forked from kittv/web
1
0
Fork 0
You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
web/content/studenti/bakalarske/okruhy2010-jednoobor.md

16 KiB

+++ title = "Okruhy SZZ jednoobor 2010"

[extra] heading = "Okruhy otázek ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační technologie (jednooborové studium)" +++

Platné pro studenty přijaté před 1. 1. 2017

  1. ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ PC -- základní pojmy, druhy výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo schéma výpočetního systému -- základní komponenty x Harvardská architektura (porovnání, rozdíly); sběrnice (BUS) -- princip, vlastnosti, standardizace; řadič (CONTROLLER); mikroprocesory a jejich specifikace -- typy mikroprocesorů a jejich vlastnosti, architektury CPU; instrukční sady a jejich rozšíření, strojový kód; základní deska -- čipové sady a jejich vlastnosti; systémové zdroje; bloková schémata; rozhraní, kabeláž, konektory, napájení, chlazení.
  2. TECHNICKÉ VYBAVENÍ POČÍTAČŮ -- zařízení vstupu a výstupu -- historie, druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, možnosti zapojení a napájení/nabíjení; typy a režimy komunikace; konkrétní zařízení.
  3. PAMĚTI -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do paměti, způsoby uložení záznamu.
  4. ELEKTROTECHNIKA -  základní pojmy z elektřiny obvodů (napětí, proud, odpor, výkon, Jouleovo teplo, ideální a reálný prvek, zdroj a spotřebič) a související vztahy; základní zákony (Ohmův zákon, Kirchhoffovy zákony) a principy řešení elektrických obvodů; základní pasivní prvky elektrických obvodů (charakteristika, principy, chování v obvodech); obvodové veličiny zohledňující čas (signál, časové průběhy, parametry obvodů v ustáleném stavu, veličiny v diferenciálním tvaru).  
  5. ELEKTROSTATICKÉ A ELEKTROMAGNETICKÉ POLE -- elektrostatické pole, jeho vlastnosti a související vztahy (náboj, Coulombův zákon, intenzita, potenciál); magnetické pole (vymezení, vznik, základní veličiny a vztahy, magnety); elektromagnetické pole (vymezení, vznik, základní veličiny a vztahy), souvislosti s elektrostatickým polem; indukčnost a cívky. 
  6. POLOVODIČE A LOGICKÉ OBVODY -- polovodiče, přechod PN, základní charakteristiky diod; polovodičové součástky (tranzistor, tyristor, diak, triak) -- charakteristiky a použití; zdroje napětí; číslicová technika -- základní logické obvody, sekvenční a kombinační obvody (principy a příklady), příklady realizace logických funkcí a hradel prvky a součástkami.
  7. ALGORITMUS -- vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní algoritmické konstrukce a jejich charakteristika; způsoby vyjádření algoritmu; pojmy syntax a sémantika; program, programové konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím).
  8. DATOVÉ TYPY A OPERACE -- datové typy základní a složené; operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická a dynamická alokace paměti; programovací jazyky -- programovací jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované -- objektové, procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití, kompilace a interpretace.
  9. OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ -- základní pojmy OOP (třída, objekt, konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); význam dědičnosti; polymorfizmus; programovací jazyk Java a výjimky, třída Exception; práce se souborem v jazyce Java, a třídy pro práci s textovým souborem. 
  10. PROPEDEUTICKÉ PROGRAMOVACÍ JAZYKY -- charakteristika programovacích jazyků, typologie a specifika užití, vývojová prostředí; základy logiky (logické typy a logické operátory, základní logické konstrukce, výroková a fuzzy logika); algoritmické principy a ICT (algoritmické prvky a datové struktury v programovacích jazycích, algoritmické prvky v aplikačních programech, objektový přístup k datům); prostředky a programy pro znázorňování prvků a vztahů při návrhu a vývoji programů a systémů; specifika vývoje programů pro různé OS a pro jednočipové systémy.
  11. OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ -- základní pojmy a orientace v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk, swap soubor); souborové systémy; virtuální počítač.
  12. UNIX, LINUX -- základní charakteristika, vlastnosti, historie; Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell -- druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související příkazy; filtry; editor vi a řádkový editor sed; scripty v Unixu.
  13. OPERAČNÍ SYSTÉMY MICROSOFT -- základní charakteristika, vlastnosti; operační systém DOS a 16 bitové verze Windows, soubor msdos.sys a jeho význam pro chování OS; souborový systém FAT, adresářová struktura; Windows 9x (32 bit) a NT (32 a 64 bit), klientské a serverové verze; souborový systém NTFS a ReFS; nástroje pro administraci souborových systémů; instalace programového a technického vybavení; počítačová síť v prostředí Windows; registry a jejich umístění.
  14. TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY -- vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové grafiky, vizualizace, zpracování grafické informace; fyzikální a percepční vlastnosti světla; vnímání světla zrakem, vnímání jasu; pojem barvy; vnímání barev, barevný kontrast; barevné prostory, chromatický diagram, gamut lidského vidění; způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní druhy barevných modelů, ICC profily.
  15. GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU -- druhy a zdroje grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data, barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace;  reprezentace obrazu, digitalizace, kvantování, vzorkování, vzorkovací metody; alias a antialiasing, rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace, velikost obrazu, transformace barev, dithering;; jas obrazu, histogram, gamma, transformace, jasové stupnice, datový objem.
  16. GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY -- struktura grafického souboru, druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze grafických souborů.
  17. TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY NA PC --  technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat; světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a tiskárny.
  18. INFORMATIKA A INFORMATIZACE -- informace jako pojem; zpráva, informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
  19. TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ - konečný automat a jeho definice; Moorův a
    Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj.
  20. NEURONOVÉ SÍTĚ A EVOLUČNÍ TECHNIKY -- neuronové sítě, neuron, perceptron; učící algoritmy. Genetické algoritmy - populace, gen, chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových sítí a evolučních technik - optimalizační a klasifikační úlohy.
  21. AUTOMATIZACE A KYBERNETIKA - kybernetika (vývoj kybernetiky a její vymezení, členění -- obory teoretické a aplikované, technická kybernetika); teorie informace a příklady aplikace do ICT; základy teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky, systémová analýza, řízení, regulace); automatizace, automatizované systémy a řízení (vývoj, znázorňování a modelování systémů, technické prostředky, řízení a druhy řízení, ovládání, regulace, vyšší formy řízení -- optimální a adaptivní řízení, umělá inteligence); technická a programová řešení regulačních obvodů, programovatelné logické automaty; robotika (inteligence a umělá inteligence, robotické sestavy a prvky, robotické stavebnice); základy biometrie.
  22. TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE -- definice základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP -- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní; základy datových komunikací; přenos v základním a přeloženém pásmu, analogový a digitální přenos; přenosový média a multiplex.
  23.  PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL -- přístupové metody - řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; směrování - funkce síťové vrstvy, směrovací algoritmy a protokoly; transportní vrstva -- její funkce, porty a sockety; aplikační vrstva -- její funkce a služby; vývoj výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa, model klient-server.
  24. INTERNETWORKING A ETHERNET -- internetworking -- propojovací prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); 802.x - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení -- princip přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS.
  25. BASEBAND A BROADBAND -- telefonní systém POTS, digitální sítě ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay; mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích, protokoly, standardy (1G-4G včetně LTE); bezdrátový broadband -- Bluetooth, WiMAX.
  26. TECHNOLOGIE PRO TVORBU STRUKTURY WWW STRÁNEK -- vývoj jazyka (X)HTML v historickém kontextu, struktura a syntaxe kódu; struktura www dokumentu -- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; komponenty pro vkládání multimediálních a interaktivních prvků; metody přenosu dat na www; technologie pro tvorbu vzhledu a dynamických prvků www stránky; validační standardy W3C; kritéria pro hodnocení www stránek (validita kódu, přístupnost, použitelnost).
  27. TECHNOLOGIE PRO VÝVOJ DESIGNU WWW STRÁNEK -- vývoj CSS technologie, syntaxe, umístění; kaskádové definice stylu; CSS selektory; klíčové rodiny vlastností CSS; tvorba rozložení šablony stránky, CSS pozicování prvků; sémantické prvky ve stránce a jejich význam; řešení zobrazení stránky na různých zařízeních; responsivní a parallax design.
  28. MOŽNOSTI PROGRAMOVÁNÍ WWW APLIKACÍ -- programování na straně klienta,  JavaScript -- syntaxe jazyka, způsoby zápisu do HTML stránek; objektová struktura JavaScriptu, události a akce JavaScriptu; soudobé JS knihovny a jejich specifika; neobtruzivní JavaScript; programování na straně serveru; principy a specifika serverových programovacích jazyků; popis vybrané serverové technologie; asynchronní metody přenosu dat mezi serverem a prohlížečem (AJAX).
  29. DATABÁZOVÉ SYSTÉMY, DATOVÉ MODELY A STRUKTURY -- popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury - výčet a příklady výskytu;  datové modely a jejich aspekty; modelování databáze - význam a postup; konceptuální a fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy.
  30. VÝVOJ DATABÁZOVÉ APLIKACE - ŽIVOTNÍ CYKLUS, STRUKTURA, TECHNOLOGIE -- možnosti návrhu struktury databázové aplikace; životní cykly vývoje informačního systému;  rámcové a prováděcí fáze životního cyklu; volba technologií pro implementaci; agilní metody vývoje aplikace, přenos dat a komunikace aplikace s databázovým systémem (SŘBD); technologie pro tvorbu databázového rozhraní (pohledy, procedury, funkce, triggery); nastavení práv pro přístup do DB, úrovně omezení.
  31. DIGITÁLNÍ ZPRACOVÁNÍ ZVUKU -- fyzikální vlastnosti zvuku (vznik zvuku, vlnění, intenzita, výkon, kmitočtové a prostorové charakteristiky); hudební vlastnosti zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály a jejich skládání); vnímání zvuku člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení zvuku); elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum, filtry, RC/LC/RLC členy, A/D a D/A převodníky, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zvuková a hudební data (zvukové formáty, signály a průběhy, měření zvuku, grafická znázornění); technická zařízení a prvky, vlastnosti a použití (zvuková linka, propojování zařízení, vlastnosti komerčních zařízení, vstupní a výstupní akustické prvky řetězce, prvky a zařízení zpracovávající signál, poslechové prostředí).
  32. MULTIMEDIA, PROSTOROVÉ ZOBRAZENÍ, ROZŠÍŘENÁ REALITA -- základní pojmy: multimédia, grafika, video, virtuální realita, rozšířená realita, prostorové zobrazení; princip zvuku a videa; charakteristika multimediálních složek; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění: zdroje multimediálních dat, forma prezentace multimediálních dat; základní formáty, jejich dělení, jejich specifikace a historický vývoj; typy a způsoby zpracování a prezentace virtuální reality a rozšířené reality.
  33. HARDWARE A SOFTWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ, PRINCIPY ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÁLNÍCH DAT -- vývoj, druhy, principy a základní charakteristiky prvků a zařízení pro snímání a reprodukci zvuku, statického a dynamického obrazu; standardy pro zpracování a kódování zvuku a videa, základní parametry; komprese dat; zvukové editory a způsob zpracování zvuku; SW pro práci s videem -- charakteristika, funkce; charakteristika specializovaných programů pro animaci, vytváření virtuálních scén a práci s rozšířenou realitou; základní principy a fáze tvorby multimediálního projektu, aplikace rozšířené reality.