forked from kittv/web
1
0
Fork 0
You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
web/pages.old/page218.md

152 lines
10 KiB
Markdown

# OKRUHY OTÁZEK KE STÁTNÍ BAKALÁŘSKÉ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE OBORU *INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE* {#okruhy-otázek-ke-státní-bakalářské-závěrečné-zkoušce-oboru-informační-technologie align="center"}
1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ PC** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory,
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, kabeláž,
konektory; napájení, chlazení; zařízení vstupu a výstupu.
2. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
paměti, způsoby uložení záznamu.
3. **ALGORITMUS** -- vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus,
základní algoritmické konstrukce a jejich charakteristika; způsoby
vyjádření algoritmu; pojmy syntax a sémantika; program, programové
konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím); specifika vývoje
programů pro různé operační systémy.
4. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** -- datové typy základní a složené;
operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu,
základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ);
statická a dynamická alokace paměti; programovací jazyky --
programovací jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované --
objektové, procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti
použití, kompilace a interpretace.
5. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** -- základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus; programovací jazyk Java a práce se
souborem v jazyce Java, a třídy pro práci s textovým souborem. 
6. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS-DOS -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
7. **WINDOWS** -- základní charakteristika, vlastnosti; operační systém
DOS a 16 bitové verze Windows, soubor msdos.sys a jeho význam pro
chování OS; souborový systém FAT, adresářová struktura; Windows 9x
(32 bit) a NT (32 a 64 bit), klientské a serverové verze OS;
souborový systém NTFS; nástroje pro administraci souborových
systémů; instalace programového a technického vybavení; počítačová
síť v prostředí Windows; registry a jejich umístění.
8. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu.
9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry
zpracování grafických informací na počítači; fyzikální a percepční
vlastnosti světla; vnímání světla zrakem, vnímání jasu, vnímání
barev, barevné prostory, chromatický diagram, způsoby vyjádření
odstínu barvy, barevné modely, nezávislé barevné prostory, ICC
profily.
10. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data,
barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody; alias a antialiasing,
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace, velikost
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
11. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru,
druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní
komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové
(bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a
konverze grafických souborů.
12. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat;
světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a
tiskárny.
13. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; fuzzy logika jako
obecný princip; komprese a uchování dat -- komprese textových, video
a audio dat; samoopravné kódy.
14. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** -- konečný automat a jeho definice;
Mooruv a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
optimalizace automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače
-- von Neumannovo schéma (VN); Turinguv stroj (TS); specifika VN a
TS a jejich dopady.
15. **KYBERNETIKA** -- kybernetika (vývoj kybernetiky a její vymezení,
členění -- obory teoretické a aplikované, technická kybernetika);
teorie informace (souvislosti s kybernetikou, příklady aplikací v
ICT); základy teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky,
systémová analýza, řízení, regulace); řízení a systémy (druhy
řízení, struktura systémů, zpětná vazba, chybová veličina, možnosti
programování v řídící části).
16. **UMĚLÁ INTELIGENCE** neuronové sítě -- jednoduchý perceptron; učící
se sítě; nastavení jednoduchého perceptronu; evoluční algoritmy  --
populace, výběrové metody, křížení, mutace
17. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice
základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití
a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP
-- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní.
18. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové
metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích;
směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj
výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa,
model klient--server.
19. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
konfigurace TCP/IP.
20. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM
sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband.
21. **Databázové systémy, datové modely a struktury** --popis klíčových
přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury
-- výčet a příklady výskytu;  datové modely a jejich aspekty;
modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a fyzické
schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace
databáze -- účel normalizace, normální formy;
22. **JAZYK SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových
příkazů pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání
struktury a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a
vestavěné funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s
trigerry; ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv
pro přístup do DB, úrovně omezení.
23. **TECHNOLOGIE PRO TVORBU WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www
stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML --
struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu
-- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
24. **Možnosti programování www aplikací** -- programování na straně
klienta,  JavaScript -- syntaxe jazyka, způsoby zápisu do HTML
stránek; objektová struktura JavaScriptu, události a akce
JavaScriptu; JS knihovny a jejich specifika; programování na straně
serveru; principy a specifika serverových programovacích jazyků;
popis vybrané serverové technologie; asynchronní metody přenosu dat
mezi serverem a prohlížečem (AJAX).
25. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, charakteristika
multimediálních složek; grafické prvky, zvuk, video; prostorové
zobrazení; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění --
zdroje multimediálních dat; formáty a jejich specifikace; uplatnění
multimédií v praxi.
26. **HARDWARE A SOFTWARE PRO ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- snímací prvky,
kamery, rozlišovací schopnost, digitální foto; vývoj, standardy,
základní parametry; komprese dat; zvukové editory a SW pro práci s
videem -- charakteristika, funkce; charakteristika specializovaných
programů pro animaci, vytváření virtuálních scén (3D grafika).