# OKRUHY K ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠCE {#okruhy-k-závěrečné-zkoušce align="center"}
pro studium k rozšíření odborné kvalifikace - způsobilost vyučovat další předměty\ ve studijním programu Informační a komunikační technologie
::: {.temataOKRIT} # I. Odborný blok 1. **Informace z pohledu teorie informace** - pojmy entropie, zpráva, znak, kanál, signál; Komprese a přenos informace - Bezztrátové kompresní algoritmy -- RLE, Huffmanovo kódování, LZ77, LZ78, LZW, Samoopravné kódy -- opakující kód, Hammingův kód. 2. **Automaty a turingův stroj** - pojem konečného automatu, ME, MOI, MOII, redukce automatu, Karnaughova mapa, TS, koncept asociativní paměti; Neuronové sítě -- Biologický a matematický neuron, Hebbovo učení, aplikace neuronových sítí. 3. **Teoretické základy počítačové grafiky**- zpracování grafické informace, vlastnosti světla, barva, barevné prostory a systémy technické a programové vybavení pro zpracování grafiky, monitory, projektory, tisk, tiskárny. 4. **Grafická data** - získávání a transformace grafických dat, digitalizace, alias, parametry digitálního obrazu, grafické soubory a formáty, komprese dat. 5. **Algoritmizace** -- rozdíl mezi algoritmizací a programováním, základní algoritmické konstrukce; způsoby vyjádření algoritmu; jazyk přirozený a programovací, syntaxe a sémantika jazyka; programovací jazyky, základní datové typy. 6. **Databázové modely** - Konceptuální modelování, ERD, Relace mezi entitami 1:1, 1:N, M:N, Relační datový model -- relace, primární a cizí klíč, atributy domény, indexy; Normalizace databáze - Normální formy báze dat (1NF -- 3NF), praktické důsledky porušení normálních forem, denormalizace databáze. 7. **Jazyk SQL** -- Historie a vývoj jazyka SQL, podjazyky DDL, DML, DCL, TCL, užití jazyka SQL pro dotazování, užití klauzule JOIN, procedurální rozšíření jazyka SQL; Pokročilé SQL dotazy - Použití agregačních klauzulí pro selekci a řazení dat, agregační funkce, vnořené dotazy 8. **Architektura a konstrukce počítačů PC** -- základní pojmy, druhy výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo schéma výpočetního systému -- základní komponenty; rozhranní, sběrnice -- princip, vlastnosti, standardizace; synchronní a asynchronní komunikace, sériová a paralelní komunikace; mikroprocesory a jejich specifikace -- typy mikroprocesorů a jejich vlastnosti; instrukční sady a jejich rozšíření, strojový kód; pipeline a skalární architektura; základní deska -- čipové sady a jejich vlastnosti; systémové zdroje; bloková schéma. 9. **Paměti** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické uspořádání; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; zařízení vstupu a výstupu -- druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; funkce, vlastnosti, principy konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu; zobrazovací jednotky -- princip CRT a LCD monitorů, základní charakteristiky. 10. **Dělení počítačových sítí -** podle jejich rozlehlosti, dělení podle postavení uzlů (peer-to-peer, klient-server), topologie sítí, přenosová media, vrstvový model OSI, aktivní síťové prvky, PCM. 11. **Ethernet** -- základní vlastnosti, druhy, struktura rámce, přístupová metoda CSMA/CD, protokoly TCP/IP, vrstvový model, struktura paketu, VLAN. 12. **Programování www stránek** -- JavaScript -- Syntaxe jazyka, způsoby zápisu do HTML stránek; Objektová struktura JavaScriptu, použití vestavěných objektů; Události a akce JavaScriptu; Asynchronní metody přenosu dat mezi serverem a prohlížečem (AJAX). 13. **Technologie tvorby www stránek** -- technologie pro tvorbu www stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- Struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; Struktura www dokumentu -- strukturální značky; formátování obsahu www stránek; Komponenty pro vkládání multimediálních prvků do HTML; Interaktivní komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- Kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a pozicování, změny stylu na základě událostí ve stránce. 14. **Objektové programování** -- porovnání procedurálního a objektového programování; charakteristika objektu; třída objektů, instance, vlastnosti objektu; události, obsluha událostí (metody); příklady komponent a jejich charakteristických vlastností v konkrétním programovacím jazyce. 15. **Pojem multimedium, multimediální aplikace, multimediální technologie** - Vlastnosti multimedia a jednotlivé typy multimediálních dat; Princip digitalizace multimediálních dat a specifika digitalizace u jednotlivých typů multimediálních dat. 16. **Televizní normy -** Princip a význam televizních norem, charakteristika jednotlivých norem a jejich základní specifikace; Principy a standardy analogového vysílání, srovnání s digitálním vysíláním; Současné normy digitálního vysílání. 17. **Operační systémy -** základní pojmy, funkce, charakteristika a dělení operačních systémů podle různých hledisek **-** souborový systém, adresářová struktura (unix, win), diskové oddíly, příkazy pro  práci se soubory a adresáři (unix/win); koncepce a nastavení uživatelkých práv (unix/win). # II. Didaktický blok {#ii.-didaktický-blok style="page-break-before: always;"} 1. **Hlavní paradigmata a směry vzdělávání související s technickými prostředky** -  psychodidaktické soustavy a jejich vazby k inovativním přístupům ve vzdělávání. 2. **Základní charakteristiky proudu behaviorální a kognitivní psychologie psychologie** - behaviorální teorie učení, konstruktivistická teorie učení, problémový, projektový a kolaborativní přístup k edukaci. 3. **Systémový pohled na vyučovací proces** - problematika výukových cílů, didaktické aspekty technických výukových prostředků, proměny edukačního prostředí na bázi ICT v procesuální, kurikulární a systémové rovině. 4. **Informační a komunikační technologie z pohledu kurikulárních dokumentů pro základní a střední vzdělávání v ČR** - pojetí cíle, kompetencí, vzdělávacího obsahu, struktury a uspořádání učiva a úloha mezipředmětových vztahů vzdělávací oblasti ICT rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední vzdělávání v ČR; Srovnání s postavením obdobných vzdělávacích oblastí (předmětů) v kurikulárních dokumentech pro školní vzdělávání ve Slovenské republice a ve Velké Británii; Přístupy k implementaci ICT do školního vzdělávání v různých zemích EU. 5. **Charakteristika vyučovacích metod pro naplňování cílů vzdělávací oblasti ICT rámcových vzdělávacích programů pro základní a střední vzdělávání v ČR** - příklady vyučovacích metod zdůrazňujících klíčové didaktické aspekty, samostatnou práci žáků, kolaborativní práci, badatelské přístupy k poznávání, rozvoj myšlenkových operací a strategického myšlení; Příklady vyučovacích metod uplatňujících se v jednotlivých fázích vzdělávacího procesu; Specifika aktivizujících metod vhodných pro výuku vzdělávací oblasti ICT na ZŠ a SŠ. 6. **Východiska konstruktivistického a konstrukcionistického přístupu k učení -** metodické postupy jejich uplatnění ve školním vzdělávání pro potřeby vzdělávací oblasti výpočetní technika/Informatiky/ICT;  Hlavní charakteristiky logovské kultury. 7. **Postavení učiva o algoritmizaci a programování v kurikulárních dokumentech pro základní a střední vzdělávání v ČR** - současná situace a důvody vedoucí k zařazení programování a algoritmizace do školního vzdělávání v zahraničí; Programovací jazyky pro školní vzdělávání na ZŠ a SŠ (výběr programovacího prostředí, didaktické posouzení jeho přínosu a významu pro učení žáků); 8. **Definování výsledků vzdělávacího procesu** -  kompetence, standardy a souvislost s testováním; role technologií při hodnocení výukových výsledků (daty řízené školství), individualizace výukového procesu, rizika plošného zavádění. 9. **Didaktické koncepce a jejich vlastnosti** - vazby k inovativním přístupům ve vzdělávání a využívání technických prostředků; konstruktivně konektivisticky orientované didaktické soustavy. 10. **Formální, neformální a informální vzdělávací prostředí -** sociální formy vyučování a výchovy, role sociálních sítí, přístup v roli učitele; vliv technologií na průběh výukového procesu, vlastnosti tzv; „síťové" generace a dopad na výukové metody. 11. **Vize budoucího vývoje technologií a jejich vlivu na společnost -** především pak na oblast vzdělávání. 12. **E-learning a jeho využití při podpoře výuky a v rámci celoživotního vzdělávání** - on-line podpora výuky, učební objekty, úložiště učebních objektů, možnosti, způsoby a specifika využití VLE/LMS jako podpory učení žáka a činností učitele, kritéria pro hodnocení e learningových projektů; Základní pojmy (e-learning, e-portfolio, digitální obsah, učební objekt, úložiště, OER, VLE, LMS, MOOC aj.); 13. **MOODLE** - charakteristika nástrojů a funkcí pro práci učitele; MOODLE: modelové příklady využití v běžné školní praxi; Výhody a nevýhody jeho využití z hlediska učitele/žáka. 14. **Vytváření internetové prezentace školy -** aktuální trendy, komunikace vzdělávacích organizací se školní komunitou, obsahová náplň prezentace, využívání sociálních sítí, kritéria kvality školních prezentací, práce s evaluačními a autoevaluačními nástroji hodnocení školních prezentací, vhodné softwarové nástroje pro správu obsahu, redakční systémy, konvergence školních informačních systémů. 15. **Programovací jazyky ve vzdělávání** -- požadavky RVP a možné návaznosti do výuky; příklady jazyků a prostředí, jejich vlastnosti, užití ve výuce. 16. **Problematika informace v informační společnosti -** informační gramotnost; informační zdroje -- klasifikace; média jako informační zdroje; využití informačních zdrojů v edukaci; informační etika; evaluace informačních zdrojů; právo a informační zdroje; kyberkriminalita. 17. **Didaktický software** -- taxonomie, evaluace; počítačové hry; rating; právo a software; Internetová bezpečnost dětí; ICT a gender. :::