Okruhy 2ob příprava

pull/42/head
pepinno 1 year ago
parent 4ba48a50d2
commit e3bee7b516

@ -0,0 +1,159 @@
+++
title = "Okruhy SZZ Bc 2obor"
[extra]
heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační a komunikační technologie"
+++
## dvouoborové studium
*Platné od 1. 1. 2020*
### Okruh I: Technické vybavení počítačů
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory,
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a
režimy komunikace.
8. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
paměti, způsoby uložení záznamu.
9. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení;
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a
výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení;
konkrétní zařízení.
### Okruh II: Počítačové sítě a operační systémy
4. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
2. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové
metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj
výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa,
model klient--server.
3. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
konfigurace TCP/IP.
4. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM
sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband.
24. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
25. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
Administrace uživatelů.
### Okruh III: Zpracování dat a informací prostředky ICT
10. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat -- komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
19. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
5. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk;
princip zvuku a videa; charakteristika složek multimediálních
systémů; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění: zdroje
multimediálních dat, forma prezentace multimediálních dat; základní
formáty, jejich dělení, jejich specifikace a historický vývoj;
principy a druhy komprese audio a video signálu
6. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové
vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace
digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; vlastnosti
audiovisuálního díla
### Okruh IV: Algoritmizace a programování
14. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce
(vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
16. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací
jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové,
procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití;
kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené
(pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace,
operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní
typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická
a dynamická alokace paměti;
17. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta,
seznam, zásobník, strom);
### Okruh V: Databázové a informační systémy
17. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu;
datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;
11. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů
pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury
a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné
funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry;
ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro
přístup do DB, úrovně omezení.
### Okruh VI: Webové technologie
19. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura
a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu --
strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
13. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www
aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek,
syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich
odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné
objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika;
asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
14. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU** - možnosti programování www
aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a
vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné;
způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu;
zabezpečení aplikace.
## Nezařazené okruhy
22. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání
světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory,
chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné
modely.
21. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování,;
alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost
obrazu, transformace barev, jas obrazu;  datový objem.
22. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty.
23. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
tiskárny.

Binary file not shown.
Loading…
Cancel
Save