forked from kittv/web
1
0
Fork 0
You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
web/pages.old/page207.md

173 lines
12 KiB
Markdown

# Okruhy otázek ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační technologie
*Pozn. Platí pro studenty, kteří vstoupili do 1. ročníku studia v ak.
roce 2010/2011 nebo později!*
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ PC** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému -- základní komponenty; rozhranní,
sběrnice--princip, vlastnosti, standardizace; synchronní a
asynchronní komunikace, sériová a paralelní komunikace;
mikroprocesory a jejich specifikace -- typy mikroprocesorů a jejich
vlastnosti; instrukční sady a jejich rozšíření, strojový kód;
pipeline a skalární architektura; základní deska -- čipové sady a
jejich vlastnosti; systémové zdroje; bloková schéma.
2. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí --specifikace a fyzické
uspořádání; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich
rozhraní; externí paměťová média; zařízení vstupu a výstupu --
druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; funkce,
vlastnosti, principy konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu;
zobrazovací jednotky.
3. **ALGORITMUS** -- vlastnosti, resp; požadavky na algoritmus,
základní algoritmické konstrukce a jejich charakteristika; způsoby
vyjádření algoritmu; pojmy syntax a sémantika; program, programové
konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím).
4. **PROGRAMOVACÍ JAZYKY** -- programovací jazyky, jejich druhy
(kompilované, interpretované -- objektové, procedurální),
charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití; kompilace a
interpretace; datové typy a datové operace -- datové typy a základní
a složené; operace, operátor, priorita operátorů, přetypování,
velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný
a znakový typ); statická a dynamická alokace paměti.
5. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** -- základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus.
6. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS--DOS -- Historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
7. **WINDOWS** -- základní charakteristika, vlastnosti; Soubor
msdos.sys a jeho význam pro chování OS; souborový systém, adresářová
struktura, FAT16, FAT32, VFAT, NTFS; nástroje pro administraci
souborových systémů; ovládací panel; Instalace a deinstalace nového
hardware; instalace a deinstalace programového vybavení; princip
mazání a obnovování souborů; počítačová síť v prostředí Windows;
registry a jejich umístění, program regedit, bitově orientované
registry.
8. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; jednoduchý editor vi a řádkový editor sed; scripty
v Unixu.
9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** - vývoj a směry zpracování
grafických informací na počítači; fyzikální a percepční vlastnosti
světla; vnímání světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné
prostory, chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy,
barevné modely, nezávislé barevné prostory, ICC profily.
10. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace;  Reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody; alias a antialiasing,
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace, velikost
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
11. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a
konverze grafických souborů.
12. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
tiskárny.
13. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; fuzzy logika jako
obecný princip; komprese a uchování dat -- komprese textových, video
a audio dat; samoopravné kódy.
14. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** -- konečný automat a jeho definice;
Mooruv a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
optimalizace automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače
-- von Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj (TS); specifika VN a
TS a jejich dopady; neuronové sítě -- jednoduchý perceptron; učící
se sítě; nastavení jednoduchého perceptronu.
15. **ROZDĚLENÍ A TOPOLOGIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ** -- definice základních
pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využiti a
vlastnosti; vrstvové modely -- OSI, TCP/IP -- popis jednotlivých
vrstev modelů; funkce, principy; rozhraní.
16. **TCP/IP,IPX/SPX, NETBEUI, POMOCNÉ PROTOKOLY A MÉDIA** -- vlastnosti
jednotlivých protokolů; využití pro různé sítě; IEEE 802.x;
Přenosová média (kabely, optická vlákna \...); adresace a klietská
řešení -- princip přidělování adres, RFC dokument, využití protokolů
pro strukturu sítě; client/server; terminálový provoz; tenký klient.
17. **ZPŮSOBY ZPRACOVÁNÍ DAT** -- ruční přístup, hromadné zpracování dat
(60. -- 70; léta), souborový přístup, databázový přístup (od 70;
let); datové modely -- síťový model, hierarchický model, relační
model, objektový model; datové struktury -- lineární (sekvenční)
struktura, stromová struktura, síťová struktura, relační struktura.
18. **DATABÁZOVÉ MODELY** - konceptuální a fyzické schéma databáze,
relační modely dat, E-R diagram - entity, relace, atributy,
databáze, tabulka, sloupec záznam. kardinalita a parcialita vztahů;
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy.
19. **PROGRAMOVÁNÍ WWW STRÁNEK** -- JavaScript -- syntaxe jazyka,
způsoby zápisu do HTML stránek; objektová struktura JavaScriptu,
použití vestavěných objektů; události a akce JavaScriptu;
programování na straně serveru -- principy a specifika serverových
programovacích jazyků; konfigurace webového serveru; generování
obsahu www stránky serverovou aplikací; přenos dat prostřednictvím
protokolu HTTP; asynchronní metody přenosu dat mezi serverem a
prohlížečem (AJAX).
20. **TECHNOLOGIE TVORBY WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www
stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML --
struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu
-- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; komponenty
pro vkládání multimediálních prvků do HTML; interaktivní komponenty
HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- kaskádové
definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozicování, změny stylu na základě událostí ve stránce.
21. ~~**SPOJOVACÍ SYSTÉM** -- spojovací systém, jeho části, signalizace;
Signalizační úseky ve spojení; řízení přímé, nepřímé, synchronní,
asynchronní; základy analogových a digitálních modulací; principy
zdrojového a kanálového kódování; základní koncepce rádiových
vysílačů a přijímačů; moderní radiokomunikační systémy: celulární
telefony GSM, UMTS, družicové systémy; přenosová a modulační
rychlost; Informační rychlost; Shannon -- Hartleyův zákon; přenosové
cesty a jejich charakteristiky (metalické, radiové, optické);
časové, kmitočtové a kódové dělení (TDM, FDM, CDM); funkce a poslání
úzkopásmových a širokopásmových sítí; komunikační kanály a cesty;
komunikace na okruzích a paketová komunikace; principy přenosových a
spojovacích systémů; pevné a mobilní rádiové služby; multiplexní
principy a hierarchie.~~
22. ~~**IDN, ISDN, N--ISDN** -- druhy přípojek digitální ústředny ISDN,
přístupy; základní charakteristiky úzkopásmové ISDN a B--ISDN
(funkční bloky, síťové zakončení NT, referenční body, koncová
zařízení; uspořádání digitálního spojovacího systému; přenosové
technologie (SDH, PDH, ATM, Ethernet, xDSL); referenční model ATM;
principy, funkce a návrh sítí; Sítě založené na TCP/IP ( IPv.4,
IPv.6, pojem spojované a nespojované služby, TCP, UDP, směrovací
protokoly -- IGP, EGP); protokoly aplikační vrstvy TCP/IP -- jejich
vlastnosti a použití; Voice over IP (H.323, SIP) -- vazba na
telekomunikační systémy.~~
23. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, charakteristika
multimediálních složek; grafické prvky, zvuk, video; druhy a
vlastnosti multimédií a jejich uplatnění -- zdroje multimediálních
dat; formáty a jejich specifikace; uplatnění multimédií v praxi.
24. **HARDWARE A SOFTWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- snímací prvky,
kamery, rozlišovací schopnost, digitální foto; grafické karty a
grafické akcelerátory, vývoj, standardy, základní parametry;
komprese dat; zvukové editory; SW pro práci s videem --
charakteristika, funkce; charakteristika specializovaných programů
pro animaci, vytváření virtuálních scén (3D grafika).
25. **SLUŽBY DATOVÝCH SÍTÍ I.** -- zabezpečení datových sítí (firewall,
šifrování -- symetrické, asymetrické), QOS -- kvalita služeb
(využití, principy), traffic shapping (princip, použití), traffic
policing; konfigurace protokolární sady TCP/IP, služba DNS;
elektronická pošta: RFC 822, MIME, architektura uvnitř systému;
služby Finger, Talk, ICQa IRC.
26. **SLUŽBY DATOVÝCH SÍTÍ II.** -- videokonference; vzdálený terminál,
Telnet a Secure Shell (SSH), služba FTP, WWW; struktura sítě
integrovaných služeb; spolupráce s jinými sítěmi; speciální
vlastnosti signalizace v ISDN; signalizace SS7 a DSS1; mobilní sítě
(protokoly, standardy, aplikační protokoly -- WAP aj.).