From a3ccbdc9a119285dc70ff77382a4231e49ac03ad Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: pepinno Date: Sat, 16 Sep 2023 08:32:27 +0200 Subject: [PATCH] =?UTF-8?q?Okruhy=20SZZ=20Bc=201ob=20p=C5=99=C3=ADprava?= MIME-Version: 1.0 Content-Type: text/plain; charset=UTF-8 Content-Transfer-Encoding: 8bit --- content/studenti/szz/okruhy-bc-1ob-2020.md | 230 +++++++++++++++++++++ 1 file changed, 230 insertions(+) create mode 100644 content/studenti/szz/okruhy-bc-1ob-2020.md diff --git a/content/studenti/szz/okruhy-bc-1ob-2020.md b/content/studenti/szz/okruhy-bc-1ob-2020.md new file mode 100644 index 0000000..c3bc4cd --- /dev/null +++ b/content/studenti/szz/okruhy-bc-1ob-2020.md @@ -0,0 +1,230 @@ ++++ +title = "Okruhy SZZ Bc 1obor" + +[extra] +heading = "Okruhy ke státní bakalářské závěrečné zkoušce oboru Informační a komunikační technologie" ++++ + +## jednooborové studium + +*Platné od 1. 1. 2020* + +## Oblast 1 - Informační a komunikační technologie + +### Okruh I: Technické vybavení počítačů, elektronika a elektrotechnika +1. **ARCHITEKTURA A KONSTRUKCE POČÍTAČŮ** -- základní pojmy, druhy + výpočetních systémů, přehled, vývoj a historie; von Neumannovo + schéma výpočetního systému x Harvardská architektura (porovnání, + rozdíly); sběrnice (BUS), řadič (CONTROLLER); mikroprocesory, + architektury CPU; základní deska, čipové sady; rozhraní, typy a + režimy komunikace. +6. **PAMĚTI** -- rozdělení pamětí počítače, druhy, specifika; funkce a + principy činnosti; vlastnosti pamětí -- specifikace a fyzické + uspořádání, parametry; možnosti využití jednotlivých typů; + specifikace jejich rozhraní; externí paměťová média; způsob záznamu, + fyzické provedení, čtecí/zapisovací zařízení, mechaniky; přístup do + paměti, způsoby uložení záznamu. +7. **ZAŘÍZENÍ VSTUPU A VÝSTUPU** -- historie, druhy, základní + charakteristiky a činnosti V/V zařízení; bloková/znaková zařízení; + funkce, vlastnosti, principy, konstrukce, možnosti zařízení vstupu a + výstupu; rozhraní, zapojení, kabeláž, konektory, napájení/nabíjení; + konkrétní zařízení. +8. **ELEKTRICKÉ POLE A ZÁKLADY ELEKTRICKÝCH OBVODŮ** -- elektrostatické + pole, jeho vlastnosti a související fyzikální veličiny a vztahy; + kapacitory, jejich princip a chování ve stejnosměrném obvodu; odpor + a rezistory, vodivost; elektrický proud; zdroje elektrického napětí, + přechodový děj v obvodu a ustálený stav, přechodový jev RC; + souvislost elektrostatického pole s obvodovými rovnicemi; + Kirchhoffovy zákony. +9. **ANALÝZA ELEKTRICKÝCH OBVODŮ, STŘÍDAVÝ PRUD** -- ideální a reálný + prvek, náhradní schéma; signál; Ohmův zákon; stejnosměrný a střídavý + obvod, vlastnosti střídavého proudu/napětí, impedance; indukčnost; + harmonický ustálený stav v elektrickém obvodu; magnetické pole, + elektromagnetická indukce, základní veličiny; zdroje napětí; druhy + elektrotechnických schémat. +10. **POLOVODIČOVÉ SOUČÁSTKY** -- základní vlastnosti polovodičů, + přechod PN; charakteristiky diody, příklad aplikace; princip použití + bipolárních tranzistorů (spínací a zesilovací režim); další + polovodičové součástky a jejich specifika (Zenerova dioda, LED, + optočlen),vícevrstvé spínací součástky (diak, tyristor, triak). + +### Okruh II: Počítačové sítě a operační systémy +1. **INTERNETWORKING A ETHERNET** -- internetworking -- propojovací + prvky, propustnost sítě, přenosová média a síťové rozvody; standard + Ethernet 802.3 (10/100/1000 Mbit); standard IEEE 802.11 (a/b/g/n); + 802.x - druhy a typy rámců, techniky směrování, přístupové metody; + konfigurace TCP/IP - adresace a klientská řešení -- princip + přidělování adres, využití protokolů pro strukturu sítě; služba DNS. +2. **BASEBAND A BROADBAND** -- telefonní systém POTS, digitální sítě + ISDN; asymetrické a symetrické xDSL (ADSL, VDSL, SHDSL), přenosová + technologie ATM a její vrstvový model, standard X.25, Frame Relay; + mobilní komunikace -- GSM sítě a datové přenosy v mobilních sítích, + protokoly, standardy (1G-4G včetně LTE); bezdrátový broadband -- + Bluetooth, WiMAX. +29. **OPERAČNÍ SYSTÉMY OSOBNÍCH POČÍTAČŮ** -- základní pojmy a orientace + v problematice; rozdělení operačních systémů podle různých hledisek; + charakteristika a základní vlastnosti jednotlivých typů operačních + systémů; virtuální paměť -- princip funkce (cache, RAM, pevný disk, + swap soubor). MS-DOS a klony -- historie, základní charakteristika a + vlastnosti; systémové soubory io.sys, msdos.sys, command.com a + jejich význam; konfigurace a inicializace (config.sys a + autoexec.bat); znaková a bloková zařízení (označení, použití); + souborový systém, adresářová struktura, cesty; princip mazání a + obnovení souborů; interní a externí příkazy -- přehled, syntaxe, + použití; dávkové zpracování -- Batch Processing, systémové proměnné. +30. **UNIX, LINUX** -- základní charakteristika, vlastnosti, historie; + Jádro operačního systému, jeho parametry a konfigurace; shell -- + druhy, nastavení; souborový systém, adresářová struktura, práce se + soubory a adresáři; regulární výrazy; příkazy pro práci se soubory a + adresáři; řetězení příkazů a přesměrování standardního + vstupu/výstupu; uživatelé a práva v unixovém prostředí, související + příkazy; filtry; editor vi; scripty v Unixu. Nastavení sítě. + Administrace uživatelů. + +### Okruh III: Zpracování dat a informací prostředky ICT +22. **INFORMATIKA A INFORMATIZACE** -- informace jako pojem; zpráva, + informace, data; přenos informace a entropie; komprese a uchování + dat - komprese textových, video a audio dat; samoopravné kódy. +23. **TEORIE KONEČNÝCH AUTOMATŮ** - konečný automat a jeho definice; + Moorův a Mealyho automat; strukturální a funkční podobnost automatu; + redukce automatu; Karnaughova mapa; abstraktní model počítače - von + Neumannovo schéma, Turinguv stroj. +11. **ČÍSLICOVÁ TECHNIKA A MODULY OBVODŮ** -- Booleova algebra a + základní axiomy, aplikace logickými hradly a dalšími + elektrotechnickými prvky; logické signály, vztah mezi analogovými a + číslicovými signály, převodníky; logické obvody kombinační a + sekvenční; typy kombinačních a sekvenčních logických obvodů, + příklady užití KLO a SLO; klopné obvody. +24. **UMĚLÁ INTELIGENCE A EVOLUČNÍ TECHNIKY** -- neuronové sítě, neuron, + perceptron; učící algoritmy. Genetické algoritmy - populace, gen, + chromozom, křížení, mutace, výběrové metody. Aplikace neuronových + sítí a evolučních technik - optimalizační, predikční a klasifikační + úlohy. + + +## Oblast 2 - Programování a aplikace výpočetních systémů + +### Okruh I: Algoritmizace a programování + +19. **ALGORITMUS** - vlastnosti, resp. požadavky na algoritmus, základní + algoritmické konstrukce - charakteristika a princip, způsoby + vyjádření algoritmu (diagramy, ...), program, programové konstrukce + (vztah k algoritmickým konstrukcím); pojmy syntax a sémantika; +20. **PROGRAMOVACÍ JAZYK** - Strojový kód, assebler, programovací + jazyky, jejich druhy (kompilované, interpretované - objektové, + procedurální), charakteristika, vývoj a srovnání, oblasti použití; + kompilace a interpretace; Proměnná; datové typy a základní a složené + (pole), podstata existenxce datových typů, přípustné operace, + operátor, priorita operátorů, přetypování, velikost typu, základní + typy a jejich bitové vyjádření (celočíselný a znakový typ); statická + a dynamická alokace paměti; +21. **OBJEKTOVÉ PROGRAMOVÁNÍ** - základní pojmy OOP (třída, objekt, + konstruktor, metoda, vlastnosti, přístupová práva, dědičnost); + význam dědičnosti; polymorfizmus; Základní datové struktury (fronta, + seznam, zásobník, strom); + + ### Okruh II: Vývojové prostředky a prostředí +3. **MULTIMEDIA, PROSTOROVÉ ZOBRAZENÍ, ROZŠÍŘENÁ REALITA** -- základní + pojmy: multimédia, grafika, video, zvuk; princip zvuku a videa; + charakteristika složek multimediálních systémů; druhy a vlastnosti + multimédií a jejich uplatnění: zdroje multimediálních dat, forma + prezentace multimediálních dat; základní formáty, jejich dělení, + jejich specifikace a historický vývoj; principy a druhy komprese + audio a video signálu; typy a způsoby zpracování a prezentace + virtuální a rozšířené reality +4. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ MULTIMEDIÍ** -- technické a programové + vybavení pro tvorbu a zpracování multimediálních aplikací; editace + digitálního videa, formáty videa z hlediska použití; tvorba a + vlastnosti audiovisuálního díla + +### Okruh III: Databázové a informační systémy +14. **DATABÁZE** - databázové systémy, datové modely a struktury -- + popis klíčových přístupů ke zpracování dat v historickém přehledu; + datové struktury -- výčet a příklady výskytu; datové modely a jejich + aspekty; modelování databáze -- význam a postup; konceptuální a + fyzické schéma databáze; kardinalita a parcialita vztahů; + normalizace databáze -- účel normalizace, normální formy;\ +15. **SQL** -- skupiny příkazů DDL, DML, DCL; příklady klíčových příkazů + pro záznam, změnu a odstranění hodnot; dotazy pro vypsání struktury + a sady záznamů; spojování tabulek, agregační funkce a vestavěné + funkce; vytváření pohledů, procedur a funkcí; práce s trigerry; + ovládání a princip databázových transakcí; nastavení práv pro + přístup do DB, úrovně omezení.\ + +### Okruh IV: Webové technologie +16. **TVORBA WWW STRÁNEK** -- technologie pro tvorbu www stránek a + jejich možnosti; validační W3C standardy; jazyk (X)HTML -- struktura + a syntaxe kódu, zápis parametrů; struktura www dokumentu -- + strukturální značky; formátování obsahu www stránek; interaktivní + komponenty HTML jazyka, metody přenosu dat; design WWW stránek -- + kaskádové definice stylu; CSS selektory, CSS vlastnosti pro design a + pozice prvků, provázání se zdrojem stránky. +17. **PROGRAMOVÁNÍ WWW NA STRANĚ KLIENTA** - možnosti programování www + aplikací na straně klienta, způsoby zápisu skriptu do www stránek, + syntaxe a vlastnosti jazyka JavaScript, události stránky a jejich + odchycení skriptem; objektová struktura stránky (DOM), vestavěné + objekty jazyka, vlastní objekty; JS knihovny a jejich specifika; + asynchronní metody přenosu dat (AJAX). +18. **VÝVOJ WWW APLIKACÍ** - design a architektura www aplikací, + technická a funkční specifikace; verzovací systémy; jazyk UML; + šablonovací systémy a jejich principy + +## Oblast 3 - Nezařazené okruhy + +12. **ZVUK** - Zvuk a jeho fyzikální vlastnosti (vlnění, intenzita, + výkon, kmitočtové a prostorové charakteristiky); hudební vlastnosti + zvuku (tón, kmitočtové vlastnosti, harmonické signály a jejich + skládání); vnímání zvuku člověkem (sluch, subjektivní vjem, působení + zvuku); elektrické zpracování zvukového signálu (přenosy, útlum, + filtry, zesilovače, korekční a výkonové zesilovače); zpracování + signálu na PC (A/D a D/A převodníky, zvuková karta); zvuková a + hudební data (zvukové formáty, signály a průběhy, šum, měření zvuku, + grafická znázornění, decibely); technická zařízení a prvky, + vlastnosti a použití (elektroakustický řetězec a jeho prvky, + propojování zařízení, poslechové prostředí); zpracování zvuku na + počítači (zvukové editory, filtry, efekty, příklady aplikací pro + práci se zvukem). +13. **KYBERNETIKA** - Vývoj kybernetiky a její vymezení, členění (obory + teoretické a aplikované, technická kybernetika, souvislosti s + pedagogikou -- systémová a kybernetická pedagogika, informatika); + základy teorie systémů (druhy systémů, systém a jeho složky, + systémová analýza, řízení, regulace); automatizované systémy a + řízení (řízení a druhy řízení, ovládání, regulace, vyšší formy + řízení -- optimální a adaptivní řízení, umělá inteligence, + programování a souvislosti mezi programováním a realizací logickými + obvody); UML; snímače, čidla a senzory, řešení pro automatizované + zpracování dat; užití jednočipových počítačů a mikrořadičů, + programovatelné logické automaty; souvislosti mezi automaty, + mikroprocesorem, logickými obvody a programovým řešením logické + struktury; robotika (inteligence a umělá inteligence, robotické + sestavy a prvky, robotické stavebnice); +25. **TEORETICKÉ ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY** -- vývoj, význam a oblasti + zpracování grafických informací na počítači; aplikace počítačové + grafiky; zpracování grafické informace, specifika technického a + programového vybavení pro zpracování grafiky; fyzikální a percepční + vlastnosti světla, jas, odstín, sytost, světlost, barevná teplota; + pojem barvy, vnímání světla zrakem, rozlišovací schopnost oka, + vnímání jasu, vnímání barev, chromatický diagram, gamut lidského + vidění, způsoby vyjádření odstínu barvy, barevné modely, hlavní + druhy barevných modelů, ICC profily. +26. **GRAFICKÁ DATA A PARAMETRY DIGITÁLNÍHO OBRAZU** -- druhy a zdroje + grafických dat; metody popisu grafických dat, metoda rastrového + popisu, metoda vektorového popisu; bitmapová data, barvový atribut, + barevná hloubka, bitový atribut; vektorová data, grafická primitiva, + popis objektů, rasterizace; reprezentace obrazu, digitalizace, + kvantování, vzorkování, vzorkovací metody, alias a antialiasing; + rozlišení obrazu, rozlišovací schopnost, interpolace; velikost + obrazu, barvy, transformace barev, dithering; jas obrazu, histogram, + gamma, transformace jasové stupnice, datový objem. +27. **GRAFICKÉ SOUBORY A FORMÁTY** --  grafické soubory, grafické + formáty, struktura grafického souboru; druhy a vlastnosti grafických + formátů, oblasti aplikace; komprese dat, hlavní druhy kompresních + algoritmů, charakteristiky a vlastnosti standardních kompresních + algoritmů užívaných v počítačové grafice; rastrové (bitmapové) + formáty, vektorové formáty, metaformáty; úprava a konverze + grafických souborů. +28. **TVORBA A ZPRACOVÁNÍ GRAFIKY** --  technické a programové vybavení + pro tvorbu a zpracování grafiky; získávání grafických dat, + světlocitlivé snímací prvky, skenery, digitální foto; programy pro + tvorbu a zpracování grafiky, monitory, projektory; tisk, tiskárny. +