování a zpracování digitálního videa; formáty videa z hlediska použití; proces tvorby audiovisuálního díla.
12. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury – popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury – výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich aspekty; modelování databáze – význam a postup; konceptuální a fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace databáze – účel normalizace, normální formy;
7. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking -- propojovací
13. **SQL**– skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s triggery; ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro přístup do DB, úrovně omezení.
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
## Webové technologie
802.x - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
14. **TVORBA WWW STRÁNEK**– technologie pro tvorbu www stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML – struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu – strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek – kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení -- princip
15. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek, syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika; asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS.
16. **VÝVOJ WWW APLIKACÍ** - design a architektura www aplikací, technická a funkční specifikace; verzovací systémy; jazyk UML; šablonovací systémy a jejich principy
2. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay;
mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích,
protokoly, standardy (1G-4G včetně LTE); bezdrátový broadband --
Bluetooth, WiMAX.
29. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
30. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
Administrace uživatelů.
### Zpracování dat a informací prostředky ICT
11. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
23. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
11. **ČÍSLICOVÁ TECHNIKA A MODULY OBVODŮ** -- Booleova algebra a
základní axiomy, aplikace logickými hradly a dalšími
elektrotechnickými prvky; logické signály, vztah mezi analogovými a
číslicovými signály, převodníky; logické obvody kombinační a
sekvenční; typy kombinačních a sekvenčních logických obvodů,
příklady užití KLO a SLO; klopné obvody.
11. **UMĚLÁ INTELIGENCE A EVOLUČNÍ TECHNIKY** -- neuronové sítě, neuron,
@ -9,46 +9,153 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
*Platné od 1. 9. 2023*
*Platné od 1. 9. 2023*
Student si u SZZ vylosuje z každé ze dvou oblastí po jedné otázce.
## Oblast 1 - Informační a komunikační technologie
# Oblast 1 - Informační a komunikační technologie
### Technické vybavení počítačů
## Technické vybavení počítačů
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ**– základní pojmy, druhy výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a režimy komunikace.
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
2. **PAMĚTI**– rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a principy činnosti; vlastnosti pamětí – specifikace a fyzické uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do paměti, způsoby uložení záznamu.
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
3. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU**– druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení.
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a
## Počítačové sítě a operační systémy
režimy komunikace.
4. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE**– definice základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí – využití a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP – popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
8. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
5. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL**– přístupové metody – řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; směrování – funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy. Unicast, broadcast, multicast. Adresace v sítích TCP/IP, veřejné a privátní adresy, DHCP. Vývoj výpočetního modelu – centralizovaná a decentralizována správa, model klient–server. DNS.
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
6. **INTERNETWORKING A ETHERNET**– internetworking, propojovací prvky, propustnost sítě, přenosový výkon, přenosová média a síťové rozvody; standardy Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); 802.x – druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; Asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL). Konfigurace TCP/IP, navazování a ukončování spojení v TCP.
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
7. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ**– základní pojmy a orientace v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních systémů; virtuální paměť – princip funkce (cache, RAM, pevný disk, swap). MS-DOS a klony, Windows – základní charakteristika a vlastnosti; znaková a bloková zařízení (označení, použití); souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a obnovení souborů; interní a externí příkazy – přehled, syntaxe, použití; dávkové zpracování – Batch Processing, systémové proměnné.
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
8. **UNIX, LINUX**– základní charakteristika, vlastnosti, historie; Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell – druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě. Administrace uživatelů.
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
paměti, způsoby uložení záznamu.
## Zpracování dat a informací prostředky ICT
9. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní
9. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE**– informace jako pojem; zpráva, informace, data; přenos informace a entropie; komprese (bezztrátová komprese, např. Huffmannovo kódování, RLE, LZW, LZ77, LZ78) a uchování dat; samoopravné kódy.
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení;
10. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice; Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von Neumannovo schéma, Turingův stroj.
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a
# Oblast 2 - Programování a aplikace výpočetních systémů
### Počítačové sítě a operační systémy
4. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
## Algoritmizace a programování
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití
1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby vyjádření algoritmu (diagramy, …), program, programové konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP
2. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** - Proměnná; datové typy a základní a složené (pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ);
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
3. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt, konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta, seznam, zásobník, strom);
2. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové
metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
## Databázové a informační systémy
směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj
4. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury – popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury – výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich aspekty; modelování databáze – význam a postup; konceptuální a fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace databáze – účel normalizace, normální formy;
výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa,
5. **SQL**– skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s triggery; ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro přístup do DB, úrovně omezení.
model klient--server.
3. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací
## Webové technologie
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
6. **TVORBA WWW STRÁNEK**– technologie pro tvorbu www stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML – struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu – strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek – kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
7. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek, syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika; asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
8. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU** - možnosti programování www aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné; způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu; zabezpečení aplikace.
konfigurace TCP/IP.
4. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
## Počítačová grafika a multimédia
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY**– vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory, chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely.
technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM
10. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU**– druhy a zdroje grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data, barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování; alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost obrazu, transformace barev, jas obrazu; datový objem.
sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband.
11. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY**– struktura grafického souboru, druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty.
24. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
12. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY**– technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat; světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory; tisk a tiskárny.
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
13. **MULTIMÉDIA**– základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip digitálního videa; charakteristika složek multimediálních systémů; formáty digitálního videa a zvuku, jejich dělení, specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese audio a video signálu,
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
14. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMÉDIÍ**– druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění, zdroje multimediálních dat, forma a způsoby prezentace multimediálních dat; technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací, technické aspekty pořizování a zpracování digitálního videa; formáty videa z hlediska použití; proces tvorby audiovizuálního díla.
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
25. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
Administrace uživatelů.
### Zpracování dat a informací prostředky ICT
10. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat -- komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
19. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
## Oblast 2 - Programování a aplikace výpočetních systémů
### Algoritmizace a programování
1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce
(vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;