1obor k exportu na poradu

pull/42/head
pepinno 8 months ago
parent 5de6dc3695
commit afec424b46

@ -7,11 +7,11 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
## jednooborové studium
*Platné od 1. 1. 2020*
*Platné od 1. 9. 2023*
## Oblast 1 - Informační a komunikační technologie
### Okruh I: Technické vybavení počítačů, elektronika a elektrotechnika
### Technické vybavení počítačů, elektronika a elektrotechnika
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
@ -48,7 +48,7 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
polovodičové součástky a jejich specifika (Zenerova dioda, LED,
optočlen),vícevrstvé spínací součástky (diak, tyristor, triak).
### Okruh II: Počítačové sítě a operační systémy
### Počítačové sítě a operační systémy
7. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking -- propojovací
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
@ -81,7 +81,7 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
Administrace uživatelů.
### Okruh III: Zpracování dat a informací prostředky ICT
### Zpracování dat a informací prostředky ICT
11. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
@ -100,24 +100,10 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových
sítí a evolučních technik - optimalizační, predikční a klasifikační
úlohy.
11. **ZVUK** - Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti (vlnění, intenzita,
výkon, kmitočtové a prostorové charakteristiky); hudební vlastnosti
zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály a jejich
skládání); vnímání zvuku člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení
zvuku); elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum,
filtry, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zpracování
signálu na PC (A/D a D/A převodníky, zvuková karta); zvuková a
hudební data (zvukové formáty, signály a průběhy, šum, měření zvuku,
grafická znázornění, decibely); technická zařízení a prvky,
vlastnosti a použití (elektroakustický řetězec a jeho prvky,
propojování zařízení, poslechové prostředí); zpracování zvuku na
počítači (zvukové editory, filtry, efekty, příklady aplikací pro
práci se zvukem).
## Oblast 2 - Programování a aplikace výpočetních systémů
### Okruh I: Algoritmizace a programování
### Algoritmizace a programování
1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
@ -136,7 +122,49 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta,
seznam, zásobník, strom);
### Okruh II: Vývojové prostředky a prostředí
### Počítačová grafika a multimédia
4. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj, význam a oblasti
zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové
grafiky; zpracování grafické informace, specifika technického a
programového vybavení pro zpracování grafiky; fyzikální a percepční
vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota;
pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka,
vnímání jasu, vnímání barev, chromatický diagram, gamut lidského
vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní
druhy barevných modelů, ICC profily.
26. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat, metoda rastrového
popisu, metoda vektorového popisu; bitmapová data, barvový atribut,
barevná hloubka, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing;
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace; velikost
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
27. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** --  grafické soubory, grafické
formáty, struktura grafického souboru; druhy a vlastnosti grafických
formátů, oblasti aplikace; komprese dat, hlavní druhy kompresních
algoritmů, charakteristiky a vlastnosti standardních kompresních
algoritmů užívaných v počítačové grafice; rastrové (bitmapové)
formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze
grafických souborů.
28. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** --  technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat,
světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto; programy pro
tvorbu a zpracování grafiky, monitory, projektory; tisk, tiskárny.
11. **ZVUK** - Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti (vlnění, intenzita,
výkon, kmitočtové a prostorové charakteristiky); hudební vlastnosti
zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály a jejich
skládání); vnímání zvuku člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení
zvuku); elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum,
filtry, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zpracování
signálu na PC (A/D a D/A převodníky, zvuková karta); zvuková a
hudební data (zvukové formáty, signály a průběhy, šum, měření zvuku,
grafická znázornění, decibely); technická zařízení a prvky,
vlastnosti a použití (elektroakustický řetězec a jeho prvky,
propojování zařízení, poslechové prostředí); zpracování zvuku na
počítači (zvukové editory, filtry, efekty, příklady aplikací pro
práci se zvukem).
4. **MULTIMEDIA, PROSTOROVÉ ZOBRAZENÍ, ROZŠÍŘENÁ REALITA** -- základní
pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip zvuku a videa;
charakteristika složek multimediálních systémů; druhy a vlastnosti
@ -150,8 +178,8 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; tvorba a
vlastnosti audiovisuálního díla
### Okruh III: Databázové a informační systémy
6. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
### Databázové a informační systémy
11. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu;
datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a
@ -164,8 +192,8 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro
přístup do DB, úrovně omezení.\
### Okruh IV: Webové technologie
8. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
### Webové technologie
13. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura
a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu --
strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
@ -184,7 +212,6 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
## Oblast 3 - Nezařazené okruhy
13. **KYBERNETIKA** - Vývoj kybernetiky a její vymezení, členění (obory
teoretické a aplikované, technická kybernetika, souvislosti s
pedagogikou -- systémová a kybernetická pedagogika, informatika);
@ -199,33 +226,3 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa
mikroprocesorem, logickými obvody a programovým řešením logické
struktury; robotika (inteligence a umělá inteligence, robotické
sestavy a prvky, robotické stavebnice);
25. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj, význam a oblasti
zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové
grafiky; zpracování grafické informace, specifika technického a
programového vybavení pro zpracování grafiky; fyzikální a percepční
vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota;
pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka,
vnímání jasu, vnímání barev, chromatický diagram, gamut lidského
vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní
druhy barevných modelů, ICC profily.
26. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat, metoda rastrového
popisu, metoda vektorového popisu; bitmapová data, barvový atribut,
barevná hloubka, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing;
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace; velikost
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
27. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** --  grafické soubory, grafické
formáty, struktura grafického souboru; druhy a vlastnosti grafických
formátů, oblasti aplikace; komprese dat, hlavní druhy kompresních
algoritmů, charakteristiky a vlastnosti standardních kompresních
algoritmů užívaných v počítačové grafice; rastrové (bitmapové)
formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze
grafických souborů.
28. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** --  technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat,
světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto; programy pro
tvorbu a zpracování grafiky, monitory, projektory; tisk, tiskárny.

Loading…
Cancel
Save