You cannot select more than 25 topics Topics must start with a letter or number, can include dashes ('-') and can be up to 35 characters long.
web/content/studenti/bakalarske/okruhy2017-jednoobor.md

206 lines
14 KiB
Markdown

This file contains invisible Unicode characters!

This file contains invisible Unicode characters that may be processed differently from what appears below. If your use case is intentional and legitimate, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal hidden characters.

+++
title = "Okruhy SZZ jednoobor 2017"
[extra]
heading = "Okruhy otázek ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační technologie (jednooborové studium)"
+++
*Platné od 1. 1. 2017*
1. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking -- propojovací
prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard
Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n);
802.x - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody;
konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení -- princip
přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS.
2. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě
ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová
technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay;
mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích,
protokoly, standardy (1G-4G včetně LTE); bezdrátový broadband --
Bluetooth, WiMAX.
3. **MULTIMEDIA, PROSTOROVÉ ZOBRAZENÍ, ROZŠÍŘENÁ REALITA** -- základní
pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip zvuku a videa;
charakteristika složek multimediálních systémů; druhy a vlastnosti
multimédií a jejich uplatnění: zdroje multimediálních dat, forma
prezentace multimediálních dat; základní formáty, jejich dělení,
jejich specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese
audio a video signálu; typy a způsoby zpracování a prezentace
virtuální a rozšířené reality
4. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové
vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace
digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; tvorba a
vlastnosti audiovisuálního díla
5. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy
výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo
schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání,
rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory,
architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a
režimy komunikace.
6. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a
principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické
uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů;
specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu,
fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do
paměti, způsoby uložení záznamu.
7. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní
charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení;
funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a
výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení;
konkrétní zařízení.
8. **ELEKTRICKÉ POLE A ZÁKLADY ELEKTRICKÝCH OBVODŮ** -- elektrostatické
pole, jeho vlastnosti a související fyzikální veličiny a vztahy;
kapacitory, jejich princip a chování ve stejnosměrném obvodu; odpor
a rezistory, vodivost; elektrický proud; zdroje elektrického napětí,
přechodový děj v obvodu a ustálený stav, přechodový jev RC;
souvislost elektrostatického pole s obvodovými rovnicemi;
Kirchhoffovy zákony.
9. **ANALÝZA ELEKTRICKÝCH OBVODŮ, STŘÍDAVÝ PRUD** -- ideální a reálný
prvek, náhradní schéma; signál; Ohmův zákon; stejnosměrný a střídavý
obvod, vlastnosti střídavého proudu/napětí, impedance; indukčnost;
harmonický ustálený stav v elektrickém obvodu; magnetické pole,
elektromagnetická indukce, základní veličiny; zdroje napětí; druhy
elektrotechnických schémat.
10. **POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY** -- základní vlastnosti polovodičů,
přechod PN; charakteristiky diody, příklad aplikace; princip použití
bipolárních tranzistorů (spínací a zesilovací režim); další
polovodičové součástky a jejich specifika (Zenerova dioda, LED,
optočlen),vícevrstvé spínací součástky (diak, tyristor, triak).
11. **ČÍSLICOVÁ TECHNIKA A MODULY OBVODŮ** -- Booleova algebra a
základní axiomy, aplikace logickými hradly a dalšími
elektrotechnickými prvky; logické signály, vztah mezi analogovými a
číslicovými signály, převodníky; logické obvody kombinační a
sekvenční; typy kombinačních a sekvenčních logických obvodů,
příklady užití KLO a SLO; klopné obvody.
12. **ZVUK** - Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti (vlnění, intenzita,
výkon, kmitočtové a prostorové charakteristiky); hudební vlastnosti
zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály a jejich
skládání); vnímání zvuku člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení
zvuku); elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum,
filtry, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zpracování
signálu na PC (A/D a D/A převodníky, zvuková karta); zvuková a
hudební data (zvukové formáty, signály a průběhy, šum, měření zvuku,
grafická znázornění, decibely); technická zařízení a prvky,
vlastnosti a použití (elektroakustický řetězec a jeho prvky,
propojování zařízení, poslechové prostředí); zpracování zvuku na
počítači (zvukové editory, filtry, efekty, příklady aplikací pro
práci se zvukem).
13. **KYBERNETIKA** - Vývoj kybernetiky a její vymezení, členění (obory
teoretické a aplikované, technická kybernetika, souvislosti s
pedagogikou -- systémová a kybernetická pedagogika, informatika);
základy teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky,
systémová analýza, řízení, regulace); automatizované systémy a
řízení (řízení a druhy řízení, ovládání, regulace, vyšší formy
řízení -- optimální a adaptivní řízení, umělá inteligence,
programování a souvislosti mezi programováním a realizací logickými
obvody); UML; snímače, čidla a senzory, řešení pro automatizované
zpracování dat; užití jednočipových počítačů a mikrořadičů,
programovatelné logické automaty; souvislosti mezi automaty,
mikroprocesorem, logickými obvody a programovým řešením logické
struktury; robotika (inteligence a umělá inteligence, robotické
sestavy a prvky, robotické stavebnice);
14. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury --
popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu;
datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich
aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a
fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů;
normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;\
15. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů
pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury
a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné
funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry;
ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro
přístup do DB, úrovně omezení.\
16. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a
jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura
a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu --
strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní
komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek --
kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a
pozice prvků, provázání se zdrojem stránky.
17. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www
aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek,
syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich
odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné
objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika;
asynchronní metody přenosu dat (AJAX).
18. **VÝVOJ WWW APLIKACÍ** - design a architektura www aplikací,
technická a funkční specifikace; verzovací systémy; jazyk UML;
šablonovací systémy a jejich principy
19. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní
algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby
vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce
(vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika;
20. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací
jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové,
procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití;
kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené
(pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace,
operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní
typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická
a dynamická alokace paměti;
21. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt,
konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost);
význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta,
seznam, zásobník, strom);
22. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva,
informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování
dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy.
23. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice;
Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu;
redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von
Neumannovo schéma, Turinguv stroj.
24. **UMĚLÁ INTELIGENCE A EVOLUČNÍ TECHNIKY** -- neuronové sítě, neuron,
perceptron; učící algoritmy. Genetické algoritmy - populace, gen,
chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových
sítí a evolučních technik - optimalizační, predikční a klasifikační
úlohy.
25. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj, význam a oblasti
zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové
grafiky; zpracování grafické informace, specifika technického a
programového vybavení pro zpracování grafiky; fyzikální a percepční
vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota;
pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka,
vnímání jasu, vnímání barev, chromatický diagram, gamut lidského
vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní
druhy barevných modelů, ICC profily.
26. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje
grafických dat; metody popisu grafických dat, metoda rastrového
popisu, metoda vektorového popisu; bitmapová data, barvový atribut,
barevná hloubka, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva,
popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace,
kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing;
rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace; velikost
obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram,
gamma, transformace jasové stupnice, datový objem.
27. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** --  grafické soubory, grafické
formáty, struktura grafického souboru; druhy a vlastnosti grafických
formátů, oblasti aplikace; komprese dat, hlavní druhy kompresních
algoritmů, charakteristiky a vlastnosti standardních kompresních
algoritmů užívaných v počítačové grafice; rastrové (bitmapové)
formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze
grafických souborů.
28. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY ** --  technické a programové vybavení
pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat,
světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto; programy pro
tvorbu a zpracování grafiky, monitory, projektory; tisk, tiskárny.
29. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace
v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek;
charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních
systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk,
swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a
vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a
jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a
autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití);
souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a
obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe,
použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné.
30. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie;
Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell --
druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se
soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a
adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního
vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související
příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě.
Administrace uživatelů.