forked from kittv/web
1
0
Fork 0
You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
web/content/studenti/szz/otazky2020.md

76 lines
9.1 KiB
Markdown

This file contains invisible Unicode characters!

This file contains invisible Unicode characters that may be processed differently from what appears below. If your use case is intentional and legitimate, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal hidden characters.

This file contains ambiguous Unicode characters that may be confused with others in your current locale. If your use case is intentional and legitimate, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to highlight these characters.

+++
title = "Otázky podle okruhů SZZ Bc 1obor"
[extra]
heading = "Otázky podle okruhů SZZ Bc 1obor"
+++
### Technické vybavení počítačů, elektronika a elektrotechnika
1. Procesor, základní části procesoru, stavba a funkce.
11. Základní deska, stavba a funkce.
12. Rozdělení pamětí počítače, typy pamětí a jejich charakteristika.
13. Vnější paměti, typy a jejich charakteristika.
14. Historie, druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení; konkrétní zařízení.
15. Popište nebo vymezte elektrostatické pole, napětí, proud, Ohmův zákon, kondenzátor a kapacitu, Kirchhofovy zákony, souvislosti mezi elektrostatickým polem a zákony
16. Vymezte kombinační logické obvody - hradla, druhy KLO, blokové/funční schéma některých KLO, příklad číslicového obvodu
17. Ideální a reálný prvek, náhradní schéma; signál; Ohmův zákon; stejnosměrný a střídavý obvod, vlastnosti střídavého proudu/napětí, impedance;
18. Základní vlastnosti polovodičů, přechod PN; charakteristiky diody, princip použití bipolárních tranzistorů (zesilovač, spínač jako logický člen)
19. Charakterizujte číslicovou techniku, Booleovu algebru a logické funkce, možnosti tvorby číslicových obvodů, kombinační a sekvenční logické obvody.
### Počítačové sítě a operační systémy
11. Internetworking propojovací prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody, Standardy Ethernet 802.3, IEEE 802.11 - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody.
2. Konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení princip přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS.
3. Telefonní systém POTS, digitální sítě ISDN; asymetrické a symetrické xDSL, přenosová technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay; mobilní komunikace GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích
48. Objasněte základní pojmy z oblasti počítačových systémů, víceprocesorové systémy, popište modely OS, jejich rozdělení, moduly a zařízení
49. Charakterizujte OS rodiny MS Windows, popište jejich adresářovou strukturu, koncepci ovládání, ovládací panel, instalaci/deinstalaci HW a SW. Uvďte příklady blokových a znakových zařízení. Co to jsou registry a k čemu slouží bitově orientovaný registr.
50. Charakterizujte OS typu UNIX, popište jeho adresářovou strukturu, koncepci konfigurace a připojování souborově orientovaných zařízení. Uvďte příklady blokových a znakových zařízení. K čemu slouží bitově orientovaný registr.
51. Uveďte příkazy pro práci se soubory a adresář v unixu. Popište koncepce a příkazy pro nastavení uživatelských práv, příkazy pro změnu vlastníka a skupiny souborů.
52. Rozdělení datových sítí; topologie sítí využití a vlastnosti; referenční model ISO/OSI, síťová architektura TCP/IP popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
53. Řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; směrování funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj výpočetního modelu centralizovaná a decentralizována správa, model klientserver.
### Zpracování dat a informací prostředky ICT
20. Informace jako pojem; Zpráva, informace, data; Přenos informace a entropie.
40. Komprese a uchování dat Komprese textových, video a audio dat; RLE, Huffmanův, LZW algoritmus; Samoopravné kódy.
41. TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ konečný automat a jeho definice; Mooruv a Mealyho automat; Strukturální a funkční podobnost automatu; Optimalizace automatu; Karnaughova mapa;
42. Abstraktní model počítače Von Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj (TS); Specifika VN a TS a jejich dopady;
43. neuronové sítě, neuron, perceptron; učící algoritmy. Genetické algoritmy - populace, gen, chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových sítí a evolučních technik - optimalizační, predikční a klasifikační úlohy.
### Algoritmizace a programování
25. Charakterizujte pojem algoritmus, jeho vlastnosti a popište základní algoritmické konstrukce včetně jejich vyjádření vývojovým diagramem.
35. Charakterizujte způsoby vyjádření algoritmu a uveďte vztah mezi pojmy algoritmus a počítačový program. Objasněte pojmy sémantika a syntaxe a s pomocí zvoleného programovacího jazyka vysvětlete základní programové (algoritmické) konstrukce.
36. Objasněte pojem počítačový program a vysvětlete souvislost mezi strojovým kódem, assemblerem a programovacím jazykem. Popište hlavní druhy programovacích jazyků a oblasti jejich použití.
37. Vysvětlete pojmy proměnná a datový typ, uveďte druhy datových typů a objasněte na konkrétních příkladech souvisloti mezi datovým typem, přetypováním, operací (operátory) a prioritou operátoru.
38. Objasněte podstatu objektově orientovaného programování a vysvětlete vsouvislostech pojmy třída, objekt, konstruktor, metoda, vlastnosti a dědičnost.
### Počítačová grafika a multimédia
30. Vysvětlete pojem multimedium, multimediální aplikace, multimediální technologie. Charakterizujte jednotlivé typy multimediálních dat. Vysvětlete princip digitalizace multimediálních dat a uveďte specifika digitalizace.
5. Vysvětlete, jaký je rozdíl v hraničních a objemových modelech, v jakých aplikačních oblastech jsou využívány. Jaké transformace těles znáte? Jak jsou obvykle řešeny transformace těles v grafických aplikacích?
6. Vysvětlete řešení viditelnosti pomocí malířova algoritmu a Z bufferu. Porovnejte je z hlediska rychlosti výpočtu, jednoduchosti implementace a jejich univerzálnosti (popište problematické situace).
7. Vysvětlete princip komprese barevného digitálního videosignálu. Popište základní parametry a jednotlivé kompresní standardy. Uveďte možné oblasti využití jednotlivých typů komprese.
8. Televizní normy. Objasněte princip a význam televizních norem, charakterizujte jednotlivé normy, uveďte jejich základní specifikaci. Porovnejte principy a standardy analogového vysílání vůči digitálnímu. Uveďte současné normy digitálního vysílání.
9. Základní architektura počítače, funkce a charakteristika základních částí, von Neumannovo schéma.
20. Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti (vlnění, intenzita, kmitočtové a prostorové charakteristiky); princip zpracování signálu na PC (A/D a D/A převodníky, zvuková karta); zpracování zvuku na počítači.
44. Světlo, vnímání jasu a barev zrakem, barevné prostory a barevné modely.
45. Rozlišení a velikost digitálního obrazu, vzorkování a alias, způsoby vyjádření barvy, jas obrazu a jeho transformace.
46. Druhy grafických formátů a charakteristiky jejich zástupců, komprese dat a hlavní kompresní algoritmy, úprava a konverze grafických souborů.
47. Světlocitlivé snímací prvky, druhy a hlavní parametry světlocitlivých snímacích prvků, skenery, princip, druhy a hlavní parametry skenerů.
### Databázové a informační systémy
41. Popište jednotlivé přístupy ke zpracování dat v historickém přehledu s jejich výhodami a nedostatky.
24. Popište jednotlivé modely dat a datové struktury, specifikujte jejich základní vlastnosti s příklady použití.
25. Vysvětlete účel a postup modelování databáze, popište konceptuální model relačního schématu DB.
26. Popište relační datový model a způsoby jeho znázornění konceptuálním a fyzickým E-R schématem.
27. Specifikujte pojem „normalizace databáze“ a jeho účel, popište jednotlivé normální formy, uveďte příklady.
28. Popište jazyk SQL, jeho synatxi a jednotlivé příkazy v dělení do hlavních podskupin. Uveďte příklady základních agregačních a dalších vestavěných funkcí.
29. Popište možnosti jazyka SQL a jeho příkazy pro vytváření pohledů, procedur a funkcí. Objasněte princip práce s trigerry a transakcemi. Uveďte možnosti nastavení přístupových práv ve zvoleném SŘBD.
### Webové technologie
48. Popište jazyk (X)HTML v historickém vývoji jednotlivých verzí podle W3C, specifikujte jeho zařazení, klíčové vlastnosti a syntaxi.
31. Popište technologii CSS, specifikujte vlastnosti, způsoby začlenění do www stránky, syntaxi a klíčové atributy a hodnoty.
32. Popište jazyk JavaScript, specifikujte jeho zařazení, klíčové vlastnosti a syntaxi.
33. Popište specifika programování www stránek na straně klienta a na straně serveru. Popište vybraný jazyk určený pro tvorbu skripů na straně serveru.
### Kybernetika
21. Charakterujte pojem kyberenetika a přibližte její dělení, dále pojem systém a pojmy související.
22. Charakterizujte regulaci, regulovaný obvod, jeho prvky, signály a vlastnosti, senzory a akční čidla. Uveďte příklady regulovaných obvodů a jejich technické prvky.