You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
web/pages.old/page206.md

177 lines
11 KiB
Markdown

# OKRUHY K ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE {#okruhy-k-závěrečné-zkoušce align="center"}
<div>
pro studium k rozšíření odborné kvalifikace - způsobilost vyučovat další
předměty\
ve studijním programu Informační a komunikační technologie
</div>
::: {.temataOKRIT}
# I. Odborný blok
1. **Informace z pohledu teorie informace** - pojmy entropie, zpráva,
znak, kanál, signál; Komprese a přenos informace - Bezztrátové
kompresní algoritmy -- RLE, Huffmanovo kódování, LZ77, LZ78, LZW,
Samoopravné kódy -- opakující kód, Hammingův kód.
2. **Automaty a turingův stroj** - pojem konečného automatu, ME, MOI,
MOII, redukce automatu, Karnaughova mapa, TS, koncept asociativní
paměti; Neuronové sítě -- Biologický a matematický neuron, Hebbovo
učení, aplikace neuronových sítí.
3. **Teoretické základy počítačové grafiky**- zpracování grafické
informace, vlastnosti světla, barva, barevné prostory a systémy
technické a programové vybavení pro zpracování grafiky, monitory,
projektory, tisk, tiskárny.
4. **Grafická data** - získávání a transformace grafických dat,
digitalizace, alias, parametry digitálního obrazu, grafické soubory
a formáty, komprese dat.
5. **Algoritmizace** -- rozdíl mezi algoritmizací a programováním,
základní algoritmické konstrukce; způsoby vyjádření algoritmu; jazyk
přirozený a programovací, syntaxe a sémantika jazyka; programovací
jazyky, základní datové typy.
6. **Databázové modely** - Konceptuální modelování, ERD, Relace mezi
entitami 1:1, 1:N, M:N, Relační datový model -- relace, primární a
cizí klíč, atributy domény, indexy; Normalizace databáze - Normální
formy báze dat (1NF -- 3NF), praktické důsledky porušení normálních
forem, denormalizace databáze.
7. **Jazyk SQL** -- Historie a vývoj jazyka SQL, podjazyky DDL, DML,
DCL, TCL, užití jazyka SQL pro dotazování, užití klauzule JOIN,
procedurální rozšíření jazyka SQL; Pokročilé SQL dotazy - Použití
agregačních klauzulí pro selekci a řazení dat, agregační funkce,
vnořené dotazy
8. **Architektura a konstrukce počítačů PC** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému -- základní komponenty; rozhranní,
sběrnice -- princip, vlastnosti, standardizace; synchronní a
asynchronní komunikace, sériová a paralelní komunikace;
mikroprocesory a jejich specifikace -- typy mikroprocesorů a jejich
vlastnosti; instrukční sady a jejich rozšíření, strojový kód;
pipeline a skalární architektura; základní deska -- čipové sady a
jejich vlastnosti; systémové zdroje; bloková schéma.
9. **Paměti** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
uspořádání; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich
rozhraní; externí paměťová média; zařízení vstupu a výstupu --
druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; funkce,
vlastnosti, principy konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu;
zobrazovací jednotky -- princip CRT a LCD monitorů, základní
charakteristiky.
10. **Dělení počítačových sítí -** podle jejich rozlehlosti, dělení
podle postavení uzlů (peer-to-peer, klient-server), topologie sítí,
přenosová media, vrstvový model OSI, aktivní síťové prvky, PCM.
11. **Ethernet** -- základní vlastnosti, druhy, struktura rámce,
přístupová metoda CSMA/CD, protokoly TCP/IP, vrstvový model,
struktura paketu, VLAN.
12. **Programování www stránek** -- JavaScript -- Syntaxe jazyka,
způsoby zápisu do HTML stránek; Objektová struktura JavaScriptu,
použití vestavěných objektů; Události a akce JavaScriptu;
Asynchronní metody přenosu dat mezi serverem a prohlížečem (AJAX).
13. **Technologie tvorby www stránek** -- technologie pro tvorbu www
stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML --
Struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; Struktura www dokumentu
-- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; Komponenty
pro vkládání multimediálních prvků do HTML; Interaktivní komponenty
HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- Kaskádové
definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozicování, změny stylu na základě událostí ve stránce.
14. **Objektové programování** -- porovnání procedurálního a objektového
programování; charakteristika objektu; třída objektů, instance,
vlastnosti objektu; události, obsluha událostí (metody); příklady
komponent a jejich charakteristických vlastností v konkrétním
programovacím jazyce.
15. **Pojem multimedium, multimediální aplikace, multimediální
technologie** - Vlastnosti multimedia a jednotlivé typy
multimediálních dat; Princip digitalizace multimediálních dat a
specifika digitalizace u jednotlivých typů multimediálních dat.
16. **Televizní normy -** Princip a význam televizních norem,
charakteristika jednotlivých norem a jejich základní specifikace;
Principy a standardy analogového vysílání, srovnání s digitálním
vysíláním; Současné normy digitálního vysílání.
17. **Operační systémy -** základní pojmy, funkce, charakteristika a
dělení operačních systémů podle různých hledisek **-** souborový
systém, adresářová struktura (unix, win), diskové oddíly, příkazy
pro  práci se soubory a adresáři (unix/win); koncepce a nastavení
uživatelkých práv (unix/win).
# II. Didaktický blok {#ii.-didaktický-blok style="page-break-before: always;"}
1. **Hlavní paradigmata a směry vzdělávání související s technickými
prostředky** -  psychodidaktické soustavy a jejich vazby
k inovativním přístupům ve vzdělávání.
2. **Základní charakteristiky proudu behaviorální a kognitivní
psychologie psychologie** - behaviorální teorie učení,
konstruktivistická teorie učení, problémový, projektový a
kolaborativní přístup k edukaci.
3. **Systémový pohled na vyučovací proces** - problematika výukových
cílů, didaktické aspekty technických výukových prostředků, proměny
edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární a
systémové rovině.
4. **Informační a komunikační technologie z pohledu kurikulárních
dokumentů pro základní a střední vzdělávání v ČR** - pojetí cíle,
kompetencí, vzdělávacího obsahu, struktury a uspořádání učiva a
úloha mezipředmětových vztahů vzdělávací oblasti ICT rámcových
vzdělávacích programů pro základní a střední vzdělávání v ČR;
Srovnání s postavením obdobných vzdělávacích oblastí (předmětů) v
kurikulárních dokumentech pro školní vzdělávání ve Slovenské
republice a ve Velké Británii; Přístupy k implementaci ICT do
školního vzdělávání v různých zemích EU.
5. **Charakteristika vyučovacích metod pro naplňování cílů vzdělávací
oblasti ICT rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední
vzdělávání v ČR** - příklady vyučovacích metod zdůrazňujících
klíčové didaktické aspekty, samostatnou práci žáků, kolaborativní
práci, badatelské přístupy k poznávání, rozvoj myšlenkových operací
a strategického myšlení; Příklady vyučovacích metod uplatňujících se
v jednotlivých fázích vzdělávacího procesu; Specifika aktivizujících
metod vhodných pro výuku vzdělávací oblasti ICT na ZŠ a SŠ.
6. **Východiska konstruktivistického a konstrukcionistického přístupu
k učení -** metodické postupy jejich uplatnění ve školním vzdělávání
pro potřeby vzdělávací oblasti výpočetní technika/Informatiky/ICT; 
Hlavní charakteristiky logovské kultury.
7. **Postavení učiva o algoritmizaci a programování v kurikulárních
dokumentech pro základní a střední vzdělávání v ČR** - současná
situace a důvody vedoucí k zařazení programování a algoritmizace do
školního vzdělávání v zahraničí; Programovací jazyky pro školní
vzdělávání na ZŠ a SŠ (výběr programovacího prostředí, didaktické
posouzení jeho přínosu a významu pro učení žáků);
8. **Definování výsledků vzdělávacího procesu** -  kompetence,
standardy a souvislost s testováním; role technologií při hodnocení
výukových výsledků (daty řízené školství), individualizace výukového
procesu, rizika plošného zavádění.
9. **Didaktické koncepce a jejich vlastnosti** - vazby k inovativním
přístupům ve vzdělávání a využívání technických prostředků;
konstruktivně konektivisticky orientované didaktické soustavy.
10. **Formální, neformální a informální vzdělávací prostředí -**
sociální formy vyučování a výchovy, role sociálních sítí, přístup
v roli učitele; vliv technologií na průběh výukového procesu,
vlastnosti tzv; „síťové" generace a dopad na výukové metody.
11. **Vize budoucího vývoje technologií a jejich vlivu na společnost -**
především pak na oblast vzdělávání.
12. **E-learning a jeho využití při podpoře výuky a v rámci
celoživotního vzdělávání** - on-line podpora výuky, učební objekty,
úložiště učebních objektů, možnosti, způsoby a specifika využití
VLE/LMS jako podpory učení žáka a činností učitele, kritéria pro
hodnocení e learningových projektů; Základní pojmy (e-learning,
e-portfolio, digitální obsah, učební objekt, úložiště, OER, VLE,
LMS, MOOC aj.);
13. **MOODLE** - charakteristika nástrojů a funkcí pro práci učitele;
MOODLE: modelové příklady využití v běžné školní praxi; Výhody a
nevýhody jeho využití z hlediska učitele/žáka.
14. **Vytváření internetové prezentace školy -** aktuální trendy,
komunikace vzdělávacích organizací se školní komunitou, obsahová
náplň prezentace, využívání sociálních sítí, kritéria kvality
školních prezentací, práce s evaluačními a autoevaluačními nástroji
hodnocení školních prezentací, vhodné softwarové nástroje pro správu
obsahu, redakční systémy, konvergence školních informačních systémů.
15. **Programovací jazyky ve vzdělávání** -- požadavky RVP a možné
návaznosti do výuky; příklady jazyků a prostředí, jejich vlastnosti,
užití ve výuce.
16. **Problematika informace v informační společnosti -** informační
gramotnost; informační zdroje -- klasifikace; média jako informační
zdroje; využití informačních zdrojů v edukaci; informační etika;
evaluace informačních zdrojů; právo a informační zdroje;
kyberkriminalita.
17. **Didaktický software** -- taxonomie, evaluace; počítačové hry;
rating; právo a software; Internetová bezpečnost dětí; ICT a gender.
:::