diff --git a/content/studenti/szz/okruhy-bc-2ob-2020.md b/content/studenti/szz/okruhy-bc-2ob-2020.md new file mode 100644 index 0000000..5f0af84 --- /dev/null +++ b/content/studenti/szz/okruhy-bc-2ob-2020.md @@ -0,0 +1,159 @@ ++++ +title = "Okruhy SZZ Bc 2obor" + +[extra] +heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační a komunikační technologie" ++++ + +## dvouoborové studium + +*Platné od 1. 1. 2020* + +### Okruh I: Technické vybavení počítačů +1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy + výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo + schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, + rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, + architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a + režimy komunikace. +8. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a + principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické + uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; + specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, + fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do + paměti, způsoby uložení záznamu. +9. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní + charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; + funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a + výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení; + konkrétní zařízení. +### Okruh II: Počítačové sítě a operační systémy +4. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice + základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití + a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP + -- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní. +2. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové + metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; + směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj + výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa, + model klient--server. +3. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací + prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard + Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); + 802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; + konfigurace TCP/IP. +4. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě + ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová + technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM + sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband. +24. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace + v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; + charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních + systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk, + swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a + vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a + jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a + autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití); + souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a + obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe, + použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné. +25. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie; + Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell -- + druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se + soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a + adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního + vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související + příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě. + Administrace uživatelů. +### Okruh III: Zpracování dat a informací prostředky ICT +10. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva, + informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování + dat -- komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy. +19. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice; + Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; + redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von + Neumannovo schéma, Turinguv stroj. +5. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; + princip zvuku a videa; charakteristika složek multimediálních + systémů; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění: zdroje + multimediálních dat, forma prezentace multimediálních dat; základní + formáty, jejich dělení, jejich specifikace a historický vývoj; + principy a druhy komprese audio a video signálu +6. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové + vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace + digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; vlastnosti + audiovisuálního díla +### Okruh IV: Algoritmizace a programování +14. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní + algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby + vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce + (vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika; +16. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací + jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové, + procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití; + kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené + (pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace, + operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní + typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická + a dynamická alokace paměti; +17. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt, + konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); + význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta, + seznam, zásobník, strom); +### Okruh V: Databázové a informační systémy +17. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury -- + popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; + datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich + aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a + fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; + normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy; +11. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů + pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury + a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné + funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry; + ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro + přístup do DB, úrovně omezení. + +### Okruh VI: Webové technologie +19. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a + jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura + a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu -- + strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní + komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- + kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a + pozice prvků, provázání se zdrojem stránky. +13. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www + aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek, + syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich + odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné + objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika; + asynchronní metody přenosu dat (AJAX). +14. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU** - možnosti programování www + aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a + vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné; + způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu; + zabezpečení aplikace. + + + +## Nezařazené okruhy +22. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry + zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání + světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory, + chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné + modely. +21. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje + grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data, + barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, + popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování,; + alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost + obrazu, transformace barev, jas obrazu;  datový objem. +22. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru, + druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní + komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové + (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty. +23. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení + pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat; + světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a + tiskárny. + diff --git a/zola-old.exe b/zola-old.exe new file mode 100644 index 0000000..63091c2 Binary files /dev/null and b/zola-old.exe differ