|
|
|
|
# Okruhy otázek ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační technologie (dvouoborové studium)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Platné od 1. 1. 2017*
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
|
|
|
|
|
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití
|
|
|
|
|
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP
|
|
|
|
|
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
|
|
|
|
|
2. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové
|
|
|
|
|
metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
|
|
|
|
|
směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj
|
|
|
|
|
výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa,
|
|
|
|
|
model klient--server.
|
|
|
|
|
3. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací
|
|
|
|
|
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
|
|
|
|
|
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
|
|
|
|
|
802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
|
|
|
|
|
konfigurace TCP/IP.
|
|
|
|
|
4. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
|
|
|
|
|
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
|
|
|
|
|
technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM
|
|
|
|
|
sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband.
|
|
|
|
|
5. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk;
|
|
|
|
|
princip zvuku a videa; charakteristika složek multimediálních
|
|
|
|
|
systémů; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění: zdroje
|
|
|
|
|
multimediálních dat, forma prezentace multimediálních dat; základní
|
|
|
|
|
formáty, jejich dělení, jejich specifikace a historický vývoj;
|
|
|
|
|
principy a druhy komprese audio a video signálu
|
|
|
|
|
6. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové
|
|
|
|
|
vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace
|
|
|
|
|
digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; vlastnosti
|
|
|
|
|
audiovisuálního díla
|
|
|
|
|
7. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
|
|
|
|
|
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
|
|
|
|
|
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
|
|
|
|
|
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory,
|
|
|
|
|
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a
|
|
|
|
|
režimy komunikace.
|
|
|
|
|
8. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
|
|
|
|
|
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
|
|
|
|
|
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
|
|
|
|
|
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
|
|
|
|
|
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
|
|
|
|
|
paměti, způsoby uložení záznamu.
|
|
|
|
|
9. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní
|
|
|
|
|
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení;
|
|
|
|
|
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a
|
|
|
|
|
výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení;
|
|
|
|
|
konkrétní zařízení.
|
|
|
|
|
10. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
|
|
|
|
|
popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu;
|
|
|
|
|
datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
|
|
|
|
|
aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a
|
|
|
|
|
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
|
|
|
|
|
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;
|
|
|
|
|
11. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů
|
|
|
|
|
pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury
|
|
|
|
|
a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné
|
|
|
|
|
funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry;
|
|
|
|
|
ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro
|
|
|
|
|
přístup do DB, úrovně omezení.
|
|
|
|
|
12. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
|
|
|
|
|
jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura
|
|
|
|
|
a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu --
|
|
|
|
|
strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
|
|
|
|
|
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
|
|
|
|
|
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
|
|
|
|
|
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
|
|
|
|
|
13. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www
|
|
|
|
|
aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek,
|
|
|
|
|
syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich
|
|
|
|
|
odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné
|
|
|
|
|
objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika;
|
|
|
|
|
asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
|
|
|
|
|
14. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU** - možnosti programování www
|
|
|
|
|
aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a
|
|
|
|
|
vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné;
|
|
|
|
|
způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu;
|
|
|
|
|
zabezpečení aplikace.
|
|
|
|
|
15. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
|
|
|
|
|
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
|
|
|
|
|
vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce
|
|
|
|
|
(vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
|
|
|
|
|
16. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací
|
|
|
|
|
jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové,
|
|
|
|
|
procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití;
|
|
|
|
|
kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené
|
|
|
|
|
(pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace,
|
|
|
|
|
operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní
|
|
|
|
|
typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická
|
|
|
|
|
a dynamická alokace paměti;
|
|
|
|
|
17. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt,
|
|
|
|
|
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
|
|
|
|
|
význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta,
|
|
|
|
|
seznam, zásobník, strom);
|
|
|
|
|
18. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
|
|
|
|
|
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
|
|
|
|
|
dat -- komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
|
|
|
|
|
19. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
|
|
|
|
|
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
|
|
|
|
|
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
|
|
|
|
|
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
|
|
|
|
|
20. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
|
|
|
|
|
zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání
|
|
|
|
|
světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory,
|
|
|
|
|
chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné
|
|
|
|
|
modely.
|
|
|
|
|
21. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
|
|
|
|
|
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
|
|
|
|
|
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
|
|
|
|
|
popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování,;
|
|
|
|
|
alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost
|
|
|
|
|
obrazu, transformace barev, jas obrazu; datový objem.
|
|
|
|
|
22. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
|
|
|
|
|
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
|
|
|
|
|
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
|
|
|
|
|
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty.
|
|
|
|
|
23. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
|
|
|
|
|
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
|
|
|
|
|
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
|
|
|
|
|
tiskárny.
|
|
|
|
|
24. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
|
|
|
|
|
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
|
|
|
|
|
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
|
|
|
|
|
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
|
|
|
|
|
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
|
|
|
|
|
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
|
|
|
|
|
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
|
|
|
|
|
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
|
|
|
|
|
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
|
|
|
|
|
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
|
|
|
|
|
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
|
|
|
|
|
25. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
|
|
|
|
|
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
|
|
|
|
|
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
|
|
|
|
|
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
|
|
|
|
|
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
|
|
|
|
|
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
|
|
|
|
|
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
|
|
|
|
|
Administrace uživatelů.
|