content
pepinno 3 years ago
parent cbfc3f589e
commit 372fe49af2

@ -0,0 +1,59 @@
+++
title = "Státní závěrečné zkoušky"
weight=2
[extra]
heading = ""
nav_right = true
nav_title_right = "Státní závěrečné zkoušky"
icon = "ri-award-fill"
color = "#8FBCBB"
+++
## pro bakalářský studijní obor Informační technologie se zaměřením na vzdělávání
Státní závěrečná zkouška (SZZ) bakalářského studijního oboru Informační
technologie se zaměřením na vzdělávání je realizována ústní formou.
> - V souladu se studijním programem se SZZ skládá z tematických
> okruhů (viz níže), které pokrývají učivo matematiky, fyziky,
> informatiky, elektroniky a elektrotechniky, algoritmizace a
> programování, architektury výpočetních systémů, počítačové
> grafiky, multimédií, síťových prostředků a informačních systémů,
> tvorby webových aplikací a databází.
> - Součástí ústní SZZ je rozbor řešení úloh, která student vypracuje
> v rámci přípravy na zkoušku. Jedná se o úlohy z oblasti
> matematiky, fyziky, algoritmizace, programování, architektury
> výpočetních systémů, tvorby www stránek, počítačových sítí,
> počítačové grafiky a databází (informačních systémů). Úlohy z
> matematiky a fyziky jsou početní. Úlohy z dalších celků se
> většinou týkají vypracování návrhu, řešení dílčího problému, resp.
> úkolu nebo sestavení algoritmu (ve zvoleném jazyce či vývojovým
> diagramem).
> - Při přípravě na zkoušku lze používat pouze matematicko-fyzikální
> tabulky a kalkulátory poskytnuté katedrou před zahájením přípravy
> na zkoušku.
> - O výsledku SZZ bakalářského studijního oboru Informační
> technologie se zaměřením na vzdělávání rozhodne komise na základě
> hodnocení SZZ v souladu se Studijním a zkušebním řádem Univerzity
> Karlovy v Praze, Pedagogické fakulty.
> - Další podmínky organizačního charakteru budou sděleny před
> zahájením zkoušky.
### Okruhy otázek k SZZ pro Bc. studium
- [Okruhy pro jednooborové bakalářské studium][okruhy-bc-1ob-2017]
- [Okruhy pro dvouoborové bakalářské studium][okruhy-bc-2ob-2017]
## pro dvouletý navazující magisterský studijní obor Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ Informační a komunikační technologie
### Okruhy otázek k SZZ pro NMgr. studium
- [Okruhy pro jednooborové navazující magisterské studium][okruhy-nmgr-1ob-2017]
- [Okruhy pro dvouoborové navazující magisterské studium][okruhy-nmgr-2ob-2017]
[okruhy-bc-1ob-2017]: /studenti/szz/okruhy-bc-1ob-2017/
[okruhy-bc-2ob-2017]: /studenti/szz/okruhy-bc-2ob-2017
[okruhy-nmgr-1ob-2017]: /studenti/szz/okruhy-nmgr-1ob-2017
[okruhy-nmgr-2ob-2017]: /studenti/szz/okruhy-nmgr-2ob-2017

@ -0,0 +1,207 @@
+++
title = "Okruhy SZZ NMgr 1obor"
[extra]
heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační a komunikační technologie"
+++
## jednooborové studium
*Platné od 1. 1. 2017*
1. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking -- propojovací
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
802.x - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení -- princip
přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS.
2. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay;
mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích,
protokoly, standardy (1G-4G včetně LTE); bezdrátový broadband --
Bluetooth, WiMAX.
3. **MULTIMEDIA, PROSTOROVÉ ZOBRAZENÍ, ROZŠÍŘENÁ REALITA** -- základní
pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip zvuku a videa;
charakteristika složek multimediálních systémů; druhy a vlastnosti
multimédií a jejich uplatnění: zdroje multimediálních dat, forma
prezentace multimediálních dat; základní formáty, jejich dělení,
jejich specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese
audio a video signálu; typy a způsoby zpracování a prezentace
virtuální a rozšířené reality
4. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové
vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace
digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; tvorba a
vlastnosti audiovisuálního díla
5. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory,
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a
režimy komunikace.
6. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
paměti, způsoby uložení záznamu.
7. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení;
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a
výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení;
konkrétní zařízení.
8. **ELEKTRICKÉ POLE A ZÁKLADY ELEKTRICKÝCH OBVODŮ** -- elektrostatické
pole, jeho vlastnosti a související fyzikální veličiny a vztahy;
kapacitory, jejich princip a chování ve stejnosměrném obvodu; odpor
a rezistory, vodivost; elektrický proud; zdroje elektrického napětí,
přechodový děj v obvodu a ustálený stav, přechodový jev RC;
souvislost elektrostatického pole s obvodovými rovnicemi;
Kirchhoffovy zákony.
9. **ANALÝZA ELEKTRICKÝCH OBVODŮ, STŘÍDAVÝ PRUD** -- ideální a reálný
prvek, náhradní schéma; signál; Ohmův zákon; stejnosměrný a střídavý
obvod, vlastnosti střídavého proudu/napětí, impedance; indukčnost;
harmonický ustálený stav v elektrickém obvodu; magnetické pole,
elektromagnetická indukce, základní veličiny; zdroje napětí; druhy
elektrotechnických schémat.
10. **POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY** -- základní vlastnosti polovodičů,
přechod PN; charakteristiky diody, příklad aplikace; princip použití
bipolárních tranzistorů (spínací a zesilovací režim); další
polovodičové součástky a jejich specifika (Zenerova dioda, LED,
optočlen),vícevrstvé spínací součástky (diak, tyristor, triak).
11. **ČÍSLICOVÁ TECHNIKA A MODULY OBVODŮ** -- Booleova algebra a
základní axiomy, aplikace logickými hradly a dalšími
elektrotechnickými prvky; logické signály, vztah mezi analogovými a
číslicovými signály, převodníky; logické obvody kombinační a
sekvenční; typy kombinačních a sekvenčních logických obvodů,
příklady užití KLO a SLO; klopné obvody.
12. **ZVUK** - Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti (vlnění, intenzita,
výkon, kmitočtové a prostorové charakteristiky); hudební vlastnosti
zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály a jejich
skládání); vnímání zvuku člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení
zvuku); elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum,
filtry, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zpracování
signálu na PC (A/D a D/A převodníky, zvuková karta); zvuková a
hudební data (zvukové formáty, signály a průběhy, šum, měření zvuku,
grafická znázornění, decibely); technická zařízení a prvky,
vlastnosti a použití (elektroakustický řetězec a jeho prvky,
propojování zařízení, poslechové prostředí); zpracování zvuku na
počítači (zvukové editory, filtry, efekty, příklady aplikací pro
práci se zvukem).
13. **KYBERNETIKA** - Vývoj kybernetiky a její vymezení, členění (obory
teoretické a aplikované, technická kybernetika, souvislosti s
pedagogikou -- systémová a kybernetická pedagogika, informatika);
základy teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky,
systémová analýza, řízení, regulace); automatizované systémy a
řízení (řízení a druhy řízení, ovládání, regulace, vyšší formy
řízení -- optimální a adaptivní řízení, umělá inteligence,
programování a souvislosti mezi programováním a realizací logickými
obvody); UML; snímače, čidla a senzory, řešení pro automatizované
zpracování dat; užití jednočipových počítačů a mikrořadičů,
programovatelné logické automaty; souvislosti mezi automaty,
mikroprocesorem, logickými obvody a programovým řešením logické
struktury; robotika (inteligence a umělá inteligence, robotické
sestavy a prvky, robotické stavebnice);
14. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu;
datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;\
15. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů
pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury
a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné
funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry;
ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro
přístup do DB, úrovně omezení.\
16. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura
a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu --
strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
17. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www
aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek,
syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich
odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné
objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika;
asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
18. **VÝVOJ WWW APLIKACÍ** - design a architektura www aplikací,
technická a funkční specifikace; verzovací systémy; jazyk UML;
šablonovací systémy a jejich principy
19. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce
(vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
20. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací
jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové,
procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití;
kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené
(pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace,
operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní
typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická
a dynamická alokace paměti;
21. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta,
seznam, zásobník, strom);
22. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
23. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
24. **UMĚLÁ INTELIGENCE A EVOLUČNÍ TECHNIKY** -- neuronové sítě, neuron,
perceptron; učící algoritmy. Genetické algoritmy - populace, gen,
chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových
sítí a evolučních technik - optimalizační, predikční a klasifikační
úlohy.
25. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj, význam a oblasti
zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové
grafiky; zpracování grafické informace, specifika technického a
programového vybavení pro zpracování grafiky; fyzikální a percepční
vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota;
pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka,
vnímání jasu, vnímání barev, chromatický diagram, gamut lidského
vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní
druhy barevných modelů, ICC profily.
26. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat, metoda rastrového
popisu, metoda vektorového popisu; bitmapová data, barvový atribut,
barevná hloubka, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing;
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace; velikost
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
27. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** --  grafické soubory, grafické
formáty, struktura grafického souboru; druhy a vlastnosti grafických
formátů, oblasti aplikace; komprese dat, hlavní druhy kompresních
algoritmů, charakteristiky a vlastnosti standardních kompresních
algoritmů užívaných v počítačové grafice; rastrové (bitmapové)
formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze
grafických souborů.
28. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY ** --  technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat,
světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto; programy pro
tvorbu a zpracování grafiky, monitory, projektory; tisk, tiskárny.
29. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
30. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
Administrace uživatelů.

@ -0,0 +1,147 @@
+++
title = "Okruhy SZZ Bc 2obor"
[extra]
heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační a komunikační technologie"
+++
## dvouoborové studium
*Platné od 1. 1. 2017*
1. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
2. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové
metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj
výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa,
model klient--server.
3. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
konfigurace TCP/IP.
4. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM
sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband.
5. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk;
princip zvuku a videa; charakteristika složek multimediálních
systémů; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění: zdroje
multimediálních dat, forma prezentace multimediálních dat; základní
formáty, jejich dělení, jejich specifikace a historický vývoj;
principy a druhy komprese audio a video signálu
6. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové
vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace
digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; vlastnosti
audiovisuálního díla
7. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory,
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a
režimy komunikace.
8. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
paměti, způsoby uložení záznamu.
9. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení;
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a
výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení;
konkrétní zařízení.
10. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu;
datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;
11. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů
pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury
a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné
funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry;
ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro
přístup do DB, úrovně omezení.
12. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura
a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu --
strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
13. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www
aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek,
syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich
odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné
objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika;
asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
14. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU** - možnosti programování www
aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a
vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné;
způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu;
zabezpečení aplikace.
15. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce
(vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
16. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací
jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové,
procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití;
kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené
(pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace,
operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní
typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická
a dynamická alokace paměti;
17. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta,
seznam, zásobník, strom);
18. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat -- komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
19. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
20. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání
světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory,
chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné
modely.
21. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování,;
alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost
obrazu, transformace barev, jas obrazu;  datový objem.
22. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty.
23. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
tiskárny.
24. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
25. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
Administrace uživatelů.

@ -0,0 +1,100 @@
+++
title = "Okruhy SZZ NMgr 1obor"
[extra]
heading = "Okruhy ke státní magisterské závěrečné zkoušce"
+++
### pro dvouletý navazující magisterský studijní obor Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ
## Informační a komunikační technologie (jednooborové studium)
### ve studijním programu N 7504 Učitelství pro střední školy
***Platné pro studenty přijaté od 1. 1. 2017 dále***
## **Didaktika informační a komunikační technologie**
1. Základní pojmy a konstrukty z oblasti výchovy a vzdělávání,
systémový pohled na vyučovací proces, předmět a pojetí didaktiky
informačních a komunikačních technologií
2. Informační a komunikační technologie z hlediska kurikulárních
dokumentů v ČR, pojetí cíle a obsahu příslušných vzdělávacích
oblastí rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední
vzdělávání
3. Vzdělávací (výukové) cíle, funkce a druhy cílů při přípravě a
realizaci výuky, techniky vymezování cílů výuky v oblasti
kognitivní, afektivní a psychomotorické, klasifikace (taxonomie)
výukových cílů 
4. Vzdělávací obsah, struktury učiva, uspořádání učiva, didaktická
transformace a úloha mezipředmětových vztahů v oblasti informačních
a komunikačních technologií
5. Učebnice, studijní a pracovní materiály a elektronické informační
zdroje v oblasti informačních a komunikačních technologií, funkce,
kritéria hodnocení, využití   
6. Didaktické zásady jako systém požadavků na podstatné kvality a znaky
vyučovacího procesu a jejich uplatňování v oblasti informačních a
komunikačních technologií
7. Výukové (didaktické) metody, druhy, charakteristiky, aktivizující
výukové metody a jejich aplikace pro naplňování cílů v oblasti
informačních a komunikačních technologií
8. Organizační a sociální formy vyučování a učení v oblasti
informačních a komunikačních technologií
9. Materiální didaktické prostředky, výukové funkce technických
výukových prostředků, didaktické aspekty využití technických
výukových prostředků v oblasti informačních a komunikačních
technologií
10. Problematika využití, resp. tvorby didaktických materiálů,
prezentačních a interaktivních technologií pro podporu oblasti
informačních a komunikačních technologií  
11. Vnější a vnitřní a podmínky vyučování a učení v oblasti informačních
a komunikačních technologií, vzdělávací prostředí, učební metody,
styly, strategie a modely učení
12. Metodické přístupy k projektování, zabezpečení a realizaci témat,
učebních úloh a žákovských činností z oblasti informačních a
komunikačních technologií vymezených v rámcových vzdělávacích
programech pro základní a střední vzdělávání
## **Informační a komunikační technologie ve vzdělávání**
1. Psychodidaktické soustavy, hlavní soudobá paradigmata a směry
vzdělávání, parametry psychodidaktických soustav a jejich vazby
k inovativním přístupům ve vzdělávání a využívání technických
prostředků
2. Behaviorálně orientované psychodidaktické soustavy, behaviorální
a neobehaviorální teorie učení, behaviorální strategie řízení,
programované učení, teoretické základy, historie a transfer do
současnosti, systém řízeného učení
3. Kognitivisticky orientované psychodidaktické soustavy,
konstruktivistická koncepce učení, kognitivní konstruktivismus,
sociální konstruktivismus, konstrukcionismus
4. Problémová vyučovací strategie, pojetí a metodické aspekty
problémového vyučování, využití ICT v problémovém vyučování,
problémová metoda v oblasti informačních a komunikačních technologií
5. Projektová a kolaborativní vyučovací strategie, pojetí a metodické
aspekty problémového vyučování, charakteristiky projektů, využití
ICT v projektovém vyučování, projektová metoda v oblasti
informačních a komunikačních technologií
6. E-learning a jeho využití při podpoře výuky a v rámci celoživotního
vzdělávání, on-line podpora výuky, učební objekty, úložiště učebních
objektů, možnosti, způsoby a specifika využití VLE/LMS jako podpory
učení žáka a činností učitele, kritéria pro hodnocení
elearningových projektů
7. Edukační software a elektronické informační zdroje v edukaci, druhy,
funkce, kritéria hodnocení, právní problematika používání softwaru a
elektronických informačních zdrojů ve školství
8. Koncept informační společnosti, vliv technologií na vývoj
společnosti, konsekvence ekonomické a sociální, hlavní důvody pro
zavádění ICT do vzdělávání; problematika klíčových kompetencí,
kompetencí pro 21. století, informační gramotnosti, ICT gramotnosti
a informační výchovy
9. Proměny edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární
a systémové rovině při změnách edukačního prostředí, paradigma
vzdělávání a organizace vzdělávání
10. Vliv ICT na oblast vzdělávání, jednotlivé prvky edukačního prostředí
a výkon role učitele, vzdělávací prostředí a modely učení tzv.
„síťové" generace, konektivismus, role technologií při hodnocení
výukových výsledků (daty řízené školství)
11. Modely implementace edukačních technologií a inovativních
didaktických metod založených na využívání ICT na úrovni učitele,
vzdělávacích programů a školské instituce
12. Teoretické a praktické aspekty správy technických a síťových
prostředků a informačních systémů vzdělávacích institucí

@ -0,0 +1,92 @@
+++
title = "Okruhy SZZ NMgr 2obor"
[extra]
heading = "Okruhy ke státní magisterské závěrečné zkoušce oboru Informační a komunikační technologie"
+++
### pro dvouletý navazující magisterský studijní obor Učitelství VVP pro ZŠ a SŠ
## Informační a komunikační technologie (dvouoborové studium)
### ve studijním programu N 7504 Učitelství pro střední školy
***Platné pro studenty přijaté od 1. 1. 2017 dále***
## **Didaktika informační a komunikační technologie**
1. Systémový pohled na vyučovací proces, předmět a pojetí didaktiky
informačních a komunikačních technologií
2. Informační a komunikační technologie z hlediska kurikulárních
dokumentů v ČR, pojetí cíle a obsahu příslušných vzdělávacích
oblastí rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední
vzdělávání
3. Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
4. Vzdělávací (výukové) cíle, funkce a druhy cílů při přípravě a
realizaci výuky, techniky vymezování cílů výuky v oblasti
kognitivní, afektivní a psychomotorické, klasifikace (taxonomie)
výukových cílů 
5. Vzdělávací obsah, struktury učiva, uspořádání učiva, didaktická
transformace a úloha mezipředmětových vztahů v oblasti informačních
a komunikačních technologií
6. Učebnice, studijní a pracovní materiály a elektronické informační
zdroje v oblasti informačních a komunikačních technologií, funkce,
kritéria hodnocení, využití
7. Didaktické zásady jako systém požadavků na podstatné kvality a znaky
vyučovacího procesu a jejich uplatňování v oblasti informačních a
komunikačních technologií
8. Výukové (didaktické) metody, druhy, charakteristiky, aktivizující
výukové metody a jejich aplikace pro naplňování cílů v oblasti
informačních a komunikačních technologií
9. Organizační a sociální formy vyučování a učení v oblasti
informačních a komunikačních technologií
10. Materiální didaktické prostředky, výukové funkce technických
výukových prostředků, didaktické aspekty využití technických
výukových prostředků v oblasti informačních a komunikačních
technologií
11. Problematika využití, resp. tvorby didaktických materiálů,
prezentačních a interaktivních technologií pro podporu oblasti
informačních a komunikačních technologií 
12. Vnější a vnitřní a podmínky vyučování a učení v oblasti informačních
a komunikačních technologií, vzdělávací prostředí, učební metody,
styly, strategie a modely učení
## **Informační a komunikační technologie ve vzdělávání**
1. Psychodidaktické soustavy, hlavní soudobá paradigmata a směry
vzdělávání, parametry psychodidaktických soustav a jejich vazby
k inovativním přístupům ve vzdělávání a využívání technických
prostředků
2. Behaviorálně orientované psychodidaktické soustavy, behaviorální
a neobehaviorální teorie učení, behaviorální strategie řízení,
programované učení, teoretické základy, historie a transfer do
současnosti, systém řízeného učení
3. Kognitivisticky orientované psychodidaktické soustavy,
konstruktivistická koncepce učení, kognitivní konstruktivismus,
sociální konstruktivismus, konstrukcionismus
4. Problémová vyučovací strategie, pojetí a metodické aspekty
problémového vyučování, využití ICT v problémovém vyučování,
problémová metoda v oblasti informačních a komunikačních technologií
5. Projektová a kolaborativní vyučovací strategie, pojetí a metodické
aspekty projektového vyučování, charakteristiky projektů, využití
ICT v projektovém vyučování, projektová metoda v oblasti
informačních a komunikačních technologií
6. E-learning a jeho využití při podpoře výuky a v rámci celoživotního
vzdělávání, on-line podpora výuky, učební objekty, úložiště učebních
objektů, VLE/LMS jako podpora učení žáka a činností učitele,
kritéria pro hodnocení elearningových projektů
7. Edukační software a elektronické informační zdroje v edukaci, druhy,
funkce, kritéria hodnocení, právní problematika používání softwaru a
elektronických informačních zdrojů ve školství
8. Koncept informační společnosti, vliv technologií na vývoj
společnosti, hlavní důvody pro zavádění ICT do vzdělávání;
9. Problematika klíčových kompetencí, kompetencí pro 21. století,
digitální (informační, ICT) gramotnosti a informačně technologické
výchovy
10. Proměny edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární
a systémové rovině při změnách edukačního prostředí, paradigma
vzdělávání a organizace vzdělávání
11. Vliv ICT na oblast vzdělávání, jednotlivé prvky edukačního prostředí
a výkon role učitele, vzdělávací prostředí a modely učení tzv.
„síťové" generace, konektivismus,
12. Modely implementace edukačních technologií a inovativních
didaktických metod založených na využívání ICT, role technologií při
hodnocení výukových výsledků (daty řízené školství)
Loading…
Cancel
Save