|
|
|
|
# OKRUHY K ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE {#okruhy-k-závěrečné-zkoušce align="center"}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
<div>
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
pro studium k rozšíření odborné kvalifikace - způsobilost vyučovat další
|
|
|
|
|
předměty\
|
|
|
|
|
ve studijním programu Informační a komunikační technologie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
</div>
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
::: {.temataOKRIT}
|
|
|
|
|
# I. Odborný blok
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. **Informace z pohledu teorie informace** - pojmy entropie, zpráva,
|
|
|
|
|
znak, kanál, signál; Komprese a přenos informace - Bezztrátové
|
|
|
|
|
kompresní algoritmy -- RLE, Huffmanovo kódování, LZ77, LZ78, LZW,
|
|
|
|
|
Samoopravné kódy -- opakující kód, Hammingův kód.
|
|
|
|
|
2. **Automaty a turingův stroj** - pojem konečného automatu, ME, MOI,
|
|
|
|
|
MOII, redukce automatu, Karnaughova mapa, TS, koncept asociativní
|
|
|
|
|
paměti; Neuronové sítě -- Biologický a matematický neuron, Hebbovo
|
|
|
|
|
učení, aplikace neuronových sítí.
|
|
|
|
|
3. **Teoretické základy počítačové grafiky**- zpracování grafické
|
|
|
|
|
informace, vlastnosti světla, barva, barevné prostory a systémy
|
|
|
|
|
technické a programové vybavení pro zpracování grafiky, monitory,
|
|
|
|
|
projektory, tisk, tiskárny.
|
|
|
|
|
4. **Grafická data** - získávání a transformace grafických dat,
|
|
|
|
|
digitalizace, alias, parametry digitálního obrazu, grafické soubory
|
|
|
|
|
a formáty, komprese dat.
|
|
|
|
|
5. **Algoritmizace** -- rozdíl mezi algoritmizací a programováním,
|
|
|
|
|
základní algoritmické konstrukce; způsoby vyjádření algoritmu; jazyk
|
|
|
|
|
přirozený a programovací, syntaxe a sémantika jazyka; programovací
|
|
|
|
|
jazyky, základní datové typy.
|
|
|
|
|
6. **Databázové modely** - Konceptuální modelování, ERD, Relace mezi
|
|
|
|
|
entitami 1:1, 1:N, M:N, Relační datový model -- relace, primární a
|
|
|
|
|
cizí klíč, atributy domény, indexy; Normalizace databáze - Normální
|
|
|
|
|
formy báze dat (1NF -- 3NF), praktické důsledky porušení normálních
|
|
|
|
|
forem, denormalizace databáze.
|
|
|
|
|
7. **Jazyk SQL** -- Historie a vývoj jazyka SQL, podjazyky DDL, DML,
|
|
|
|
|
DCL, TCL, užití jazyka SQL pro dotazování, užití klauzule JOIN,
|
|
|
|
|
procedurální rozšíření jazyka SQL; Pokročilé SQL dotazy - Použití
|
|
|
|
|
agregačních klauzulí pro selekci a řazení dat, agregační funkce,
|
|
|
|
|
vnořené dotazy
|
|
|
|
|
8. **Architektura a konstrukce počítačů PC** -- základní pojmy, druhy
|
|
|
|
|
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
|
|
|
|
|
schéma výpočetního systému -- základní komponenty; rozhranní,
|
|
|
|
|
sběrnice -- princip, vlastnosti, standardizace; synchronní a
|
|
|
|
|
asynchronní komunikace, sériová a paralelní komunikace;
|
|
|
|
|
mikroprocesory a jejich specifikace -- typy mikroprocesorů a jejich
|
|
|
|
|
vlastnosti; instrukční sady a jejich rozšíření, strojový kód;
|
|
|
|
|
pipeline a skalární architektura; základní deska -- čipové sady a
|
|
|
|
|
jejich vlastnosti; systémové zdroje; bloková schéma.
|
|
|
|
|
9. **Paměti** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
|
|
|
|
|
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
|
|
|
|
|
uspořádání; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich
|
|
|
|
|
rozhraní; externí paměťová média; zařízení vstupu a výstupu --
|
|
|
|
|
druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; funkce,
|
|
|
|
|
vlastnosti, principy konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu;
|
|
|
|
|
zobrazovací jednotky -- princip CRT a LCD monitorů, základní
|
|
|
|
|
charakteristiky.
|
|
|
|
|
10. **Dělení počítačových sítí -** podle jejich rozlehlosti, dělení
|
|
|
|
|
podle postavení uzlů (peer-to-peer, klient-server), topologie sítí,
|
|
|
|
|
přenosová media, vrstvový model OSI, aktivní síťové prvky, PCM.
|
|
|
|
|
11. **Ethernet** -- základní vlastnosti, druhy, struktura rámce,
|
|
|
|
|
přístupová metoda CSMA/CD, protokoly TCP/IP, vrstvový model,
|
|
|
|
|
struktura paketu, VLAN.
|
|
|
|
|
12. **Programování www stránek** -- JavaScript -- Syntaxe jazyka,
|
|
|
|
|
způsoby zápisu do HTML stránek; Objektová struktura JavaScriptu,
|
|
|
|
|
použití vestavěných objektů; Události a akce JavaScriptu;
|
|
|
|
|
Asynchronní metody přenosu dat mezi serverem a prohlížečem (AJAX).
|
|
|
|
|
13. **Technologie tvorby www stránek** -- technologie pro tvorbu www
|
|
|
|
|
stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML --
|
|
|
|
|
Struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; Struktura www dokumentu
|
|
|
|
|
-- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; Komponenty
|
|
|
|
|
pro vkládání multimediálních prvků do HTML; Interaktivní komponenty
|
|
|
|
|
HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- Kaskádové
|
|
|
|
|
definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
|
|
|
|
|
pozicování, změny stylu na základě událostí ve stránce.
|
|
|
|
|
14. **Objektové programování** -- porovnání procedurálního a objektového
|
|
|
|
|
programování; charakteristika objektu; třída objektů, instance,
|
|
|
|
|
vlastnosti objektu; události, obsluha událostí (metody); příklady
|
|
|
|
|
komponent a jejich charakteristických vlastností v konkrétním
|
|
|
|
|
programovacím jazyce.
|
|
|
|
|
15. **Pojem multimedium, multimediální aplikace, multimediální
|
|
|
|
|
technologie** - Vlastnosti multimedia a jednotlivé typy
|
|
|
|
|
multimediálních dat; Princip digitalizace multimediálních dat a
|
|
|
|
|
specifika digitalizace u jednotlivých typů multimediálních dat.
|
|
|
|
|
16. **Televizní normy -** Princip a význam televizních norem,
|
|
|
|
|
charakteristika jednotlivých norem a jejich základní specifikace;
|
|
|
|
|
Principy a standardy analogového vysílání, srovnání s digitálním
|
|
|
|
|
vysíláním; Současné normy digitálního vysílání.
|
|
|
|
|
17. **Operační systémy -** základní pojmy, funkce, charakteristika a
|
|
|
|
|
dělení operačních systémů podle různých hledisek **-** souborový
|
|
|
|
|
systém, adresářová struktura (unix, win), diskové oddíly, příkazy
|
|
|
|
|
pro práci se soubory a adresáři (unix/win); koncepce a nastavení
|
|
|
|
|
uživatelkých práv (unix/win).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
# II. Didaktický blok {#ii.-didaktický-blok style="page-break-before: always;"}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. **Hlavní paradigmata a směry vzdělávání související s technickými
|
|
|
|
|
prostředky** - psychodidaktické soustavy a jejich vazby
|
|
|
|
|
k inovativním přístupům ve vzdělávání.
|
|
|
|
|
2. **Základní charakteristiky proudu behaviorální a kognitivní
|
|
|
|
|
psychologie psychologie** - behaviorální teorie učení,
|
|
|
|
|
konstruktivistická teorie učení, problémový, projektový a
|
|
|
|
|
kolaborativní přístup k edukaci.
|
|
|
|
|
3. **Systémový pohled na vyučovací proces** - problematika výukových
|
|
|
|
|
cílů, didaktické aspekty technických výukových prostředků, proměny
|
|
|
|
|
edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární a
|
|
|
|
|
systémové rovině.
|
|
|
|
|
4. **Informační a komunikační technologie z pohledu kurikulárních
|
|
|
|
|
dokumentů pro základní a střední vzdělávání v ČR** - pojetí cíle,
|
|
|
|
|
kompetencí, vzdělávacího obsahu, struktury a uspořádání učiva a
|
|
|
|
|
úloha mezipředmětových vztahů vzdělávací oblasti ICT rámcových
|
|
|
|
|
vzdělávacích programů pro základní a střední vzdělávání v ČR;
|
|
|
|
|
Srovnání s postavením obdobných vzdělávacích oblastí (předmětů) v
|
|
|
|
|
kurikulárních dokumentech pro školní vzdělávání ve Slovenské
|
|
|
|
|
republice a ve Velké Británii; Přístupy k implementaci ICT do
|
|
|
|
|
školního vzdělávání v různých zemích EU.
|
|
|
|
|
5. **Charakteristika vyučovacích metod pro naplňování cílů vzdělávací
|
|
|
|
|
oblasti ICT rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední
|
|
|
|
|
vzdělávání v ČR** - příklady vyučovacích metod zdůrazňujících
|
|
|
|
|
klíčové didaktické aspekty, samostatnou práci žáků, kolaborativní
|
|
|
|
|
práci, badatelské přístupy k poznávání, rozvoj myšlenkových operací
|
|
|
|
|
a strategického myšlení; Příklady vyučovacích metod uplatňujících se
|
|
|
|
|
v jednotlivých fázích vzdělávacího procesu; Specifika aktivizujících
|
|
|
|
|
metod vhodných pro výuku vzdělávací oblasti ICT na ZŠ a SŠ.
|
|
|
|
|
6. **Východiska konstruktivistického a konstrukcionistického přístupu
|
|
|
|
|
k učení -** metodické postupy jejich uplatnění ve školním vzdělávání
|
|
|
|
|
pro potřeby vzdělávací oblasti výpočetní technika/Informatiky/ICT;
|
|
|
|
|
Hlavní charakteristiky logovské kultury.
|
|
|
|
|
7. **Postavení učiva o algoritmizaci a programování v kurikulárních
|
|
|
|
|
dokumentech pro základní a střední vzdělávání v ČR** - současná
|
|
|
|
|
situace a důvody vedoucí k zařazení programování a algoritmizace do
|
|
|
|
|
školního vzdělávání v zahraničí; Programovací jazyky pro školní
|
|
|
|
|
vzdělávání na ZŠ a SŠ (výběr programovacího prostředí, didaktické
|
|
|
|
|
posouzení jeho přínosu a významu pro učení žáků);
|
|
|
|
|
8. **Definování výsledků vzdělávacího procesu** - kompetence,
|
|
|
|
|
standardy a souvislost s testováním; role technologií při hodnocení
|
|
|
|
|
výukových výsledků (daty řízené školství), individualizace výukového
|
|
|
|
|
procesu, rizika plošného zavádění.
|
|
|
|
|
9. **Didaktické koncepce a jejich vlastnosti** - vazby k inovativním
|
|
|
|
|
přístupům ve vzdělávání a využívání technických prostředků;
|
|
|
|
|
konstruktivně konektivisticky orientované didaktické soustavy.
|
|
|
|
|
10. **Formální, neformální a informální vzdělávací prostředí -**
|
|
|
|
|
sociální formy vyučování a výchovy, role sociálních sítí, přístup
|
|
|
|
|
v roli učitele; vliv technologií na průběh výukového procesu,
|
|
|
|
|
vlastnosti tzv; „síťové" generace a dopad na výukové metody.
|
|
|
|
|
11. **Vize budoucího vývoje technologií a jejich vlivu na společnost -**
|
|
|
|
|
především pak na oblast vzdělávání.
|
|
|
|
|
12. **E-learning a jeho využití při podpoře výuky a v rámci
|
|
|
|
|
celoživotního vzdělávání** - on-line podpora výuky, učební objekty,
|
|
|
|
|
úložiště učebních objektů, možnosti, způsoby a specifika využití
|
|
|
|
|
VLE/LMS jako podpory učení žáka a činností učitele, kritéria pro
|
|
|
|
|
hodnocení e learningových projektů; Základní pojmy (e-learning,
|
|
|
|
|
e-portfolio, digitální obsah, učební objekt, úložiště, OER, VLE,
|
|
|
|
|
LMS, MOOC aj.);
|
|
|
|
|
13. **MOODLE** - charakteristika nástrojů a funkcí pro práci učitele;
|
|
|
|
|
MOODLE: modelové příklady využití v běžné školní praxi; Výhody a
|
|
|
|
|
nevýhody jeho využití z hlediska učitele/žáka.
|
|
|
|
|
14. **Vytváření internetové prezentace školy -** aktuální trendy,
|
|
|
|
|
komunikace vzdělávacích organizací se školní komunitou, obsahová
|
|
|
|
|
náplň prezentace, využívání sociálních sítí, kritéria kvality
|
|
|
|
|
školních prezentací, práce s evaluačními a autoevaluačními nástroji
|
|
|
|
|
hodnocení školních prezentací, vhodné softwarové nástroje pro správu
|
|
|
|
|
obsahu, redakční systémy, konvergence školních informačních systémů.
|
|
|
|
|
15. **Programovací jazyky ve vzdělávání** -- požadavky RVP a možné
|
|
|
|
|
návaznosti do výuky; příklady jazyků a prostředí, jejich vlastnosti,
|
|
|
|
|
užití ve výuce.
|
|
|
|
|
16. **Problematika informace v informační společnosti -** informační
|
|
|
|
|
gramotnost; informační zdroje -- klasifikace; média jako informační
|
|
|
|
|
zdroje; využití informačních zdrojů v edukaci; informační etika;
|
|
|
|
|
evaluace informačních zdrojů; právo a informační zdroje;
|
|
|
|
|
kyberkriminalita.
|
|
|
|
|
17. **Didaktický software** -- taxonomie, evaluace; počítačové hry;
|
|
|
|
|
rating; právo a software; Internetová bezpečnost dětí; ICT a gender.
|
|
|
|
|
:::
|