From b7ba98615371c8752922da2fd63df086c5b3cf0a Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: pepinno Date: Thu, 5 Oct 2023 14:38:48 +0200 Subject: [PATCH] Okruhy 2ob fertig --- content/studenti/szz/okruhy-bc-2ob-2020.md | 193 +++++---------------- 1 file changed, 43 insertions(+), 150 deletions(-) diff --git a/content/studenti/szz/okruhy-bc-2ob-2020.md b/content/studenti/szz/okruhy-bc-2ob-2020.md index 6c305b0..7193b4e 100644 --- a/content/studenti/szz/okruhy-bc-2ob-2020.md +++ b/content/studenti/szz/okruhy-bc-2ob-2020.md @@ -9,153 +9,46 @@ heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informa *Platné od 1. 9. 2023* -## Oblast 1 - Informační a komunikační technologie - -### Technické vybavení počítačů -1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy - výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo - schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, - rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, - architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a - režimy komunikace. -8. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a - principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické - uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; - specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, - fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do - paměti, způsoby uložení záznamu. -9. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní - charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; - funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a - výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení; - konkrétní zařízení. -### Počítačové sítě a operační systémy -4. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** -- definice - základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí -- využití - a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP - -- popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní. -2. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** -- přístupové - metody -- řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; - směrování -- funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy, vývoj - výpočetního modelu -- centralizovaná a decentralizována správa, - model klient--server. -3. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking, propojovací - prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard - Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); - 802.x -- druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; - konfigurace TCP/IP. -4. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě - ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová - technologie ATM a její vrstvový model; mobilní komunikace -- GSM - sítě a datové přenosy v mobilních sítích; bezdrátový broadband. -24. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace - v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; - charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních - systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk, - swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a - vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a - jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a - autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití); - souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a - obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe, - použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné. -25. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie; - Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell -- - druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se - soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a - adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního - vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související - příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě. - Administrace uživatelů. -### Zpracování dat a informací prostředky ICT -10. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva, - informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování - dat -- komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy. -19. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice; - Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; - redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von - Neumannovo schéma, Turinguv stroj. - -## Oblast 2 - Programování a aplikace výpočetních systémů - -### Algoritmizace a programování -1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní - algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby - vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce - (vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika; -16. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací - jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové, - procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití; - kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené - (pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace, - operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní - typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická - a dynamická alokace paměti; -17. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt, - konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); - význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta, - seznam, zásobník, strom); -### Databázové a informační systémy -4. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury -- - popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; - datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich - aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a - fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; - normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy; -11. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů - pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury - a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné - funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry; - ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro - přístup do DB, úrovně omezení. - -### Webové technologie -6. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a - jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura - a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu -- - strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní - komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- - kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a - pozice prvků, provázání se zdrojem stránky. -13. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www - aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek, - syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich - odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné - objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika; - asynchronní metody přenosu dat (AJAX). -14. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU** - možnosti programování www - aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a - vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné; - způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu; - zabezpečení aplikace. - - ### Počítačová grafika a multimédia -9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj a směry - zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání - světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory, - chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné - modely. -21. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje - grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data, - barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, - popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování,; - alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost - obrazu, transformace barev, jas obrazu;  datový objem. -22. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** -- struktura grafického souboru, - druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní - komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové - (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty. -23. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** -- technické a programové vybavení - pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat; - světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory, projektory; tisk a - tiskárny. -5. **MULTIMEDIA** -- základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; - princip zvuku a videa; charakteristika složek multimediálních - systémů; druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění: zdroje - multimediálních dat, forma prezentace multimediálních dat; základní - formáty, jejich dělení, jejich specifikace a historický vývoj; - principy a druhy komprese audio a video signálu -6. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové - vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace - digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; vlastnosti - audiovisuálního díla +Student si u SZZ vylosuje z každé ze dvou oblastí po jedné otázce. + +# Oblast 1 - Informační a komunikační technologie +## Technické vybavení počítačů +1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** – základní pojmy, druhy výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a režimy komunikace. +2. **PAMĚTI** – rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a principy činnosti; vlastnosti pamětí – specifikace a fyzické uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do paměti, způsoby uložení záznamu. +3. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** – druhy, základní charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení. + +## Počítačové sítě a operační systémy +4. **TAXONOMIE POČÍTAČOVÝCH SÍTÍ A DATOVÁ KOMUNIKACE** – definice základních pojmů; rozdělení datových sítí; topologie sítí – využití a vlastnosti; referenční model OSI/OSI, síťová architektura TCP/IP – popis jednotlivých vrstev modelů; funkce, principy, rozhraní. +5. **PŘÍSTUPOVÉ METODY, SMĚROVÁNÍ A VÝPOČETNÍ MODEL** – přístupové metody – řízení přístupu v drátových a bezdrátových sítích; směrování – funkce síťové, transportní a aplikační vrstvy. Unicast, broadcast, multicast. Adresace v sítích TCP/IP, veřejné a privátní adresy, DHCP. Vývoj výpočetního modelu – centralizovaná a decentralizována správa, model klient–server. DNS. +6. **INTERNETWORKING A ETHERNET** – internetworking, propojovací prvky, propustnost sítě, přenosový výkon, přenosová média a síťové rozvody; standardy Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); 802.x – druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; Asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL). Konfigurace TCP/IP, navazování a ukončování spojení v TCP. +7. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** – základní pojmy a orientace v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních systémů; virtuální paměť – princip funkce (cache, RAM, pevný disk, swap). MS-DOS a klony, Windows – základní charakteristika a vlastnosti; znaková a bloková zařízení (označení, použití); souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a obnovení souborů; interní a externí příkazy – přehled, syntaxe, použití; dávkové zpracování – Batch Processing, systémové proměnné. +8. **UNIX, LINUX** – základní charakteristika, vlastnosti, historie; Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell – druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě. Administrace uživatelů. + +## Zpracování dat a informací prostředky ICT +9. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** – informace jako pojem; zpráva, informace, data; přenos informace a entropie; komprese (bezztrátová komprese, např. Huffmannovo kódování, RLE, LZW, LZ77, LZ78) a uchování dat; samoopravné kódy. +10. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice; Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von Neumannovo schéma, Turingův stroj. + + +# Oblast 2 - Programování a aplikace výpočetních systémů + +## Algoritmizace a programování +1. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby vyjádření algoritmu (diagramy, …), program, programové konstrukce (vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika; +2. **DATOVÉ TYPY A OPERACE** - Proměnná; datové typy a základní a složené (pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace, operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); +3. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt, konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta, seznam, zásobník, strom); + +## Databázové a informační systémy +4. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury – popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; datové struktury – výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich aspekty; modelování databáze – význam a postup; konceptuální a fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; normalizace databáze – účel normalizace, normální formy; +5. **SQL** – skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s triggery; ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro přístup do DB, úrovně omezení. + +## Webové technologie +6. **TVORBA WWW STRÁNEK** – technologie pro tvorbu www stránek a jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML – struktura a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu – strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek – kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a pozice prvků, provázání se zdrojem stránky. +7. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek, syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika; asynchronní metody přenosu dat (AJAX). +8. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ SERVERU** - možnosti programování www aplikací na straně serveru, skupina technologií LAMP, syntaxe a vlastnosti jazyka PHP, způsoby přenosu dat a superglobální proměnné; způsoby připojení aplikace k databázi; proces zpracování SQL dotazu; zabezpečení aplikace. + +## Počítačová grafika a multimédia +9. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** – vývoj a směry zpracování grafických informací na počítači; vlastnosti a vnímání světla zrakem, vnímání jasu, vnímání barev, barevné prostory, chromatický diagram, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely. +10. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** – druhy a zdroje grafických dat; metody popisu grafických dat; bitmapová data, barvový atribut, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, popis objektů, rasterizace, digitalizace, kvantování, vzorkování; alias a antialiasing, rozlišení obrazu, interpolace, velikost obrazu, transformace barev, jas obrazu; datový objem. +11. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** – struktura grafického souboru, druhy a vlastnosti grafických formátů, oblasti aplikace; vnitřní komprese dat, kompresní algoritmy a jejich vlastnosti; rastrové (bitmapové) formáty, vektorové formáty, metaformáty. +12. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** – technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat; světlocitlivé snímací prvky; skenery; monitory; tisk a tiskárny. +13. **MULTIMÉDIA** – základní pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip digitálního videa; charakteristika složek multimediálních systémů; formáty digitálního videa a zvuku, jejich dělení, specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese audio a video signálu, +14. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMÉDIÍ** – druhy a vlastnosti multimédií a jejich uplatnění, zdroje multimediálních dat, forma a způsoby prezentace multimediálních dat; technické a programové vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací, technické aspekty pořizování a zpracování digitálního videa; formáty videa z hlediska použití; proces tvorby audiovizuálního díla.