Compare commits

...

2 Commits

Author SHA1 Message Date
pepinno b7ba986153 Okruhy 2ob fertig 1 year ago
pepinno 80fd0469b3 okruhy 1ob fertig 1 year ago

@ -9,220 +9,50 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
*Platné od 1. 9. 2023* *Platné od 1. 9. 2023*
## Oblast 1 - Informační a komunikační technologie Student si u SZZ vylosuje z každé ze dvou oblastí po jedné otázce.
### Technické vybavení počítačů, elektronika a elektrotechnika # Oblast I - Informační a komunikační technologie
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo ## Technické vybavení počítačů, elektronika a elektrotechnika
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, 1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** základní pojmy, druhy výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a režimy komunikace.
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, 2. **PAMĚTI** rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a principy činnosti; vlastnosti pamětí specifikace a fyzické uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do paměti, způsoby uložení záznamu.
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a 3. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení.
režimy komunikace. 4. **ČÍSLICOVÉ OBVODY** booleova algebra, logické funkce a hradla, základní typy kombinačních a sekvenčních logických obvodů
6. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické ## Počítačové sítě a operační systémy
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; 5. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** definice základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí využití a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, 6. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** přístupové metody řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; směrování funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy. Unicast, broadcast, multicast. Adresace v sítích TCP/IP, veřejné a privátní adresy, DHCP. Vývoj výpočetního modelu centralizovaná a decentralizována správa, model klientserver. DNS.
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do 7. **INTERNETWORKING A ETHERNET** internetworking, propojovací prvky, propustnost sítě, přenosový výkon, přenosová média a síťové rozvody; standardy Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); 802.x druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; Asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL). Konfigurace TCP/IP, navazování a ukončování spojení v TCP.
paměti, způsoby uložení záznamu. 8. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** základní pojmy a orientace v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních systémů; virtuální paměť princip funkce (cache, RAM, pevný disk, swap). MS-DOS a klony, Windows základní charakteristika a vlastnosti; znaková a bloková zařízení (označení, použití); souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a obnovení souborů; interní a externí příkazy přehled, syntaxe, použití; dávkové zpracování Batch Processing, systémové proměnné.
7. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní 9. **UNIX, LINUX** základní charakteristika, vlastnosti, historie; Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě. Administrace uživatelů.
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; ## Zpracování dat a informací prostředky ICT
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a 10. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** informace jako pojem; zpráva, informace, data; přenos informace a entropie; komprese (bezztrátová komprese, např. Huffmannovo kódování, RLE, LZW, LZ77, LZ78) a uchování dat; samoopravné kódy.
výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení; 12. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice; Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von Neumannovo schéma, Turingův stroj.
konkrétní zařízení. 13. **ČÍSLICOVÁ TECHNIKA A MODULY OBVODŮ** Booleova algebra a základní axiomy, aplikace logickými hradly a dalšími elektrotechnickými prvky; logické signály, vztah mezi analogovými a číslicovými signály, převodníky, klopné obvody.
8. **ELEKTRICKÉ POLE A ZÁKLADY ELEKTRICKÝCH OBVODŮ** -- elektrostatické 14. **UMĚLÁ INTELIGENCE A EVOLUČNÍ TECHNIKY** neuronové sítě, neuron, perceptron; učící se algoritmy, strojové učení. Genetické algoritmy - populace, gen, chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových sítí a evolučních technik - optimalizační, predikční a klasifikační úlohy; problematika umělé inteligence.
pole, jeho vlastnosti a související fyzikální veličiny a vztahy;
kapacitory, jejich princip a chování ve stejnosměrném obvodu; odpor # Oblast II - Programování a aplikace výpočetních systémů
a rezistory, vodivost; elektrický proud; zdroje elektrického napětí,
přechodový děj v obvodu a ustálený stav, přechodový jev RC; ## Algoritmizace a programování
souvislost elektrostatického pole s obvodovými rovnicemi; 1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby vyjádření algoritmu (diagramy, …), program, programové konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
Kirchhoffovy zákony. 2. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** - Proměnná; datové typy a základní a složené (pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ);
9. **ANALÝZA ELEKTRICKÝCH OBVODŮ, STŘÍDAVÝ PRUD** -- ideální a reálný 3. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt, konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta, seznam, zásobník, strom);
prvek, náhradní schéma; signál; Ohmův zákon; stejnosměrný a střídavý 4. **DATA A DATOVÉ STRUKTURY** - deklarace, konstanta a proměnná, datový typ; datové typy implementované - jednoduché a strukturované (složené), datové typy abstraktní, ukazatel a implementace proměnné v paměti;
obvod, vlastnosti střídavého proudu/napětí, impedance; indukčnost;
harmonický ustálený stav v elektrickém obvodu; magnetické pole, ## Počítačová grafika a multimédia
elektromagnetická indukce, základní veličiny; zdroje napětí; druhy 5. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** vývoj, význam a oblasti zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové grafiky; zpracování grafické informace, specifika technického a programového vybavení pro zpracování grafiky; fyzikální a percepční vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota; pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, vnímání jasu, vnímání barev, chromatický diagram, gamut lidského vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů, ICC profily.
elektrotechnických schémat. 6. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** druhy a zdroje grafických dat; metody popisu grafických dat, metoda rastrového popisu, metoda vektorového popisu; bitmapová data, barvový atribut, barevná hloubka, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing; rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace; velikost obrazu, barvy, transformace barev, dithering; prahování, prahování v matici, půltónování, rozptylování; jas obrazu, histogram, gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
10. **POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY** -- základní vlastnosti polovodičů, 7. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** grafické soubory, grafické formáty, struktura grafického souboru; druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; komprese dat, hlavní druhy kompresních algoritmů, charakteristiky a vlastnosti standardních kompresních algoritmů užívaných v počítačové grafice; rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze grafických souborů.
přechod PN; charakteristiky diody, příklad aplikace; princip použití 8. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat, světlocitlivé snímací prvky, skenery 2D, skenery 3D, digitální foto; programy pro tvorbu a zpracování grafiky, monitory, projektory; tisk, rozlišení při tisku, barevný tisk, tiskárny 2D, tiskárny 3D.
bipolárních tranzistorů (spínací a zesilovací režim); další 9. **ZVUK** - Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti; elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum, filtry, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zpracování signálu na PC (A/D a D/A převodníky); zvuková data (zvukové formáty, signály a průběhy, šum, měření zvuku, grafická znázornění, decibely); technická zařízení a prvky pro práci se zvukem, vlastnosti a použití (elektroakustický řetězec a jeho prvky, propojování zařízení, poslechové prostředí).
polovodičové součástky a jejich specifika (Zenerova dioda, LED, 10. **MULTIMEDIA, VIRTUÁLNÍ A ROZŠÍŘENÁ REALITA** základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip digitálního videa; charakteristika složek multimediálních systémů; formáty digitálního videa a zvuku, jejich dělení, specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese audio a video signálu; principy a technologie virtuální a rozšířené reality,
optočlen),vícevrstvé spínací součástky (diak, tyristor, triak). 11. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMÉDIÍ** druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění, zdroje multimediálních dat, forma a způsoby prezentace multimediálních dat; technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací, technické aspekty pořizování a zpracování digitálního videa; formáty videa z hlediska použití; proces tvorby audiovisuálního díla.
### Počítačové sítě a operační systémy ## Databázové a informační systémy
7. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking -- propojovací 12. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich aspekty; modelování databáze význam a postup; konceptuální a fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace databáze účel normalizace, normální formy;
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard 13. **SQL** skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s triggery; ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro přístup do DB, úrovně omezení.
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
802.x - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; ## Webové technologie
konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení -- princip 14. **TVORBA WWW STRÁNEK** technologie pro tvorbu www stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS. 15. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek, syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika; asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
2. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě 16. **VÝVOJ WWW APLIKACÍ** - design a architektura www aplikací, technická a funkční specifikace; verzovací systémy; jazyk UML; šablonovací systémy a jejich principy
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay;
mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích,
protokoly, standardy (1G-4G včetně LTE); bezdrátový broadband --
Bluetooth, WiMAX.
29. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
30. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
Administrace uživatelů.
### Zpracování dat a informací prostředky ICT
11. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
23. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
11. **ČÍSLICOVÁ TECHNIKA A MODULY OBVODŮ** -- Booleova algebra a
základní axiomy, aplikace logickými hradly a dalšími
elektrotechnickými prvky; logické signály, vztah mezi analogovými a
číslicovými signály, převodníky; logické obvody kombinační a
sekvenční; typy kombinačních a sekvenčních logických obvodů,
příklady užití KLO a SLO; klopné obvody.
11. **UMĚLÁ INTELIGENCE A EVOLUČNÍ TECHNIKY** -- neuronové sítě, neuron,
perceptron; učící algoritmy. Genetické algoritmy - populace, gen,
chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových
sítí a evolučních technik - optimalizační, predikční a klasifikační
úlohy.
## Oblast 2 - Programování a aplikace výpočetních systémů
### Algoritmizace a programování
1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce
(vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
20. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací
jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové,
procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití;
kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené
(pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace,
operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní
typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická
a dynamická alokace paměti;
21. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta,
seznam, zásobník, strom);
### Počítačová grafika a multimédia
4. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj, význam a oblasti
zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové
grafiky; zpracování grafické informace, specifika technického a
programového vybavení pro zpracování grafiky; fyzikální a percepční
vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota;
pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka,
vnímání jasu, vnímání barev, chromatický diagram, gamut lidského
vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní
druhy barevných modelů, ICC profily.
26. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat, metoda rastrového
popisu, metoda vektorového popisu; bitmapová data, barvový atribut,
barevná hloubka, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing;
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace; velikost
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
27. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** --  grafické soubory, grafické
formáty, struktura grafického souboru; druhy a vlastnosti grafických
formátů, oblasti aplikace; komprese dat, hlavní druhy kompresních
algoritmů, charakteristiky a vlastnosti standardních kompresních
algoritmů užívaných v počítačové grafice; rastrové (bitmapové)
formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze
grafických souborů.
28. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** --  technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat,
světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto; programy pro
tvorbu a zpracování grafiky, monitory, projektory; tisk, tiskárny.
11. **ZVUK** - Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti (vlnění, intenzita,
výkon, kmitočtové a prostorové charakteristiky); hudební vlastnosti
zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály a jejich
skládání); vnímání zvuku člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení
zvuku); elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum,
filtry, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zpracování
signálu na PC (A/D a D/A převodníky, zvuková karta); zvuková a
hudební data (zvukové formáty, signály a průběhy, šum, měření zvuku,
grafická znázornění, decibely); technická zařízení a prvky,
vlastnosti a použití (elektroakustický řetězec a jeho prvky,
propojování zařízení, poslechové prostředí); zpracování zvuku na
počítači (zvukové editory, filtry, efekty, příklady aplikací pro
práci se zvukem).
4. **MULTIMEDIA, PROSTOROVÉ ZOBRAZENÍ, ROZŠÍŘENÁ REALITA** -- základní
pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip zvuku a videa;
charakteristika složek multimediálních systémů; druhy a vlastnosti
multimédií a jejich uplatnění: zdroje multimediálních dat, forma
prezentace multimediálních dat; základní formáty, jejich dělení,
jejich specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese
audio a video signálu; typy a způsoby zpracování a prezentace
virtuální a rozšířené reality
4. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové
vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace
digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; tvorba a
vlastnosti audiovisuálního díla
### Databázové a informační systémy
11. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu;
datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;\
15. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů
pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury
a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné
funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry;
ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro
přístup do DB, úrovně omezení.\
### Webové technologie
13. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura
a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu --
strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
17. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www
aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek,
syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich
odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné
objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika;
asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
18. **VÝVOJ WWW APLIKACÍ** - design a architektura www aplikací,
technická a funkční specifikace; verzovací systémy; jazyk UML;
šablonovací systémy a jejich principy
## Oblast 3 - Nezařazené okruhy
13. **KYBERNETIKA** - Vývoj kybernetiky a její vymezení, členění (obory
teoretické a aplikované, technická kybernetika, souvislosti s
pedagogikou -- systémová a kybernetická pedagogika, informatika);
základy teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky,
systémová analýza, řízení, regulace); automatizované systémy a
řízení (řízení a druhy řízení, ovládání, regulace, vyšší formy
řízení -- optimální a adaptivní řízení, umělá inteligence,
programování a souvislosti mezi programováním a realizací logickými
obvody); UML; snímače, čidla a senzory, řešení pro automatizované
zpracování dat; užití jednočipových počítačů a mikrořadičů,
programovatelné logické automaty; souvislosti mezi automaty,
mikroprocesorem, logickými obvody a programovým řešením logické
struktury; robotika (inteligence a umělá inteligence, robotické
sestavy a prvky, robotické stavebnice);

@ -9,153 +9,46 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
*Platné od 1. 9. 2023* *Platné od 1. 9. 2023*
## Oblast 1 - Informační a komunikační technologie Student si u SZZ vylosuje z každé ze dvou oblastí po jedné otázce.
### Technické vybavení počítačů # Oblast 1 - Informační a komunikační technologie
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy ## Technické vybavení počítačů
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo 1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** základní pojmy, druhy výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a režimy komunikace.
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, 2. **PAMĚTI** rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a principy činnosti; vlastnosti pamětí specifikace a fyzické uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do paměti, způsoby uložení záznamu.
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, 3. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení.
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a
režimy komunikace. ## Počítačové sítě a operační systémy
8. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a 4. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** definice základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí využití a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické 5. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** přístupové metody řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; směrování funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy. Unicast, broadcast, multicast. Adresace v sítích TCP/IP, veřejné a privátní adresy, DHCP. Vývoj výpočetního modelu centralizovaná a decentralizována správa, model klientserver. DNS.
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; 6. **INTERNETWORKING A ETHERNET** internetworking, propojovací prvky, propustnost sítě, přenosový výkon, přenosová média a síťové rozvody; standardy Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); 802.x druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; Asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL). Konfigurace TCP/IP, navazování a ukončování spojení v TCP.
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, 7. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** základní pojmy a orientace v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních systémů; virtuální paměť princip funkce (cache, RAM, pevný disk, swap). MS-DOS a klony, Windows základní charakteristika a vlastnosti; znaková a bloková zařízení (označení, použití); souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a obnovení souborů; interní a externí příkazy přehled, syntaxe, použití; dávkové zpracování Batch Processing, systémové proměnné.
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do 8. **UNIX, LINUX** základní charakteristika, vlastnosti, historie; Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě. Administrace uživatelů.
paměti, způsoby uložení záznamu.
9. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní ## Zpracování dat a informací prostředky ICT
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; 9. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** informace jako pojem; zpráva, informace, data; přenos informace a entropie; komprese (bezztrátová komprese, např. Huffmannovo kódování, RLE, LZW, LZ77, LZ78) a uchování dat; samoopravné kódy.
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a 10. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice; Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von Neumannovo schéma, Turingův stroj.
výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení;
konkrétní zařízení.
### Počítačové sítě a operační systémy # Oblast 2 - Programování a aplikace výpočetních systémů
4. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití ## Algoritmizace a programování
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP 1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby vyjádření algoritmu (diagramy, …), program, programové konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní. 2. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** - Proměnná; datové typy a základní a složené (pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ);
2. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové 3. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt, konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta, seznam, zásobník, strom);
metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj ## Databázové a informační systémy
výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa, 4. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich aspekty; modelování databáze význam a postup; konceptuální a fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace databáze účel normalizace, normální formy;
model klient--server. 5. **SQL** skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s triggery; ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro přístup do DB, úrovně omezení.
3. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard ## Webové technologie
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); 6. **TVORBA WWW STRÁNEK** technologie pro tvorbu www stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; 7. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek, syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika; asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
konfigurace TCP/IP. 8. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU** - možnosti programování www aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné; způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu; zabezpečení aplikace.
4. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová ## Počítačová grafika a multimédia
technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM 9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory, chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely.
sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband. 10. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** druhy a zdroje grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data, barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování; alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost obrazu, transformace barev, jas obrazu; datový objem.
24. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace 11. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** struktura grafického souboru, druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty.
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; 12. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat; světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory; tisk a tiskárny.
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních 13. **MULTIMÉDIA** základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip digitálního videa; charakteristika složek multimediálních systémů; formáty digitálního videa a zvuku, jejich dělení, specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese audio a video signálu,
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk, 14. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMÉDIÍ** druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění, zdroje multimediálních dat, forma a způsoby prezentace multimediálních dat; technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací, technické aspekty pořizování a zpracování digitálního videa; formáty videa z hlediska použití; proces tvorby audiovizuálního díla.
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
25. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
Administrace uživatelů.
### Zpracování dat a informací prostředky ICT
10. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat -- komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
19. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
## Oblast 2 - Programování a aplikace výpočetních systémů
### Algoritmizace a programování
1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce
(vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
16. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací
jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové,
procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití;
kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené
(pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace,
operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní
typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická
a dynamická alokace paměti;
17. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta,
seznam, zásobník, strom);
### Databázové a informační systémy
4. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu;
datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;
11. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů
pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury
a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné
funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry;
ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro
přístup do DB, úrovně omezení.
### Webové technologie
6. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura
a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu --
strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
13. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www
aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek,
syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich
odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné
objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika;
asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
14. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU** - možnosti programování www
aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a
vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné;
způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu;
zabezpečení aplikace.
### Počítačová grafika a multimédia
9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání
světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory,
chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné
modely.
21. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování,;
alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost
obrazu, transformace barev, jas obrazu;  datový objem.
22. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty.
23. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
tiskárny.
5. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk;
princip zvuku a videa; charakteristika složek multimediálních
systémů; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění: zdroje
multimediálních dat, forma prezentace multimediálních dat; základní
formáty, jejich dělení, jejich specifikace a historický vývoj;
principy a druhy komprese audio a video signálu
6. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové
vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace
digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; vlastnosti
audiovisuálního díla

Loading…
Cancel
Save