|
|
|
|
# Okruhy otázek ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační technologie (jednooborové studium)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Platné od 1. 1. 2017*
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking -- propojovací
|
|
|
|
|
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
|
|
|
|
|
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
|
|
|
|
|
802.x - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
|
|
|
|
|
konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení -- princip
|
|
|
|
|
přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS.
|
|
|
|
|
2. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
|
|
|
|
|
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
|
|
|
|
|
technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay;
|
|
|
|
|
mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích,
|
|
|
|
|
protokoly, standardy (1G-4G včetně LTE); bezdrátový broadband --
|
|
|
|
|
Bluetooth, WiMAX.
|
|
|
|
|
3. **MULTIMEDIA, PROSTOROVÉ ZOBRAZENÍ, ROZŠÍŘENÁ REALITA** -- základní
|
|
|
|
|
pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip zvuku a videa;
|
|
|
|
|
charakteristika složek multimediálních systémů; druhy a vlastnosti
|
|
|
|
|
multimédií a jejich uplatnění: zdroje multimediálních dat, forma
|
|
|
|
|
prezentace multimediálních dat; základní formáty, jejich dělení,
|
|
|
|
|
jejich specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese
|
|
|
|
|
audio a video signálu; typy a způsoby zpracování a prezentace
|
|
|
|
|
virtuální a rozšířené reality
|
|
|
|
|
4. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové
|
|
|
|
|
vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace
|
|
|
|
|
digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; tvorba a
|
|
|
|
|
vlastnosti audiovisuálního díla
|
|
|
|
|
5. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
|
|
|
|
|
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
|
|
|
|
|
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
|
|
|
|
|
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory,
|
|
|
|
|
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a
|
|
|
|
|
režimy komunikace.
|
|
|
|
|
6. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
|
|
|
|
|
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
|
|
|
|
|
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
|
|
|
|
|
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
|
|
|
|
|
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
|
|
|
|
|
paměti, způsoby uložení záznamu.
|
|
|
|
|
7. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní
|
|
|
|
|
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení;
|
|
|
|
|
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a
|
|
|
|
|
výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení;
|
|
|
|
|
konkrétní zařízení.
|
|
|
|
|
8. **ELEKTRICKÉ POLE A ZÁKLADY ELEKTRICKÝCH OBVODŮ** -- elektrostatické
|
|
|
|
|
pole, jeho vlastnosti a související fyzikální veličiny a vztahy;
|
|
|
|
|
kapacitory, jejich princip a chování ve stejnosměrném obvodu; odpor
|
|
|
|
|
a rezistory, vodivost; elektrický proud; zdroje elektrického napětí,
|
|
|
|
|
přechodový děj v obvodu a ustálený stav, přechodový jev RC;
|
|
|
|
|
souvislost elektrostatického pole s obvodovými rovnicemi;
|
|
|
|
|
Kirchhoffovy zákony.
|
|
|
|
|
9. **ANALÝZA ELEKTRICKÝCH OBVODŮ, STŘÍDAVÝ PRUD** -- ideální a reálný
|
|
|
|
|
prvek, náhradní schéma; signál; Ohmův zákon; stejnosměrný a střídavý
|
|
|
|
|
obvod, vlastnosti střídavého proudu/napětí, impedance; indukčnost;
|
|
|
|
|
harmonický ustálený stav v elektrickém obvodu; magnetické pole,
|
|
|
|
|
elektromagnetická indukce, základní veličiny; zdroje napětí; druhy
|
|
|
|
|
elektrotechnických schémat.
|
|
|
|
|
10. **POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY** -- základní vlastnosti polovodičů,
|
|
|
|
|
přechod PN; charakteristiky diody, příklad aplikace; princip použití
|
|
|
|
|
bipolárních tranzistorů (spínací a zesilovací režim); další
|
|
|
|
|
polovodičové součástky a jejich specifika (Zenerova dioda, LED,
|
|
|
|
|
optočlen),vícevrstvé spínací součástky (diak, tyristor, triak).
|
|
|
|
|
11. **ČÍSLICOVÁ TECHNIKA A MODULY OBVODŮ** -- Booleova algebra a
|
|
|
|
|
základní axiomy, aplikace logickými hradly a dalšími
|
|
|
|
|
elektrotechnickými prvky; logické signály, vztah mezi analogovými a
|
|
|
|
|
číslicovými signály, převodníky; logické obvody kombinační a
|
|
|
|
|
sekvenční; typy kombinačních a sekvenčních logických obvodů,
|
|
|
|
|
příklady užití KLO a SLO; klopné obvody.
|
|
|
|
|
12. **ZVUK** - Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti (vlnění, intenzita,
|
|
|
|
|
výkon, kmitočtové a prostorové charakteristiky); hudební vlastnosti
|
|
|
|
|
zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály a jejich
|
|
|
|
|
skládání); vnímání zvuku člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení
|
|
|
|
|
zvuku); elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum,
|
|
|
|
|
filtry, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zpracování
|
|
|
|
|
signálu na PC (A/D a D/A převodníky, zvuková karta); zvuková a
|
|
|
|
|
hudební data (zvukové formáty, signály a průběhy, šum, měření zvuku,
|
|
|
|
|
grafická znázornění, decibely); technická zařízení a prvky,
|
|
|
|
|
vlastnosti a použití (elektroakustický řetězec a jeho prvky,
|
|
|
|
|
propojování zařízení, poslechové prostředí); zpracování zvuku na
|
|
|
|
|
počítači (zvukové editory, filtry, efekty, příklady aplikací pro
|
|
|
|
|
práci se zvukem).
|
|
|
|
|
13. **KYBERNETIKA** - Vývoj kybernetiky a její vymezení, členění (obory
|
|
|
|
|
teoretické a aplikované, technická kybernetika, souvislosti s
|
|
|
|
|
pedagogikou -- systémová a kybernetická pedagogika, informatika);
|
|
|
|
|
základy teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky,
|
|
|
|
|
systémová analýza, řízení, regulace); automatizované systémy a
|
|
|
|
|
řízení (řízení a druhy řízení, ovládání, regulace, vyšší formy
|
|
|
|
|
řízení -- optimální a adaptivní řízení, umělá inteligence,
|
|
|
|
|
programování a souvislosti mezi programováním a realizací logickými
|
|
|
|
|
obvody); UML; snímače, čidla a senzory, řešení pro automatizované
|
|
|
|
|
zpracování dat; užití jednočipových počítačů a mikrořadičů,
|
|
|
|
|
programovatelné logické automaty; souvislosti mezi automaty,
|
|
|
|
|
mikroprocesorem, logickými obvody a programovým řešením logické
|
|
|
|
|
struktury; robotika (inteligence a umělá inteligence, robotické
|
|
|
|
|
sestavy a prvky, robotické stavebnice);
|
|
|
|
|
14. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
|
|
|
|
|
popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu;
|
|
|
|
|
datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
|
|
|
|
|
aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a
|
|
|
|
|
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
|
|
|
|
|
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;\
|
|
|
|
|
15. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů
|
|
|
|
|
pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury
|
|
|
|
|
a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné
|
|
|
|
|
funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry;
|
|
|
|
|
ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro
|
|
|
|
|
přístup do DB, úrovně omezení.\
|
|
|
|
|
16. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
|
|
|
|
|
jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura
|
|
|
|
|
a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu --
|
|
|
|
|
strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
|
|
|
|
|
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
|
|
|
|
|
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
|
|
|
|
|
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
|
|
|
|
|
17. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www
|
|
|
|
|
aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek,
|
|
|
|
|
syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich
|
|
|
|
|
odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné
|
|
|
|
|
objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika;
|
|
|
|
|
asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
|
|
|
|
|
18. **VÝVOJ WWW APLIKACÍ** - design a architektura www aplikací,
|
|
|
|
|
technická a funkční specifikace; verzovací systémy; jazyk UML;
|
|
|
|
|
šablonovací systémy a jejich principy
|
|
|
|
|
19. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
|
|
|
|
|
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
|
|
|
|
|
vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce
|
|
|
|
|
(vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
|
|
|
|
|
20. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací
|
|
|
|
|
jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové,
|
|
|
|
|
procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití;
|
|
|
|
|
kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené
|
|
|
|
|
(pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace,
|
|
|
|
|
operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní
|
|
|
|
|
typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická
|
|
|
|
|
a dynamická alokace paměti;
|
|
|
|
|
21. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt,
|
|
|
|
|
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
|
|
|
|
|
význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta,
|
|
|
|
|
seznam, zásobník, strom);
|
|
|
|
|
22. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
|
|
|
|
|
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
|
|
|
|
|
dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
|
|
|
|
|
23. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
|
|
|
|
|
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
|
|
|
|
|
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
|
|
|
|
|
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
|
|
|
|
|
24. **UMĚLÁ INTELIGENCE A EVOLUČNÍ TECHNIKY** -- neuronové sítě, neuron,
|
|
|
|
|
perceptron; učící algoritmy. Genetické algoritmy - populace, gen,
|
|
|
|
|
chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových
|
|
|
|
|
sítí a evolučních technik - optimalizační, predikční a klasifikační
|
|
|
|
|
úlohy.
|
|
|
|
|
25. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj, význam a oblasti
|
|
|
|
|
zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové
|
|
|
|
|
grafiky; zpracování grafické informace, specifika technického a
|
|
|
|
|
programového vybavení pro zpracování grafiky; fyzikální a percepční
|
|
|
|
|
vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota;
|
|
|
|
|
pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka,
|
|
|
|
|
vnímání jasu, vnímání barev, chromatický diagram, gamut lidského
|
|
|
|
|
vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní
|
|
|
|
|
druhy barevných modelů, ICC profily.
|
|
|
|
|
26. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
|
|
|
|
|
grafických dat; metody popisu grafických dat, metoda rastrového
|
|
|
|
|
popisu, metoda vektorového popisu; bitmapová data, barvový atribut,
|
|
|
|
|
barevná hloubka, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
|
|
|
|
|
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
|
|
|
|
|
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing;
|
|
|
|
|
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace; velikost
|
|
|
|
|
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
|
|
|
|
|
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
|
|
|
|
|
27. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- grafické soubory, grafické
|
|
|
|
|
formáty, struktura grafického souboru; druhy a vlastnosti grafických
|
|
|
|
|
formátů, oblasti aplikace; komprese dat, hlavní druhy kompresních
|
|
|
|
|
algoritmů, charakteristiky a vlastnosti standardních kompresních
|
|
|
|
|
algoritmů užívaných v počítačové grafice; rastrové (bitmapové)
|
|
|
|
|
formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze
|
|
|
|
|
grafických souborů.
|
|
|
|
|
28. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY ** -- technické a programové vybavení
|
|
|
|
|
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat,
|
|
|
|
|
světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto; programy pro
|
|
|
|
|
tvorbu a zpracování grafiky, monitory, projektory; tisk, tiskárny.
|
|
|
|
|
29. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
|
|
|
|
|
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
|
|
|
|
|
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
|
|
|
|
|
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
|
|
|
|
|
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
|
|
|
|
|
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
|
|
|
|
|
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
|
|
|
|
|
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
|
|
|
|
|
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
|
|
|
|
|
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
|
|
|
|
|
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
|
|
|
|
|
30. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
|
|
|
|
|
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
|
|
|
|
|
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
|
|
|
|
|
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
|
|
|
|
|
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
|
|
|
|
|
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
|
|
|
|
|
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
|
|
|
|
|
Administrace uživatelů.
|