- Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137
- Václavka Kofránková: „A všichni dohromady uděláme moc“ (Domácí a zahraniční ohlas Císařova pekaře), Studia Moravica. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis Facultas Philosophica-Moravica, 2006, s. 131-137
- Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952
- Jan Skácel: „Mírotvorný film“, Rovnost 68, 1952, č. 63, 14. 3. 1952
## Ukázka
## Ukázky
{{ video(
{{ video(
src="cisaruv-pekar-1.mp4"
src="cisaruv-pekar-1.mp4"
title="Císařův pekař - Pekařův císař"
title="Ukázka 1: Císařův pekař - Pekařův císař"
year="1951"
year="1951"
author="Martin Frič"
author="Martin Frič"
) }}
) }}
@ -43,7 +43,7 @@ odmítá a nakonec se rozčílí.
{{ video(
{{ video(
src="cisaruv-pekar-2.mp4"
src="cisaruv-pekar-2.mp4"
title="Císařův pekař - Pekařův císař"
title="Ukázka 2: Císařův pekař - Pekařův císař"
year="1951"
year="1951"
author="Martin Frič"
author="Martin Frič"
) }}
) }}
@ -52,14 +52,14 @@ Scéna společného zpěvu, ve které se promítá dobová ideologie. Scéna ilu
podřízenost kulturní produkce dobové ideologii i za cenu ohýbání historické
podřízenost kulturní produkce dobové ideologii i za cenu ohýbání historické
skutečnosti.
skutečnosti.
### Kontext ukázky
### Kontext ukázek
První ukázka ilustruje specifikum historické fikce - Fričův obraz Rudolfa není
První ukázka ilustruje specifikum historické fikce - Fričův obraz Rudolfa není
historicky věrný, ale na straně druhé vychází z historického poznáním, ale
historicky věrný, ale na straně druhé vychází z historického poznáním, ale
výrazně exponuje některé jeho rysy až do karikatury.
výrazně exponuje některé jeho rysy až do karikatury.
Druhá ukázka ilusruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové
Druhá ukázka ilusruje poplatnost tvorby společenskému kontextu a dobové
ideologii. Film vypovídá spíše o době ve které vznikl, než o době, kterou
ideologii. Film vypovídá spíše o době ve které vznikl, než o době, kterou